نتایج جستجو

16

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

2

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها



گروه تخصصی





متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
نویسندگان: 

ثقفی خادم ف.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1378
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    61-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    197
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 197

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دمی زاده غلامرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    509-531
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    892
  • دانلود: 

    499
چکیده: 

میوه های رسیده کلیر در خردادماه از رویشگاه طبیعی ان در سیریک در استان هرمزگان جمع آوری و بذرگیری شد و جهت تعیین درصد جوانه زنی بذرها و درصد نهالهای زنده، در شرایط نهالستان کاشته شدند. این بررسی در قالب آزمایش فاکتوریل با طرح پایه کاملا تصادفی اجرا گردید که در آن مشخصه های آزمایشی عبارت بودند از: تیمار پیش رویشی بذر (در چهار سطح شامل: 12 ساعت خیساندن در آب، 30 دقیقه اسید سولفوریک غلیظ، 45 دقیقه اسید سولفوریک غلیظ و کاشت میوه کامل) و ترکیب خاک گلدان (در 11 سطح شامل نسبتهای مختلف شن، خاک باغچه، خاک رس، کود حیوانی و نیز خاک رویشگاه طبیعی). جهت بررسی همبستگی بین درصد نهالهای زنده کلیر و شرایط محیطی، ارتباط بین مشخصه های آب و هوایی (درجه حرارت، رطوبت نسبی و مجموع تبخیر ماهیانه) و مشخصه های ادافیکی (درصد مواد آلی، شن، سیلت و رس) با درصد نهالهای زنده کلیر بررسی شد. در بین تیمارهای پیش رویشی بذر در شرایط نهالستان، خیساندن بذرها به مدت 12 ساعت در آب معموی با 59.4 درصد نهال زنده به طور معنی داری (در سطح 0.01) با سایر تیمارها تفاوت نشان داد. در بین خاکهای آزمایشی، خاکهای شماره 9 (2.3 شن+1.3 خاک باغچه) و شماره 1 (1.2 شن+1.2 خاک باغچه) به ترتیب با 55.8 و 51.3 درصد نهال زنده تفاوت معنی درای (در سطح 0.01) با سایر خاکها نشان دادند. هیچ گونه اثر متقابلی بین تیمارهای پیش رویشی بذر و ترکیب خاک گلدان مشاهده نشد. همبستگی معنی داری (در سطح 0.01) بین درجه حرارت هوا و درصد شن خاک با درصد نهالهای زنده کلیر مشاهده شد. همبستگی منفی و معنی داری (در سطح 0.01) بین درصد سیلت و رس خاک با درصد نهالهای زنده کلیر مشاهده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 892

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 499 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دمی زاده غلامرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    865
  • دانلود: 

    383
چکیده: 

میوه های رسیده (میوه های با پوست و گوشت صورتی مایل به قرمز) و نارس (میوه های سبز رنگ با گوشت صورتی رنگ) کلیر در اواسط خرداد ماه 1380 از رویشگاه طبیعی کلیر در منطقه سیریک (واقع در 80 کیلومتری شرق میناب) جمع آوری گردید و بلافاصله به آزمایشگاه منتقل شدند. به طور مجزا از میوه های رسیده و نارس نمونه برداری شد و در آزمایشگاه صنایع غذایی مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام هرمزگان ارزش غذایی آن اندازه گیری شد. میوه های نارس کلیر دارای 35.73 درصد ماده خشک، 18.76 درصد پروتئین، 5.97  درصد چربی، 57.36  درصد کربوهیدرات، 12.5 درصد فیبر خام، 48 میلیگرم فسفر و 580 میلیگرم سدیم بودند که مقدار پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر خام و فسفر آنها به ترتیب دارای رتبه های دوم، پنجم، دوم، اول و دوم در میان تمام میوه ها بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 865

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 383 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

دمی زاده غلامرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    185-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    735
  • دانلود: 

    448
چکیده: 

میوه های رسیده و نارس کلیر در خرداد ماه از رویشگاه طبیعی آن در سیریک جمع آوری گردید و به طور جداگانه بذرگیری شدند. دو آزمایش جداگانه به طور همزمان، جهت مقایسه قوه نامیه بذرهای رسیده و نارس کلیر و درصد نهالهای زنده در شرایط نهالستان ترتیب داده شد. هر بررسی در قالب آزمایش فاکتوریل با طرح پایه کاملا تصادفی اجرا گردید که در آنها عوامل آزمایشی عبارت بودند از: تیمار پیش رویشی بذر (در چهار سطح شامل شاهد یا 12 ساعت خیساندن در آب، 30 دقیقه اسید سولفوریک، 45 دقیقه اسید سولفوریک و کاشت میوه کامل) و ترکیب خاک گلدان (در 11 سطح شامل نسبتهای مختلف شن، خاک باغچه، خاک رس، کود حیوانی و نیز خاک رویشگاه طبیعی به  عنوان شاهد). جهت کاشت بذرها از گلدانهای با ارتفاع 25 سانتیمتر استفاده شد و هر ترکیب تیماری شامل 4 گلدان در 3 تکرار در نظر گرفته شد.به جز تیمار شاهد (12 ساعت آب معمولی)، در سایر تیمارها بذرهای رسیده نسبت به بذرهای نارس به طور بسیار معنی داری (در سطح 0.01) از قوه نامیه و درصد نهال های زنده بیشتری برخوردار بودند. در تیمار 12 ساعت آب معمولی علاوه بر اینکه قوه نامیه و درصد نهال های زنده کلیر بیشتر از سایر تیمارها بود، هیچ گونه تفاوت معنی داری بین بذرهای رسیده و نارس مشاهده نشد. در تمامی خاکهای آزمایشی، بذرهای رسیده نسبت به بذرهای نارس به طور بسیار معنی داری (در سطح 0.01)  بهتر سبز شدند. به طور کلی استفاده از بذرهای رسیده نسبت به بذرهای نارس تفاوت بسیار معنی داری (در سطح 0.01) نشان دادند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 735

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 448 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    67-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    991
  • دانلود: 

    484
چکیده: 

در این بررسی 24 قطعه نمونه در 8 رویشگاه طبیعی کلیر در شرق استان هرمزگان که در آنها کلیر به صورت گروهی و حداقل بیش از 3 اصله در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند انتخاب و خصوصیات کمی و کیفی تعداد 67 اصله درخت کلیر در آنها اندازه گیری شدند. در هر قطعه نمونه یک پروفیل خاک حفر و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آنها مطالعه شد. نتایج نشان داد که رویشگاه های طبیعی کلیر در استان هرمزگان دارای اقلیم گرم و خشک بیابانی هستند. در این رویشگاه ها برخلاف بارندگی سالانه کم (حدود 141.5 میلی متر) و حداکثر مطلق دمای بالا (44.8 درجه سانتی گراد)، به دلیل رطوبت نسبی بالای جو که در طول ماه های سال به ندرت به کمتر از 60 درصد می رسد، از شدت گرما و خشکی محیط کاسته می شود. گونه کلیر بیشتر به فرم رویشی درختچه ای یا درخت کوتاه دیده می شود. حالت درختچه ای کلیر بیشتر در جوانی مشاهده شده و با افزایش سن گیاه، ارتفاع کل گیاه و تنه آن افزایش می یابد. قطر تاج پوشش کلیر همواره بیشتر از ارتفاع آن بوده و تمایل گیاه در جهت گسترده تر شدن است. این موضوع به همراه تعداد زیاد ریشه جوش تولید شده توسط گیاه از نظر حفاظت و جلوگیری از فرسایش خاک اهمیت بسیاری دارد. از نظر خصوصیات خاک شناسی رویشگاه های کلیر دارای بافت لوم، لوم - سیلت یا لوم - شنی بودند و جزو خاک های شور، قلیایی، آهکی و فقیر از مواد آلی محسوب می شوند. به طورکلی در بین رویشگاه های مورد بررسی، رویشگاه جگین از نظر خصوصیات جنگل شناسی از سایر رویشگاه ها کاملا متمایز است. این رویشگاه دارای بلندترین درختان، تقریبا قطورترین تنه و جست، بیشترین ارتفاع تنه، بیشترین قطر تاج پوشش و تقریبا کمترین تعداد ریشه جوش است. تمام این خصوصیات از یک طرف نشان دهنده شرایط رویشگاهی مناسب و از طرف دیگر بیانگر مسن بودن درختان این رویشگاه می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 991

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 484 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    36
  • شماره: 

    3 (پیاپی 82)
  • صفحات: 

    223-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1219
  • دانلود: 

    790
چکیده: 

مقدمه: استفاده از سمان های موقت برای سمان کردن پروتزهای متکی بر ایمپلنت، مزیت سهولت قابلیت بازیابی را داراست. بعضی از این سمان ها دارای گیر بیشتر و بعضی دارای گیر ضعیف تری می باشند. بنابراین انتخاب سمان موقت در نگهداری این مزیت (دسترسی مجدد) حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه، مقایسه تاثیر سه نوع سمان موقت بر میزان گیر روکش های سمان شونده بر اباتمنت های یک قطعه ای با دو طول مختلف بود.مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی-ازمایشگاهی 20 عدد آنالوگ ایمپلنت DIO با استفاده از سرویور درون بلوک های تهیه شده از آکریل خودسخت شونده قرار داده شدند. بلوک ها به دو گروه 10 تایی تقسیم شدند. در یک گروه اباتمنت های یک قطعه ای به قطر 3.5 و ارتفاع 5.5 میلی متر و در گروه دیگر قطر 3.5 و ارتفاع 7 میلی متر، به آنالوگ های ایمپلنت با تورک 30 نیوتن سانتی متر متصل گردیدند. بعد از ساخت کوپینگ برای هر اباتمنت سمان های موقت تمپ باند، دایکال و تمپ باند کلیر برای اتصال کوپینگ به اباتمنت مربوط به کار رفتند. تمام نمونه ها قبل از آزمایش، در رطوبت 100% و دمای 37 درجه سانتی گراد برای مدت 48 ساعت نگهداری شدند. کوپینگ ها با سرعت 0.5 سانتی متر در دقیقه با استفاده از دستگاه یونیورسال تستینگ از روی اباتمنت ها کشیده شدند و میزان گیر به نیوتن ثبت گردید. داده ها با استفاده از آزمون واریانس دوطرفه ارزیابی گردیدند.یافته ها: میزان گیر دایکال (138.6 نیوتن) به طور معنی داری از تمپ باند کلیر (67.3 نیوتن) و تمپ باند (30.3 نیوتن) بیشتر بود (P<0.001). همچنین برای هر نوع سمان، میزان گیر به طور معنی داری در اباتمنت با ارتفاع 7 میلی متر در مقایسه با اباتمنت دارای ارتفاع 5.5 میلی متر بیشتر بود (P=0.006).نتیجه گیری: جهت سمان روکش به اباتمنت ها، بهتر است زمانی که دسترسی مجدد آسان تر به پروتزهای ثابت سمان شونده مورد نیاز است از سمان تمپ باند و زمانی که گیر بیشتر مورد نیاز است از دایکال استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1219

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 790 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    134-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1442
  • دانلود: 

    540
چکیده: 

گونه کلیر (Capparis decidua) از گیاهان بیابانی مقاوم به خشکسالی طولانی مدت است که خاص مناطق رویشی جنوب ایران (استان های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان) می باشد. با توجه به عدم زادآوری طبیعی این گونه در سال های اخیر، تکثیر غیرجنسی پایه های سالم این گونه از طریق کشت بافت، می تواند منجر به حفاظت از این منابع ژنتیکی با ارزش شود. تحقیق حاضر جهت کشت درون شیشه ای و تکثیر گونه کلیر از طریق ریزنمونه جنین و جوانه (دانهال ها و درختان برگزیده) انجام شده است. بذرها پس از سترون سازی شکافته شده و جنین های داخل آنها، در محیط کشت های MS و MCM درون ویال های شیشه ای و محیط های حاوی مقادیر مساوی ورمیکولایت، پیت و پرلیت سترون سازی شده در دو گروه، آبیاری شده با محیط کشت MS و بدون آن درون ظروف کشت Magenta GA7 کشت شدند. 74 درصد جنین ها پس از 3 هفته در ظروف کشت Magenta GA7 جوانه زدند و دانهال ها تشکیل شدند. سرشاخه های این دانهال ها و درختان برگزیده در محیط کشت های MS (N/2) و MCM حاوی ترکیبات مختلف هورمونی اکسین و سیتوکینین کشت شدند. در مرحله شاخه زایی، بیشترین تعداد شاخه (4.5) در محیط کشت MCM با ترکیب هورمونی 0.1 میلی گرم در لیتر BA، 0.3 میلی گرم در لیتر 2iP، 0.01 میلی گرم IBA و 0.5 میلی گرم در لیتر GA3 برای هر دو نوع سرشاخه با منشاء دانهال و برگزیده بدست آمد. بیشترین درصد ریشه زایی (89%) با قرار دادن شاخه ها در محیط MS (N/2) به همراه 0.5 میلی گرم در لیتر IBA و در ظروف کشت Magenta GA7 حاوی خاک سترون سازی شده پیت و ورمیکولایت بدست آمد. گیاهچه ها پس از طی مراحل مختلف سازگاری در نهالستان اداره کل منابع طبیعی شهرستان جاسک کشت شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 540 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسنده: 

رئوفی پروین (ناهید)

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1537
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: انتخاب دوران کودکی برای آموزش مهارت های زندگی و سبک های سالم مقابله ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به نظر می رسد این مهم فقط در حوزه مسوولیت یک علم مانند روان شناسی نیست، همه علوم باید به کمک هم بیایند تا بتوانند با دانش و دستاوردهای خود سهمی ماندگار و شایسته در خلق رفتارهای مناسب و درست برای کودکان عزیز این سرزمین پهناور داشته باشند، بنابراین تحقیق حاضر یک تحقیق بینارشته ای به حساب می آید و ادعا دارد به کمک ادبیات، فلسفه، تعلیم و تربیت و روان شناسی می توان رفتارهای درست را آموزش داد و رفتارهای مخرب و خطرناک را پیش بینی و پیش گیری نمود. در تاریخ پرفراز و نشیب پرورش مهارت های فکری و اجتماعی کودکان، فلسفه برای کودکان (P4C) جدیدترین رویکرد در این زمینه است. بنیان گذار این ایده، ماتیو لیپمن، استاد فلسفه در دانشگاه مونت کلیر ایالت نیوجرسی آمریکا در دهه شصت میلادی است. تاکنون چیزی نزدیک به چهار دهه از عمر برنامه او می گذرد. به سبب اقبال عمومی دست اندرکاران تعلیم و تربیت کودکان، اکنون این برنامه به یک جنبش پر نفوذ جهانی تبدیل شده است. ایده اولیه فلسفه برای کودکان در اواخر دهه 1960 زمانی شکل گرفت که متیولیپمن استاد فلسفه به فقدان قدرت استدلال و قدرت تمیز و داوری در بین دانشجویانش پی برد، او برای بالا بردن این توانایی ها تلاش بسیار کرد، ولی پس از مدتی متوجه شد که برای بهبود قدرت تفکر این دانشجویان دیر است و تقویت این توانایی ها باید از دوران کودکی انجام گیرد.با قصه های خارجی نمی توان مهارت های اجتماعی را در ایران و خارج از ایران به فرزندان ایرانی آموزش داد. کودک ایرانی برای افزایش مهارت های اجتماعی اش، احتیاج به قصه هایی با زیرساخت های ایرانی دارد. در ضمن خانواده هایی که دسترسی به اینترنت ندارند نیز احتیاج به قصه های بومی دارند. با قصه های فرنگی نمی شود فرهنگ ایرانی را به بچه های ایرانی القاء کرد. (امیر قاسم خانی، 1391) آموزش مهارت های زندگی اجتماعی، آداب و رسوم، جشن ها، آیین های باستانی، علاقه به وطن پرستی، میهن پرستی و... همه به زیبایی در متون کهن ایران نهفته است. توضیح خطاهای شناختی و باورهای غیرمنطقی در چهارچوب ساخت مند یک قصه رسا و پر مایه از نوع قصه های پرکشش هزار و یک شب، کلیله و دمنه یا مثنوی مولوی می تواند خطاها و باورهای ناکارآمد را در خصوص یک بافتار مشخص که قابل لمس و تجربه عینی است درون سازی کند و در شرایط مشابه برون سازی نماید. برای مثال یکی از خطاهای فکری یا تحریف های شناختی، نتیجه گیری شتاب زده، است که داستان های بسیار زیادی در ادبیات کهن وجود دارد. (صاحبی، 1388)روش و طرح تحقیق: تحقیق حاضر از نوع آزمایشی می باشد که شرکت کنندگان در تحقیق به صورت تصادفی در سه گروه آموزش به شیوه فلسفه برای کودکان آموزش به شیوه سنتی و گروه کنترل قرار داده شدند. طرح مداخله ای: همان گونه که گفته شد 98 نفر دانش آموز به 3 گروه 32-33 نفری به طور تصادفی تقسیم شدند. دو گروه (33 نفر) آزمایشی و یک گروه (32 نفر) کنترل، هر دو گروه آزمایش (یکی به شیوه سنتی تدریس و دیگری به شیوه فلسفه برای کودکان (P4C) طی هشت هفته یک ساعت و نیم تحت آموزش قرار گرفتند. محتوای آموزش هشت داستان از کلیله و دمنه بود که در یک کلاس به شیوه سنتی (معلم محوری) آموزش داده شد به این معنی که در هر جلسه یکی از داستان ها به نوبت توسط دانش آموزان یا محقق خوانده می شد و پس از خواندن داستان محقق توضیحات کلی را در خصوص محتوای داستان ارائه می داد. اما در کلاس دیگر به شیوه (P4C) دانش آموزان به شکل حلقه دور هم می نشستند و هر پار گراف همان داستان کلاس سنتی را نوبتی می خواندند و در پایان موضوع های مطرح شده در آن در تخته سیاه نوشته می شد. همین طور نظرات دانش آموزان یادداشت می شد. دانش آموزان به نوبت نظرات خود را مطرح و از آن دفاع می کردند. گاهی مخالف و کاهی هم موافق هم دیگر اظهار نظر می کردند. محقق هیچ نقشی در اظهارنظرها نداشت و فقط نقش هماهنگ کننده را داشت ولی سعی می کرد دانش آموزان را به طرف کنجکاوی و ایجاد سوال هدایت کند. دانش آموزان باید به حرف-های هم دیگر به دقت توجه می کردند، به نوبت اظهار نظر می کردند و نظرات همدیگر را با استدلال و دلیل رد یا قبول می کردند. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. یک ماه و نیم بعد از آخرین جلسه آموزش، به همه اعضای گروه آزمایش و گروه کنترل پرسشنامه «رفتار کنار آمدن» داده شد و همچنین از اولیا دانش آموزان مذکور خواهش شد تا «مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی کودکان» فرم «والدین» را در خصوص فرزندان خود تکمیل نمایند و نیز از معلمان عزیز درخواست شد تا مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی کودکان «فرم معلمان» را در خصوص تک تک دانش آموزان تکمیل نمایند.یافته های استنباطی: برای بررسی فرضیه اول، مبنی بر اینکه آموزش ادبیات کهن ایران به روش فلسفه برای کودکان (P4C) منجر به ارتقاء مهارت های اجتماعی کودکان می شود، نمرات هر 3 گروه شرکت کننده در تحقیق (دانش آموزان شرکت کننده در جلسات آموزش ادبیات کهن ایران به شکل سنتی و گروه کنترل و فلسفه برای کودکان) در مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی کودکان (فرم ویژه معلمان و والدین) با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه مورد مقایسه قرار گرفت. در ارزیابی مستقل والدین از مهارت های اجتماعی کودکان تفاوت معناداری بین سه گروه شرکت کننده در تحقیق مشاهده نمی شود. در ارزیابی مستقل معلمان در خصوص مهارت های اجتماعی دانش آموزان تفاوت معناداری بین گروه های شرکت کننده در تحقیق مشاهده می شود. یافته ها البته در خصوص ارزیابی معلمان از مهارت های اجتماعی دانش آموزان، با ارزیابی والدین در خصوص مهارت های اجتماعی دانش آموزان متفاوت می باشد.به منظور ارزیابی فرضیه دوم مینی بر اینکه آموزش ادبیات کهن ایران به شکل فلسفه برای کودکان منجر به بهره گیری بیشتر کودکان از سبک های سالم مقابله ای می شود، نمرات گروه های سه گانه شرکت کننده در تحقیق، در خرده مقیاس مقابله موثر با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه استفاده و مقایسه گردید. تفاوت معناداری بین سه گروه شرکت کننده در تحقیق در خصوص به کارگیری سبک های سالم مقابله ای وجود ندارد. بنابراین، این فرضیه تحقیق مورد تایید قرار نگرفت. به منظور ارزیابی فرضیه سوم مبنی بر اینکه آموزش ادبیات کهن ایران به شکل فلسفه برای کودکان منجر به، کارگیری کمتر سبک های ناسالم مقابله ای توسط کودکان می شود نمرات گروه های سه گانه شرکت کننده در تحقیق، در خرده مقیاس، مقابله ویرانگر با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه مقایسه گردید.تفاوت معناداری بین سه گروه شرکت کننده در خصوص عدم کاربرد سبک های ناسالم مقابله ای وجود دارد. گروه فلسفه برای کودکان در نمرات انحراف یا اجتناب از مساله نمره 70.61 و گروه سنتی 71.33 و گروه کنترل 72.06 را نشان می دهد. بنابراین فرضیه سوم مبنی بر آموزش ادبیات کهن منجر به استفاده کم تر کودکان از سبک های مقابله ای می شود تایید گردید.بحث و نتیجه گیری: در بررسی و مطالعه تعداد زیادی از تحقیق های انجام شده درباره اجرای برنامه فلسفه برای کودکان با موضوع های مختلف فرضیه اول و دوم این تحقیق با نتایج به دست آمده تحقیق های ذکر شده زیر هماهنگ است. برای مثال:تایید فرضیه اول این تحقیق با نظرات «سر برنارد کریک» استفان میلت، «تاپینگ» هس، هدایتی و حمیدرضا حاتمی و دیگران هماهنگ است. مورد دوم این که: در تحقیقی که عزت اله نادری و دیگران تحت عنوان: بررسی تاثیر اجرای P4C بر افزایش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان انجام دادند ارتباط اجرای این برنامه با رشد «انعطاف پذیری» و «ابتکار ذهنی» تایید شد و با توجه به این که این دو خصوصیات از ویژگی های مهم دارا بودن مهارت های اجتماعی محسوب می شوند با تایید فرضیه اول تحقیق حاضر هماهنگ است. مهارت های حل مسأله، انعطاف پذیری و ابتکار ذهنی و... از مهارت اجتماعی موفق محسوب می شود. (کلنیکه، 92) فرضیه دوم این تحقیق نیز با نتیجه تحقیق حمیدرضا حاتمی و دیگران، با فرضیه: اجرای برنامه فلسفه برای کودکان موجب افزایش مهارت کنترل تنش ها نمی شود هم خوانی دارد ولی با نظرات «چانگ» هماهنگ نیست. (کنترل تنش یکی از سبک های مقابله ای سالم می باشد)در تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق یک نکته مهم و قابل تاکید این است که برنامه فلسفه برای کودکان در مقایسه با سبک آموزش سنتی برتری چشم گیری نشان می دهد و نزدیکی نمرات کسب شده در گروه کنترل و گروه سنتی نشان دهنده عدم کارایی و غیرموثر بودن «سبک سنتی آموزش» است که نه تنها در ابزار علاقه و نشاط کودکان عملا خود را نشان داد بلکه نتایج آزمایش هم گواه است.نتایج تحقیق نشان می دهد که کودکان نیاز به اظهار نظر و بیان نظرات خود در محیط آزاد- شاد و بدون ترس از نمره دارند. آنان محیط جمعی و تبادل افکار را بهتر از رقابت های فردی می دانند. همین طور نشان می دهد استفاده از ادبیات جذاب به رشد مهارت های اجتماعی آن ها کمک می کند. از دیگر نتایج تحقیق خود ابرازگری والدین بود، آن ها نگران دیدگاه های مردم نسبت به فرزندان خود هستند و قبل از آن که علاقه مند به نتیجه درست آزمایش باشند نگران تصور منفی مردم به کودکان خود هستند بر خلاف معلمان که علاقه مند به درستی و نتیجه آزمایش بودند و دیدی واقع بینانه نسبت به تحقیق و نتایج آن داشتند. نتیجه دیگر تحقیق ناکارایی نظام آموزش سنتی رایج و موفقیت اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در آموزش و رشد مهارت های اجتماعی کودکان است. دانش آموزان، کلاس های فلسفه برای کودکان را با شادی و علاقه ادامه می دادند و تاثیر این برنامه به طور معناداری در پرسش نامه دانش آموزان مشخص بود.در نظام های سنتی (رایج) آموزش رقابت فردی و در نتیجه تنهایی، کم رویی، تعارض در روابط بین فردی تقویت می شود و همه این ها از جمله مشکلات بهداشت روانی هستند.داستان ها برای رشد تفکر کودک یا همان فلسفه ورزی ابزار مناسبی هستند و استفاده از آن ها ضروری است. ادبیات کودک با عناصر گوناگون ادبی به انسجام فکری کودک قدرت تخیل، تمرکز و داوری او کمک می کنند. نقش داستان خلق استعاره ای برای زندگی واقعی است. و همین موجب پیوند انسان با آن است. و بالاخره این که: تمامی نهادهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با کودکان سروکار دارند اعم از موسسات آموزشی، رسانه ها، اولیاء و معلمان و روان شناسان باید با شناخت عمیق کودکان و پی بردن به قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه ادبیات، بخصوص ادبیات کهن ایران و سرانجام شناخت راه ها و روش هایی که بتوان همه این ظرفیت ها و قابلیت ها را در خدمت کودکانی گذاشت که هزاره سوم و سده آینده را با تمام دست آوردها و چالش هایش پیش رو دارند. همه برنامه ریزان فرهنگی نیازمند چنین شناختی هستند تا حاصل تلاش های هماهنگ و مستمر آن ها سبب بالیدن نسل نوجویی شود. اندیشه ورز که بخواند، بکاود و بپرسد و روی پای فرهنگ خود بایستد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1537

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    303-311
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1137
  • دانلود: 

    497
چکیده: 

مقدمه: امروزه از روش های متنوعی برای برداشت و حذف پوسیدگی دندانی استفاده می شود. برداشت پوسیدگی به روش شیمیایی- مکانیکی نوعی تکنیک غیر تهاجمی است که علاوه بر این که بافت عفونی را بر می دارد، ساختار دندانی سالم را نیز حفظ کرده و از تحریک پالپی و ناراحتی بیمار جلوگیری می کند. هدف از مطالعه حاضر، بررسی استحکام باند برشی نوعی ادهزیو سلف اچ دو مرحله ای به عاج دمینرالیزه پس از برداشتن عاج عفونی به وسیله هندپیس در مقایسه با کاریوسالو (Carisolv) در مولرهای شیری بود.مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی، 60 عدد دندان مولر شیری دارای پوسیدگی اکلوزالی که به تازگی خارج شده بودند، جمع آوری گردیدند. نمونه ها به دو گروه تقسیم شدند. هر نمونه به صورت عمودی در جهت باکولینگوال و مزیودیستال به منظور ایجاد 4 نمونه برش داده شد. در گروه یک پوسیدگی توسط ژل کاریوسالو و در گروه دوم پوسیدگی توسط فرز و هندپیس برداشته شد و سپس نمونه ها با کاربرد باندینگ کلیر فیل اس ای باند و کامپوزیت با استفاده از مولد به قطر 1.4 میلی متر و ارتفاع 2 میلی متر در سطح اکلوزال ترمیم شدند. حدفاصل اتصال در معرض تست استحکام برشی با استفاده از دستگاه تست یونیورسال قرار گرفت. مقادیر عددی استحکام باند برشی برای هر گروه محاسبه شد و با استفاده از نرم افزار SPSS و بر اساس آزمون آماری t آنالیز آماری انجام گردید (a=0.05).یافته ها: میانگین استحکام باند برشی در گروه کاریوسالو 19.7±6.1 و در گروه هندپیس 17.3±5.5 مگاپاسکال بود. بین دو روش برداشت پوسیدگی از لحاظ آماری اختلاف معنی دار وجود نداشت (P VALUE=0.308).نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، بین استحکام باند برشی ترمیم کامپوزیت به عاج آماده شده به هر دو روش برداشت پوسیدگی (کاریوسالو و هندپیس) با استفاده از باندینگ کلیر فیل اس ای باند، تفاوتی وجود نداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 497 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    67
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    475-485
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    770
  • دانلود: 

    236
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 770

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 236 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript