Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,535
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,770
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کاربرد رنگ بر افزایش خلاقیت کودکان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

کودکان کم توان ذهنی به لحاظ جسمی, فکری, عاطفی و رفتاری با سایر انسان ها متفاوت هستند, بر همین اساس برای شکوفایی استعدادهایشان نیازمند محیط های ویژه ای می باشند. از این حیث, مطالعات بسیاری در رابطه با کودکان کم توان ذهنی و به تبع آن محیط ها, که بیشترین اثر و نقش را بر این کودکان به عهده دارند, انجام شده است. معماری فضا با آگاهی از روانشناسی محیطی, فضایی را پدید می آورد که کودک در آن با توجه به خصوصیات اخلاقی و رفتاری و همچنین ضعف های ارتباطی می تواند, روانی بدون استرس و دور از تنش را با یادگیری بالا سپری کند. رنگ به عنوان اساسی ترین جلوه فضاهای آموزشی و پرورشی می تواند در کارایی درونی کودکان کم توان ذهنی مؤثر باشد. وجود رنگ مطلوب در فضاهای مورد استفاده تأثیر مثبتی در افراد داشته و موجب پیشرفت زندگی اجتماعی و نشاط آنان می گردد. رنگ های مختلف تأثیرات متفاوتی بر افراد می گذارند و می توانند سبب ایجاد هیجان و یا آرامش و در این کودکان, سبب رغبت و حس علاقه مندی به محیط و در نتیجه خلاقیت گردند. از این رو بر آن شد تا به بررسی و ارزیابی تأثیر رنگ در فضاهای مخصوص کودکان کم توان ذهنی پرداخته شود, چرا که رنگ به عنوان عنصری تفکیک ناپذیر از طبیعت معماری تأثیری فراوان بر روحیه و رفتارکاربران فضا دارد و حالات روانی و عاطفی آنان را شدیداً تحت تأثیر قرار می دهد. روش تحقیق کیفی می باشد و اطلاعات تحقیقی از طریق بررسی مدارک و شواهد, منابع و اسناد کتابخانه ای, اطلاعات شبکه های اینترنتی و مصاحبه با والدین و کودکان گردآوری شده است. در این پژوهش توانایی رنگ ها و تأثیر آن بر فضای مورد استفاده این کودکان و همچنین تأثیرات آن بر تفکر و خلاقیت آنان مورد بررسی قرار داده شده است. بدین صورت که استفاده از رنگ آمیزی متناسب با ویژگی های روان شناختی آنان, نگرش و دیدگاه مثبتی به فضا داشتند. نتیجه حاصل از این پژوهش بیانگر این است که فضاهای آموزشی و توان بخشی برای کودکان معلول ذهنی باید دارای پتانسیل های لازم برپایه شناخت ویژگی های روحی روانی و رشد آن ها بوده و از فضاهای متنوعی برخوردار باشد و استفاده از عناصر رنگ ها و شکلهای متنوع وگوناگون درطراحی فضاهای داخلی و خارجی برای به چالش کشیدن ذهن کودک معلول ذهنی بیش ازیک کودک نرمال ضرورت دارد. نتایج حاصل از تحقیق منجر به ارایه راه حل های بصری در طراحی رنگ برای فضاهای کودکانه با کارکرد متفاوت در جهت رشد بهتر ذهنی, جسمی و روحی این دسته از کودکان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبازی، آرزو، و طباییان، سیده مرضیه. (1397). بررسی کاربرد رنگ بر افزایش خلاقیت کودکان کم توان ذهنی. معماری شناسی، 1(4 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/513437/fa

    Vancouver: کپی

    شهبازی آرزو، طباییان سیده مرضیه. بررسی کاربرد رنگ بر افزایش خلاقیت کودکان کم توان ذهنی. معماری شناسی[Internet]. 1397؛1(4 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/513437/fa

    IEEE: کپی

    آرزو شهبازی، و سیده مرضیه طباییان، “بررسی کاربرد رنگ بر افزایش خلاقیت کودکان کم توان ذهنی،” معماری شناسی، vol. 1، no. 4 ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/513437/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا