نتایج جستجو

54593

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

5460

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    24
تعامل: 
  • بازدید: 

    1214
  • دانلود: 

    1035
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1035
نویسنده: 

نادری پگاه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
تعامل: 
  • بازدید: 

    974
  • دانلود: 

    389
چکیده: 

زمینه و هدف: تصویرگری در کتاب آرایی سابقه ای به درازای قرن ها دارد و سیر تکوین و تحول آن در دوران پیش از اسلام و پس از آن به دقت دنبال گردیده و سبک ها و شیوه های گوناگون آن در حد توان مورد بحث قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش بررسی ادراک بصری و زیبایی شناسی در آثار نگارگری کمال الدین بهزاد است که بر مبنای زیبایی شناسی شکل گرفته است. روش تحقیق: این پژوهش به صورت کاربردی شکل گرفته است. انتخاب روش تحقیقی در این پژوهش براساس اهداف آن، از انواع تحقیقاتی، کاربردیست و به جهت ماهیت کیفی و از نوع توصیفی، تحلیلی می باشد. یافته های پژوهش: زیبایی در اثر هنری به عنوان یکی از عناصر مهم ادراک بصری شناخته می شود. نتایج: نتایج در این پژوهش نشان می دهد ادراک بصری و عناصر که منطبق بر رویداد ها های همان دوره هستند و بر گرفته از سلیقه و تفکر هنرمند هستند کار کرد زیبایی شناسی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 974

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 389
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    3116
  • دانلود: 

    1439
چکیده: 

نور زیباترین زینت تاج زیبایی است و تاثیر مشخص در شناخت هر چیز زیبا دارد. وجودش شرط ضروری زیبایی است که اگر در جای مناسب ظاهر شود هر زیبا را زیباتر میکند. نقش و اهمیت نور در شاخه های مختلف علمی، هنری و سایر فنون و حرفه ها برکسی پوشیده نیست، یکی از این شاخه ها معماریست. زیبایی معماری بیش از هرچیز از نور مساعد مدد میگیرد.فضای معماری با ادراک بصری ارتباط مستقیم دارد و نور اولین شرط برای هرنوع ادراک بینایی است، لیکن (نور) تنها یک ضرورت فیزیکی نیست؛نور در سایه ها خود را نشان میدهد و فهم نور و ارزشهای آن یکی از بهترین عوامل ایجاد هماهنگی و تناسب و زیباتر جلوه دادن آثار معماری است. با فهم کاربردی بودن دستیابی به ارزشهای تکرارپذیر و منجر به زیبایی این موضوع میتوان به طراحی آثاری نوین در معماری پرداخت، که همچون معماری گذشته به خوبی کار میکنند و پاسخگوی نیازهای بصری انسان- زیبایی- میباشند.این مقاله با هدف شناخت جایگاه «نور» در «زیبایی» بر آن است تا ضمن روشن کردن برخی علل از بین رفتن یا کمرنگ شدن زیبایی بناهای معاصر، موجبات ارتقای کاربرد ارزشمند «نور طبیعی» را در ایجاد «زیبایی بصری معماری» فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1439
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

Qolipour Sudabeh | MahdiNejad Jamal-e-Din

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    165-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    238
  • دانلود: 

    101
چکیده: 

The present study examines the factors affecting user satisfaction with urban parks. Since urban parks are considered public spaces and one of the basic rights of citizens, it is essential to pay attention to the opinions and demands of citizens to provide better designs for them. The present study aims to study the components enhancing user satisfaction with urban parks and the relationships between them. For this purpose, first, the factors affecting the quality of these spaces and user satisfaction are extracted through library studies. Next, the users of urban parks are surveyed using a researcher-made Likert-scale questionnaire to know how these factors influence user satisfaction. The present study is descriptive-survey research. The statistical population includes the users of parks in Babol City, among which the samples are selected at different hours and days. The present study is based on the issue that user-centered designs can improve user satisfaction. The results indicate that six factors influence user satisfaction, including structure, aesthetics, meaning, security, behavioral patterns, and sociability, and the security and meaning factors are the most and least important factors from the users' point of view, respectively. The high importance of the security component from the users' perspective indicates that the presence of factors such as adequate lighting, the presence of security guards, access control, support of activities, safety of park equipment and facilities, management and maintenance, and surveillance have the greatest impact on the formation of citizens' mental image of the park. There is a significant positive correlation between some of the six components, and the greatest one is observed between the two components of structure and aesthetics with r=0.417. Structure, security, meaning, and sociability factors affect three factors, and aesthetics and behavioral patterns affect two factors.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 101 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    63-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    30
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

عاشورا با عنایت به جمله "ما رایتُ الّا جمیلاً " حضرت زینب (س) دارای زیبایی های بصری و معقول بسیاری می باشد. در پس غم های عظیم این واقعه، حقیقتی زیبا رخ می نمایاند. در این مقاله زیبایی های صُوَری عاشورا با "آیه ششم" (جمال) سوره مبارکه نحل -وَ لَکُمْ فِیها جَمالٌ حِینَ تُرِیحُونَ وَ حِینَ تَسْرَحُون- بانضمام آیه پنجم - وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَکُمْ فیها دِفْ‏ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ- تطبیق داده شده است. اهداف این تحقیق اکتشافی و توصیفی-تحلیلی که با تکیه بر ابزارهای کتابخانه ای و مطالعه منابع تاریخی دست اول می باشد، برقراری ارتباط بین وقایع عاشورا و قرآن و شناخت زیبایی های بصری شب و روز عاشوراست. نتایج نشان دهنده آنست که تطبیق زیبایی های محسوس وقایع عاشورا با آیه ششم (جمال) سوره مبارکه نحل شامل دو بخش است: جمال در رخدادهای شب عاشورا و جمال در اتفاقات روز عاشورا.جمال در رخدادهای شب عاشورا: تجمع اصحاب به دور امام حسین علیه السّلام، اظهار وفاداری بستگان و یاران، عطای پنج قطعه لباس برای آزاد سازی اسیر، برداشتن پرده و حجاب از دیدگان یاران، شادمانی بُریر و حبیب بن مظاهر، مناجات حسینیان و پیوستن سی و دو نفر از دشمنان به آنها، تدابیری برای حفاظت از خیام. جمال در اتفاقات روز عاشورا: آرایش نظامی، خطبه آتشین امام حسین(ع) و امداد غیبی خداوند، مبارزه یاران امام حسین(ع) با لشکر دشمن، مبارزه خاندان امام حسین(ع) با لشکر دشمن، مجلس ابن زیاد و گفتگوی شدید زینب علیها السلام با او.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 30

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

اندیشه معماری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    310-327
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    114
  • دانلود: 

    27
چکیده: 

بیان مساله: دیدها و منظره های شهر تهران، در مقیاس های گوناگون، از دیدگاه زیبایی شناسی بصری، فاقد ترکیب های هماهنگ و نظام-مند هستند. فارغ از پوشش های گیاهی، عناصر مربوط به رفت و آمدها، تاسیسات و تجهیزات شهری و. . .، شاید سهم زیادی از این آشفتگی ها و ناهماهنگی ها در چهره شهر، مربوط به نوع طراحی و ترکیب توده و حجم های ساختمان ها باشد. سوال تحقیق: با توجه به این که چشم آموزش دیده در زمینه معماری و شهرسازی، تصوری نازیبا و ناخوشایند از ترکیب این توده های ساختمانی دارد، این پرسش مطرح می شود که طراحان و ساکنان امروز، جنبه زیبایی و مطلوبیت فرم و ظاهر ساختمان های شهر و ترکیب آن ها را چگونه می بینند؟ آنان چه معیارها و ارزش هایی در سر دارند که نمود و جلوه بیرونی آن ها، در بازخوانی توده ها، فرم های ساختمانی کنونی متجسم می شود؟ اهداف تحقیق: مقاله حاضر برای پاسخ به پرسش های فوق و به دنبال بررسی چگونگی درک زیباشناسی بصری، به کندوکاو در مسائل عینی و ذهنی گروهی از ساکنان منطقه2 شهر تهران، می پردازد، تا از این طریق بتواند نحوه و نوع درک و تجربه آنان را نسبت به ویژگی های بصری احجام و توده های ساختمانی محیط زندگی شان دریابد؛ به عبارت دیگر هدف این مقاله، دستیابی به عوامل موثر بر درک زیباشناسانه ساکنان شهر (منطقه2 تهران) نسبت به ساختمان های محیط زندگی خود، می باشد. روش تحقیق: این مطالعه با روش پژوهش نظریه زمینه ای انجام می گیرد. نظریه زمینه ای، بر اساس روش استقرایی پیش می رود و به-جای آزمون نظریه های موجود، پژوهش را با زمینه مطالعاتی شروع می کند. در روش زمینه ای با کشف مفاهیم و مقوله ها و ارتباط میان آن ها، مدلی زمینه ای که در این پژوهش نشان دهنده چگونگی درک و تجربه ساکنان نسبت به زیبایی شناسی بصری محیط زندگی شان هست، به دست می آید. مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق: در جریان تعاملات ذهنی ساکنان منطقه2 شهر تهران و در بستر سه مقوله علّی/ شرایطی ("مدیریت شهری سوداگرا"، "سرگردانی میان حفاظت تا تغییر بافت شهری"، "ناپایداری خواسته ها و شرایط ساکنان")، و در ارتباط با شش مقوله تعاملی و دو مقوله اصلی تر ("بی نظمی ها و بدترکیبی های بصری" و "کمبود فضای باز و ازدیاد تراکم ها")، و با دو مقوله پیامدی ("فراموشی زمان حال محیط زندگی" و "قطع ارتباط با محیط زندگی")، مفهوم "درک نامطلوبی بصری از شهر" به عنوان پدیده هسته این مدل، مشخص می شود. همچنین مقایسه تطبیقی میان نتایج برآمده از مطالعات میدانی و مطالعات نظری پژوهش نشان می دهد که مفاهیم مورد اشاره هر دو دسته، بسیار به هم نزدیک هستند و تقریبا یکدیگر را پوشش می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 27 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

باغ نظر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    95
  • صفحات: 

    101-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    476
  • دانلود: 

    595
چکیده: 

بیان مسئله: طراحی زیبایی شناسی بصری پایگاه وب به عنوان بخش جدایی ناپذیر از تجربیات انسان در تعامل فناوری، قادر به وضع پاسخ های عاطفی و تجربیات چندحسی است. امروزه شناسایی مؤلفه هایی که موجب ارتقای کیفیت تجربه ی زیبایی شناسی بصری کاربر شود به مسئله ای اساسی در طراحی صفحات وب تبدیل شده است؛ ازاین رو، این پژوهش بر نقش طراحی بصری بر ادراک زیبایی شناسی صفحه ی وب متمرکز شده و تلاش دارد تا به این مسئله پاسخ دهد که چگونه می توان ارزیابی زیبایی شناسی کاربران را از طریق به کارگیری مؤلفه های بصری تقویت کرد. هدف پژوهش: سنجش تأثیر مؤلفه های بصری طراحی صفحات وب بر ارزیابی زیبایی شناسانه ی ذهنی کاربر در پایگاه وب روزنامه ها و کشف رابطه ی عوامل بصری طراحی و جنبه های ادراک زیبایی شناسی است. روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش در دسته ی مطالعات توصیفی-تحلیلی قرار دارد. نحوه ی گردآوری اطلاعات از طریق منابع اسنادی و یافته های مبتنی بر پرسشنامه است. نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشانگر تأثیر معنادار مؤلفه های طراحی بصری بر درک کلی از زیبایی شناسی صفحات وب است. سه عامل ساختاری وحدت، تنوع و پویایی عوامل مهم، در تقویت ارزش زیبایی شناسی در طراحی بصری پایگاه وب هستند. وحدت تنها عاملی است که با همه ی ابعاد ادراک ذهنی زیبایی شناسی در ارتباط است. همچنین تأثیر زیادی بر هر دو جنبه ی زیبایی شناسی کلاسیک و بیانگر از طریق تأثیرگذاری بر بعد سادگی و ساخت دارد. عامل تنوع با تمامی ابعاد زیبایی شناسی ذهنی رابطه ی منفی دارد. نتایج حاکی از این است که پایگاه های وب دارای تعادل مطلوب میان وحدت بصری و تنوع، بالاترین رتبه بندی کلی زیبایی شناسی را کسب کرده اند. در نهایت، دستاوردهای عملی برای ارتقای کیفیت زیبایی شناسانه صفحات وب از طریق طراحی بصری ذکر شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 595 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    51-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2951
  • دانلود: 

    1578
چکیده: 

قضاوت در خصوص آثار معماری به شکل های گوناگون صورت می پذیرد و اختلاف نظرهای زیادی در مقام قضاوت مشاهده می شود. تفاوت در اظهارنظر در خصوص زیبایی آثار معماری یکی از موضوعات بحث برانگیز در معماری معاصر ایران است. موضوعی که سبب می شود در بسیاری از موارد، اختلاف نظرهای قابل توجهی میان متخصصین و طراحان از یک سو، و مردم و دیگر گروه های بهره بردار از سوی دیگر به وجود آید. در این پژوهش ضمن تحلیل ادبیات تخصصی موضوع چارچوب نظری مربوط طراحی شده و بر اساس الگوی امتیازدهی به نمونه های مطلوب، آزمون موردنظر طرح گردیده است. 20 نمونه از آثار مشهور معماری معاصر ایران در دو دسته انتخاب شده اند. دسته اول شامل آثاری است که در منابع مکتوب، مجلات معتبر و ادبیات تخصصی از آن ها به عنوان آثار برگزیده یاد شده است و دسته دوم شامل آثاری است که جنبه های تبلیغاتی درباره آنها وسیع تر است و بیش تر از شهرت عمومی برخوردارند. این دو گروه از بناها در اختیار 3 گروه از پرسش شوندگان قرار گرفته است که به ترتیب عبارتند از 20 نفر از اساتید معماری، 30 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد معماری و 50 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد که در رشته هایی به غیر از رشته معماری تحصیل می کنند. دستاوردهای پژوهش نشان دهنده آن است که تفاوت معناداری میان بناهای انتخاب شده از سوی هر یک از گروه ها قابل مشاهده می باشد. علاوه بر آن که مردم اقبال بیشتری نسبت به آثار عمومی و بهره مند از تبلیغات محیطی داشته اند و بناهایی که بر اساس طراحی معماری درک آن ها نیازمند سواد بصری بالاتری است از سوی مردم پایین تر ارزیابی شده است. هرچند در بسیاری از موارد نوعی اتفاق نظر نیز قابل مشاهده می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2951

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قائمی فر شقایق

نشریه: 

شباک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6 (پیاپی 13) (جلد 4 مطالعات هنر و معماری)
  • صفحات: 

    37-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4214
  • دانلود: 

    4647
چکیده: 

هر طراحی برای زندگی انسان با مقوله هنر و همچنین با مفاهیم زیبایی شناسانه در این امر مرتبط است، بحث «زیبایی شناسی معماری» که در واقع به مبانی کیفی و نظری در هر طرحی مربوط می شود ما را به بررسی بیشتر عناصرخلق زیبایی و یا ارزیابی این مفهوم هدایت می کند مطالعات نشان می دهد معماری امروزی نتوانست پاسخگوی همه نیازهای بشر باشد. در پی چرایی آن، تحلیل بیشتر علوم انسانی ابعاد دقیقی را بدست می دهد که طراحی معماری و اثر آن در حیات بشر در نیل به این اهداف غیر قابل انکار دنیای معاصر است.پژوهش فوق پس از مقدمه به بیان نظریات این اندیشمندان در امر زیبایی شناسی در حوزه هنر پرداخته واز سوی دیگر با تعریف معماری- فضا این موضوع از بعد زیبایی شناسانه بررسی خواهد شد. در واقع معنای زیبایی در معماری در نگاه اندیشمندان مطرح که در نهایت الگویی که می تواند برای بررسی معماری از بعد زیبایی بکار گرفته شود، بحث خاتمه می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عزت الهی نژاد طیبه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    139-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    296
  • دانلود: 

    173
چکیده: 

هدف: زیبایی و زیبایی شناسی سیر تحول و تطور تامل برانگیزی در تاریخ جهان دارد، بطوری که فرهنگ های شناخته شدۀ پیش از تاریخ مکتوب مانند چین، مصر، ایران، آفریقا و اروپا مصادیق آن را منش ها، رفتارها و فضیلت های انسانی می دانستند و از سویی دیگر زیبایی را با ساخته ها، عملکردها، مهارت ها، مخلوقات و اشیاء طبیعی؛ جانوران، درختان و شکل های صخره ها توصیف می کردند. اما تاریخ زیبایی در غرب پر از فراز و نشیب است و از یونانیان باستان که زیبایی را محصول تفکر و اندیشۀ هنرمند می دانست تا آگوستین فیلسوف غربی در قرون وسطی که در توصیف زیبایی از آموزۀ ابتکاری «افاضه» از هستی مطلق شکل می گیرد، نظریۀ زیبایی در زیبایی شناسی قرون وسطی، به شکلی نسبتا تصنعی به منزلۀ جانشینی برای علائق زیبایی شناختی مفید و منشا اثر بود. سال1790م کتاب مهم امانوئل کانت[1] فیلسوف آلمانی و چهرۀ شاخص در فلسفۀ مدرن قرن هیجدهم به نام نقد قوۀ حکم منتشر شد که امروزه یکی از مهم ترین منابع زیبایی شناسی شناخته می شود. وی در دورۀ ماقبل انتقادی تفکر خود رسالۀ کوچکی با عنوان ملاحظات در باب امر زیبا و امر والا[2] (1764)نوشت که در آن عمدتا به تاملات اجتماعی و انسان شناختی می پرداخت. کانت منکر اصول ذوق بود و اعتقاد داشت، احکامی که در مورد زیبایی صادر می کنیم، فقط متکی بر لذت بوده و تماما ذهنی است و صرفا برای مطالعات تجربی (انسان شناسی یا تاریخ) کارکرد دارد، کانت در مبحث استتیک تغییرات گسترده ای را بوجودآورد و آن را به یک نظریۀ مرتبط با هنر و زیبایی تبدیل کرد.( ماسیکا،2011: 3) در نقد کانت، حس پایین تر از شناخت و درک قرار می گیرد و ذوق مبتنی بر پایۀ اخلاقی نیست و حکم به زیبایی چیزی، حکم ذوقی است و وی ذوق قوۀ داوری را دربارۀ زیبایی می داند. تا اواخر قرن نوزدهم بر اثر نظریات کانتی در فرهنگ و مطالعات غربی هنر و آثار هنری مصداق زیبایی شناسی بود و همچنین درک زیبایی نیز به ارزش ها با تجربۀ حسی از اشیا یا حوادث بستگی داشت. در اواخر قرن با رواج مطالعۀ انسان شناسی هنر مباحث زیبایی شناسی نیز همزمان مطرح شد و افق دیدگاه جدیدی در مباحث زیبایی شناسی پدید آمد. نظریۀ زیباشناختی کانت نظامند و جامع بود، وی تجربه و احکام را در مورد زیبایی طبیعی و هنر را به مفاهیم اساسی معرفت شناسی، ما بعدالطبیعه و اخلاق ربط می داد. تداوم این میراث در زیبایی شناسی بعد از او کاملا به چشم می خورد، هدف این پزوهش واکاوی سیر تحول فلسفۀ زیبایی تا انسان شناسی زیبایی شناسی است و پرسش آن بر این مبناست که چه تحولات تاریخی در اندیشه و فلسفۀ زیبایی از دورۀ باستان تا انسان شناسی زیبایی شناسی روی داده است؟ روش شناسی: روش تحقیق این پژوهش، تحلیلی- توصیفی با رویکردی کیفی با محوریت تحولات تاریخی براساس منابع مکتوب است. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که مهم ترین تحولات پدیدآمده در قرن نوزدهم انسان شناسی با دو نگرش تطورگرایانه و اشاعه گری (گسترش) در سال های1880-1930توام است، بطوری که نگرش تطور گرایی بر رشد قدرت(ذاتی) زیبایی شناسی در انسان متمرکز است و رشد یا عدم آن را منوط به اصول سلسله مراتبی و مرحله ای است و اشاعه گرایی بر گسترش مولفه های زیبایی در جوامع مختلف تاکید دارد تا اینکه با ظهور انسان شناسی زیبایی شناسی در دوران معاصر به مولفه های زیبایی بومی و جامعۀ خالق در پژوهش ها بیشتر توجه شد و زیبایی از منظر جامعۀ خالق مورد نقد و بررسی قرار گرفت

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 296

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 173 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript