نتایج جستجو

33253

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

3326

انتقال به صفحه



فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


مرکز اطلاعات علمی SID1
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-6
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    3123
  • دانلود: 

    1702
کلیدواژه: 
چکیده: 

اصطلاح سواد سلامت (بهداشتی) به مفهوم یک مهارت شناختی و به عنوان مساله ای مهم و تاثیرگذار در نظام مراقبت سلامت نخستین بار در سال 1974 در یک پانل آموزشی در مورد آموزش بهداشت، مطرح شد. از آن زمان تاکنون این مفهوم در موارد متعددی توسط محققان حوزه های سوادآموزی و سلامت، توسط محققان مورد بحث قرار گرفته و تعاریف گوناگونی برای آن ارایه شده است. به طور معمول سواد سلامت را به عنوان طیف گسترده ای از دانش و مهارت در زمینه کسب، پردازش، فهم و به کارگیری اطلاعات سلامت تعریف می کنند (1). ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3123

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1702 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسنده: 

رضایتمند محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    1239
  • دانلود: 

    456
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 456
نویسنده: 

شاهی یاسر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    1
تعامل: 
  • بازدید: 

    403
  • دانلود: 

    244
چکیده: 

سواد سلامت به عنوان یک شکل مجزا از سوادآموزی به طور فزاینده ای برای توسعه اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی اهمیت پیدا می کند. اثرات مثبت و چند برابری آموزش و سواد عمومی بر سلامت جمعیت، به ویژه سلامت زنان، به خوبی شناخته شده و مورد تحقیق قرار گرفته است. با این حال، تجزیه و تحلیل دقیق تر اپیدمی های فعلی HIV/AIDS، به ویژه در آفریقا، رابط پیچیده ای را بین سواد عمومی و سواد سلامت نشان می دهد. در حالی که سواد عمومی یک عامل مهم تعیین کننده سلامت است، برای پرداختن به چالش های بهداشتی عمده ای که جوامع در حال توسعه و توسعه یافته با آن مواجه هستند کافی نیست. به عنوان کمک به انجمن سواد سلامت در ارتقای سلامت بین المللی، این مقاله به بررسی مفاهیم و تعاریف سواد و سواد سلامت می پردازد و چالش های مفهومی، اندازه گیری و استراتژیک را مطرح می کند. پیشنهاد می کند مجموعه ای از شاخص ها را برای کمی کردن سواد سلامت با استفاده از تجربه به دست آمده در نظرسنجی های ملی سوادآموزی در سراسر جهان ایجاد کند. یک شاخص سواد سلامت می تواند به معیار ترکیبی مهمی از نتیجه فعالیت های ارتقا و پیشگیری سلامت تبدیل شود، شایستگی و قابلیت های سلامت جمعیت یک کشور، جامعه یا گروه معین را مستند کند و آن را به مجموعه ای از سلامت، اجتماعی و اقتصادی مرتبط کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 403

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 244
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

بهداشت جهان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1369
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    50-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    438
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 438

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    540-549
تعامل: 
  • استنادات: 

    11
  • بازدید: 

    1418
  • دانلود: 

    359
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1418

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    121-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1950
  • دانلود: 

    1439
چکیده: 

زمینه و هدف: سواد سلامت به ظرفیت کسب، پردازش، درک اطلاعات اساسی و خدمات مورد نیاز جهت تصمیم گیری های مناسب در زمینه سلامت اطلاق می گردد. با توجه به اهمیت بالای سواد سلامت در دوران بارداری و تاثیر مستقیم آن بر روی جنین، مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سواد سلامت زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بندرعباس در سال 1394 انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بود و بر روی 250 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بندرعباس به روش نمونه گیری ترکیبی از خوشه ای و تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت عملکردی بالغین صورت گرفت. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار آماری SPSS16 و با استفاده از آزمون های آماری استنباطی تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی توکی و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.نتایج:میانگین سنی مادران باردار 7.45±31.61 بود. 27.2% سواد سلامت ناکافی، 20.8% مرزی و 52% سواد کافی داشتند. سواد سلامت با تحصیلات (0.001>p)، سن (0.001>p)، شغل (0.001>p) و نحوه مراقبت های دوران بارداری (0.001>p) ارتباط معنی دار داشت.نتیجه گیری: یافته ها نشان داد سواد سلامت مادران در حد ناکافی و مرزی بود. لذا تجدید نظر مواد آموزشی به زبان ساده و ارائه آموزش شفاهی و تصویری به زنان باردار، علاوه بر مواد آموزشی مکتوب که به صورت پوستر، پمفلت و بروشور در اختیار آنها داده شده است و همچنین ارتقاء مهارت های ارتباطی بین کارکنان بهداشتی و مادران توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1950

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1439 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

پایش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    257-266
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    3120
  • دانلود: 

    2145
چکیده: 

مقدمه: معلمان در ارتقای سلامت جامعه نقش مهمی ایفا می کنند اما تاکنون پژوهشی به منظور تعیین سطح سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان صورت نگرفته است. این پژوهش به شناسایی سطح سواد سلامت این افراد و عوامل موثر بر آن می پردازد.مواد و روش کار: در این پژوهش 932 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه «سنجش سواد سلامت (HELLA)» بود که در اردیبهشت ماه 1394 مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه مذکور 33 گویه دارد که پنج بعد سواد سلامت یعنی: خواندن، دسترسی، درک و فهم، ارزیابی و تصمیم گیری درباره اطلاعات سلامت را مورد سنجش قرار می دهد. یافته ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین (انحراف معیار) سنی شرکت کنندگان (9.6) 26.03 بود. حدود 70 درصد شرکت کنندگان زن بودند. میانگین (انحراف معیار) امتیاز سواد سلامت کل (13.21) 67.28 بود. درصد سطح سواد سلامت ناکافی، نه چندان کافی، کافی، و عالی به ترتیب عبارت بود از: 10.5، 34.4، 45.1، و 10 درصد. سواد سلامت به صورت معناداری با جنسیت، سن و وضعیت تاهل در ارتباط بود.بحث و نتیجه گیری: از آنجایی که سطح سواد سلامت محدود معلمان سدی در راه ارتقای سواد سلامت دانش آموزان در مدرسه است، باید به منظور افزایش سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، زمینه طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی مرتبط با سواد سلامت فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2145 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

  • شماره: 

  • صفحات: 

    150-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    81
  • دانلود: 

    17
چکیده: 

1ارتقای سلامت همه جانبه (جسمانی؛ روانی؛ اجتماعی؛ و معنوی)، مستلزم تلاش مستمر برای اعتلای فرهنگ و سواد سلامت جامعه و آحاد مردم، از قبل از ازدواج، انعقاد نطفه، دوران جنینی، نوزادی، کودکی تا کهن سالی است. راهبردها و اقدامات و رویکردهای این موضوع بسیار مهم در این خلاصه سیاستی مرور شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 81

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 17 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    48-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    2455
  • دانلود: 

    1393
چکیده: 

مقدمه: سواد سلامت، ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی پایه مورد نیاز برای تصمیم گیری های سلامتی می باشد. این مطالعه با هدف تعیین سطح سواد سلامت بزرگسالان شهرستان تویسرکان طراحی و اجرا گردید.مواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که در سال 1393 با مشارکت 285 نفر از افراد 60-20 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرستان تویسرکان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. جهت سنجش سواد سلامت، از پرسشنامه سواد سلامت ایرانیان استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار Stata-11 و با آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: سن اکثریت افراد بین گروه سنی 20 تا 30 (52.3 درصد) بود. 53.7 درصد از شرکت کنندگان مرد و سطح تحصیلات اغلب آنها دیپلم (55.8 درصد) و شغل غالب آنها دانشجو (31.9 درصد) بود. شرکت کنندگان در دسترسی به اطلاعات ضعیف (42.1 درصد)، در درک اطلاعات ضعیف (54.4 درصد)، در قضاوت و ارزیابی متوسط (64.9 درصد) و در استفاده از اطلاعات در سطح متوسط (88.8 درصد) بودند.نتیجه گیری: بطورکلی سواد سلامت در افراد نامطلوب بود. این موضوع توجه بیشتر به سواد سلامت را در برنامه های آموزش و ارتقاء سلامت نشان می دهد. لازم است برای بزرگسالانی که از سواد سلامت نامطلوب برخوردارند، طی برنامه های جامع، رسانه ها و مواد آموزشی ساده و قابل فهم طراحی و بکار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2455

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات : 
  • تاریخ پایان: 

    1399-4-28
تعامل: 
  • بازدید: 

    864
کلیدواژه: 
چکیده: 

سواد سلامت عاملی مهم در ارتقای دانش و نگرش افراد نسبت به موضوع سلامتی است و از این رو نقش مؤثری در خودمراقبتی افراد، بهبود شاخص های سلامت و کاهش هزینه های بهداشتی درمانی خانوارها و نظام سلامت ایفا می کند. بیشتر کشورهای توسعه یافته در سیاست های ملی خود بر این مهم تأکید دارند و برنامه های لازم برای ارتقای آن را طراحی و اجرا می کنند. بررسی اسناد بالادستی در ایران نشان می دهد؛ در بعد سیاستگذاری تأکید کافی بر ارتقای سطح سواد سلامت جامعه شده است. ضعف در تولید داده های مورد نیاز در این حوزه، رصد میزان موفقیت و کارامدی اقدامات حوزه اجرایی را غیرممکن یا بسیار سخت کرده است. با این حال شواهد موجود در حوزه اجرایی نشان دهنده آن است که برنامه های دولت ها در اجرای سیاست های فوق کافی و مؤثر نبوده است. به طوری که براساس نتایج مطالعات؛ سواد سلامت جامعه اعم از جامعه عمومی، گروه های آسیب پذیر و بیماران در سطح مطلوبی قرار ندارد. همچنین ارزیابی مطالعات انجام شده در حوزه سواد سلامت نشان دهنده ضرورت سامان دهی، طراحی و اجرای هدفمند آنها در دوره های زمانی مشخص است تا ضمن استفاده بهینه از بودجه های تحقیقاتی، نتایج آنها قابلیت مقایسه ای داشته و به عنوان ابزار های مناسب برای رصد عملکرد حوزه اجرایی و بازنگری سیاست های موجود در حوزه سواد سلامت جامعه استفاده شوند. درمجموع می توان گفت موضوع سواد سلامت در اسناد و قوانین بالادستی به وی‍ژه سیاست های کلی سلامت به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. لذا در حوزه تقنین ضرورتی به تصویب قوانین جدید در این حوزه وجود ندارد، ولی لازم است نظارت بر حسن اجرای آنها به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد. در حوزه اجرا نیز لازم است اهداف اختصاصی در جهت تحقق اهداف و راهبردهای سند ارتقای فرهنگ سلامت کشور تعیین شوند. موضوعات ذیل از نکات محوری هستند که در تعیین این اهداف و اجرای سند باید مورد توجه قرار گیرند: ـ ارزیابی وضعیت موجود، ـ بازبینی برنامه های کنونی و طراحی مداخلات برای گروه های مختلف با جلب مشارکت جامعه، ـ تمرکز منابع و تقویت هماهنگی بین بخشی، ـ تقویت ظرفیت های کنونی و استفاده از ظرفیت های بالقوه.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 864

litScript