امروزه کاربران فارسی زبان اینترنت، رایانه و موبایل، به ویژه دانش آموزان، برای سهولت در نگارش، اقدام به نوشتن این زبان با حروف لاتین می کنند که خودشان به آن «فینگلیش» می گویند. هدف پژوهش حاضر بررسی این فرضیه است که خواندن متن فارسی نوشته شده با حروف انگلیسی، دارای اثر تنیدگی زایی و فعال کننده محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال است که سبب افزایش در ترشح کورتیزول بزاقی می شود. 40 داوطلب دختر دبیرستانی از منطقه 5 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین گردیدند. گروه آزمایش متن فینگلیش و گروه کنترل متن فارسی عادی را مطالعه کردند. نمونه بزاق آنان سه مرحله، قبل، بلافاصله بعد از خواندن و 15 دقیقه پس از خواندن متون گردآوری شد و میزان کورتیزول بزاقی در آزمایشگاه به روش الایزا تعیین گردید. میزان ترشح کورتیزول بزاقی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل مختلف، به طور معنادار افزایش یافته است (P<0.05). تحلیل نتایج نشان داد که خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف لاتین، دارای اثر تنیدگی زایی است که میزان ترشح کورتیزول بزاقی را در دانش آموزان دختر افزایش می دهد.