Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

ISLAMIC GOVERNMENT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (72)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3049
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3049

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 72)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    676
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مدیریت بحران، یکی از موضوعاتی است که در بسیاری از جوامع، مورد ابتلا می باشد. یکی از معضلاتی که می تواند برای سازمانها و جوامع تهدیدآفرین باشد، بروز و ظهور بحران به ویژه بحرانهای اجتماعی است. به همین دلیل، مدیریت بحران به ویژه بحرانهای اجتماعی از موضوعات بسیار مهم و قابل توجه در حوزه سازمان و مدیریت است. بر این اساس، کشف شیوه مدیریت بحران «جمل» در سیره امام علی(ع) می تواند راهگشای بسیاری از سازمانها در رویارویی با بحرانهای اجتماعی باشد. این پژوهش با هدف کشف مولفه های بحران جمل، شیوه مهار آن توسط امام علی(ع) را مورد بررسی و تحقیق قرار می دهد. آنچه به عنوان سوال اصلی پژوهش مطرح می شود، این است که امام علی (ع) چگونه توانست بحران جمل را مدیریت کند؟ برای پاسخ، با استفاده از روش کتابخانه ای، داده های مورد نیاز را جمع آوری و به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی داده های پژوهش می پردازیم و سرانجام مدیریت امام علی(ع) برای بحران جمل در سه مرحله: مدیریت پیش از بحران، مدیریت حین بحران و مدیریت پس از بحران را پیگیری می کنیم. برخی از اقدامات ایشان در مرحله مدیریت پیش از بحران، دقت در انتصابات سازمانی، کنترل عوامل بحران زا، گفت وگو و احتجاج با عوامل بحران زا و اقداماتی که در حین بحران توسط ایشان انجام گرفت، شامل: بسیج منابع و امکانات، حذف یا کاهش قدرت عوامل بحران زا، اطلاع رسانی و آگاه سازی، استمداد از خدا و مشورت و رایزنی با تیم مدیریت بحران می شود. در نهایت، اقدامات آن حضرت پس از بحران، شامل شفاف سازی، پاکسازی بصره از عاملان بحران، ایجاد نظم و آرامش و حمایت از آسیب دیدگان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 676

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کعبی عباس | حکیمی سجاد

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 72)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1633
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تبیین ماهیت نمایندگی مجلس به علت دینی بودن جامعه ایران و وجود نظریه های مختلف در مورد حکومت و همچنین مساله مشارکت مردم در انتخاب نمایندگان، از ابتدای تاسیس مجلس در ایران از چالش برانگیزترین موضوعات مرتبط با قوه مقننه بوده است. برای تبیین ماهیت نمایندگی مجلس در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران باید هر یک از ارکان نمایندگی مجلس؛ یعنی ولی فقیه، نماینده و مردم جداگانه تحلیل شوند. بر این اساس، ماهیت نمایندگی مجلس در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، وکالت قانونی، ماذون از ولی فقیه است. ولی فقیه، وظیفه اداره جامعه را از جانب خداوند متعال دارا می باشد، اما ایشان بر اساس اصل مشارکت مردم در اداره جامعه، وظیفه تقنین و نظارت خود را طبق قانون اساسی که مورد قبول همگان است، به نمایندگان مجلس، برای انجام وظایف نمایندگی تفویض کرده اند و نمایندگان از جانب مردم وکالت دارند تا حق مشارکت آنان در اداره جامعه را محقق سازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1633

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 72)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    841
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

«عدالت» در فقه، آنچنان که شایسته است، مورد توجه فقهاء قرار نگرفته و بحث های مطرح شده نیز بیشتر شامل عدالت فردی می باشد. در این میان امام خمینی به عنوان فقیهی که در سیره علمی و عملی، رویکرد متفاوتی به عدالت داشتند، در کنار عدالت فردی، به عدالت اجتماعی نیز پرداخته اند. در بین فقهای معاصر، نظراتی در خصوص جایگاه عدالت در فقه مطرح شده است. عده ای عدالت را به عنوان یک «قاعده فقهی» قلمداد نموده و گروهی دیگر «عدالت عرفی» را به عنوان مستند استنباطات فقهی خود قرار می دهند. در این نوشته ضمن تبیین این نظرات، عدالت به عنوان مقصد و هدف شریعت را نیز مطرح نمودیم و در نهایت ضمن تحلیل نظرات مذکور بر مبنای اندیشه فقهی امام خمینی به این نتیجه رسیدیم که وجود «عدالت» به عنوان یک اصل در فقه، غیر قابل انکار است، اما تشخیص مصادیق آن، خارج از فقه و با توسل به حکم عرف، در مواردی که شرع حکم قطعی در آن مورد دارد، قابل پذیرش نمی باشد. عدالت، مقصد شریعت و فلسفه احکام است و مثل سایر قواعد فقهی، ابزاری برای نیل به احکام شرعی جزئی نیست، بلکه خود هدف و مقصد است و اساسا تمام احکام و قواعد فقهی، وسیله ای برای نیل به این مقصد می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 841

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

NAGHIPOUR FAR VALIOLLAH | ABARVASH REZA

نشریه: 

ISLAMIC GOVERNMENT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2014
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (72)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    283
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Crisis management is a process by which a society, or an organization in that society, deals with a major event that threatens to harm it. The crisis which may be a major threat is a social crisis. That is why crisis management, especially that of social crises, is regarded as 0ne of the major concerns in the field of organization and management. Accordingly, to detect the way in which Imam Ali (p.b.u.h) succeeded to manage the “Jamal Event” as a social crisis can be a good guide for many organizations in dealing with social crises. This research aims at exploring the major elements contributing to the crisis of “Jamal” as well as the means by which Imam Ali (p.b.u.h.) succeeded to manage this crisis which had threatened the Muslim community. The major question raised here is “How did Imam Ali succeed to manage the ‘Jamal crisis?” To answer the question, the researcher, drawing upon library research method, proceeds to collect research data and deals with the data by employing analytical descriptive method. The management technique adopted by Imam Ali (p.b.u.h.) to control the crisis is dealt with in three phases: management before crisis, management during (in times of) crisis, management after crisis. Some measures taken by Imam Ali before the crisis were: being very careful in appointing people to positions, considering and controlling contributory factors to the crisis, and trying to negotiate with those provoking the crisis and advancing arguments with those actively participating in the crisis to persuade them to resolve it. The measures taken at times of the crisis include mobilizing resources and facilities, overcoming or easing the contributory factors to the crisis, making people aware of the forces behind the crisis, seeking help from God, and consulting the crisis management team. The measures taken by Imam Ali (p.b.u.h.) after the crisis included making people aware of the problems caused by the crisis, removing the remaining contributory agents to the crisis from Basra, maintaining peace and order and supporting those who were hit by the crisis.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 283

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ولایتی محسن

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 72)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3098
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نظام های حقوقی در دنیا صرف نظر از عنوان «حاکم علی الاطلاق»؛ چه در قالب انتخاب رهبر یا پادشاه یا رئیس جمهور، هر یک بر اساس قاعده حقوقی خاص خود حاکم را انتخاب می کنند. در نظام جمهوری اسلامی با اذعان به این امر که حاکم علی الاطلاق خداست و رهبر و ولی فقیه، با واسطه از جانب خداوند، حاکم بر جامعه اسلامی است، انتخاب حاکم و رهبری جامعه طبق اصل یکصد و هفتم قانون اساسی بر عهده مجلس خبرگان رهبری است.این نوشتار با توجه به مولفه های چهارگانه در انتخاب رهبری (انتخاب رهبری عقد است یا ایقاع و یا بیعت؟ در صورت عقدبودن انتخاب رهبری، این عقد لازم است یا جایز؟ تعیینی است یا تعینی؟ انتخابی است یا انتصابی؟ و ماهیت نظارت و عزل رهبری)، به ماهیت فقهی و حقوقی انتخاب رهبری بر اساس نظریه های اعطاء مقام ولایت به ولی فقیه در جهت تمرکز ولایت، جعل مقام ولایت و انشاء نصب ولی، ارشاد و ارائه طریق، به فعلیت رساننده جعل ولایت، وکیل در توکیل، حاکم و قاضی بودن، کشف مصداق از باب خبرویت و بینه از سوی فقهاء، پرداخته و هر یک از این نظریه ها را مورد نقد و بررسی قرار داده و در نهایت ماهیت فقهی و حقوقی تعیین رهبر را از باب کشف مصداق بر اساس خبرویت و بینه می داند و به بررسی نظرات برخی از فقهای شیعه؛ از جمله معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی پرداخته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3098

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 72)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    845
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

توجه به عنصر مصلحت و نقش آن در صدور احکام حکومتی توسط حکومت اسلامی، از دیرباز مورد توجه عالمان فقه سیاسی، اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی بوده است. در حکومت اسلامی، عنصر مصلحت در وضع و اجرای قوانین نقش قابل توجهی دارد و حاکمیت اسلامی باید آن را مورد توجه قرار دهد.این مقاله عهده دار پاسخ به این سوالات است که آیا مصالح اجرائیه در حکومت اسلامی دارای مبانی قرآنی است؟ به این معنا که آیا در قرآن به مصالح اجرائیه و احکام حکومتی توجه شده است؟ و اگر قرآن کریم به مصالح اجرائیه (حکومتی) پرداخته است، دلالت و سیاق آیات چگونه است؟در پاسخ به این سوالات باید گفت گرچه مصالح اجرائیه از عناوین ثانوی در فقه سیاسی، اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی اسلام بوده و قرآن به صراحت اشاره ای به آنها نکرده است، اما با مطالعه آیات قرآن و آرای تفسیری مفسرین می توان حجیت مصالح اجرائیه را از سیاق آیات قرآن استخراج کرد؛ زیرا قرآن در آیات متعددی، به رهبران جامعه اسلامی که منصوب از جانب خداوند هستند، اجازه صدور احکام حکومتی بر اساس مصالح و مفاسد در جامعه اسلامی را داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 845

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قربانی مهدی

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 72)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1406
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

درباره چگونگی اداره جامعه سیاسی، نظریه های متعددی توسط اندیشمندان سیاسی مطرح شده است. در این بین، «نظریه ولایت فقیه» به دلیل بدیع بودن آن نسبت به دیگر نظریه های سیاسی و همچنین به دلیل عینیت یافتن آن در چارچوب جمهوری اسلامی ایران، اهمیت ویژه ای پیدا کرده و پژوهش های متعددی برای تبیین زوایای مختلف این نظریه ارائه شده است. با این حال، تحقیق در این عرصه و واکاوی ابعاد مختلف این نظریه، ضرورتی غیر قابل انکار است. در پی درک این ضرورت، پژوهش پیش رو به تبیین نظری کارآمدی سیاسی نظام ولایت فقیه می پردازد، با این هدف که اولا ظرفیت ها و مولفه های این نظریه را برای کارآمدی سیاسی تبیین نماید. ثانیا در خلال این مباحث، امتیازهای آن را در مقایسه با دیگر نظریه ها نشان دهد و ضمن پاسخ به سوال از کارآمدی و شبهاتی که در این زمینه مطرح است، جامعیت و اتقان آن را روشن تر نماید. در فرآیند این پژوهش، مولفه هایی که نشانگر کارآمدی سیاسی است، برای تبیین نظری کارآمدی سیاسی ولایت فقیه به کار گرفته می شود. این مولفه ها عبارتند از: استبدادستیزی، تحقق مردم سالاری دینی، تامین مصلحت عمومی و تحقق مشارکت سیاسی فعال. تامل در ابعاد مختلف نظریه ولایت فقیه نشان می دهد که در این نظریه، ضمن توجه به مولفه های مذکور، سازوکارهای لازم برای تحقق آن ها نیز پیش بینی شده است. البته روشن است که پس از تبیین نظری، اگر این مولفه ها در عمل نیز مورد توجه و پی گیری قرار گیرد، تحقق عینی کارآمدی سیاسی در جامعه اسلامی دور از دسترس نخواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1406

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KABI ABBAS | HAKIMI SAJJAD

نشریه: 

ISLAMIC GOVERNMENT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2014
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (72)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    219
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Since the establishment of Islamic parliament in Iran, the explanation of the nature of ‘being a parliament representative’ is one of the most challenging issue in the legislature due to the fact that the Iranian society is a Muslim society, that there are many differing views on the nature of Islamic government, and that people have rights to participate in the elections, including the election of their own parliament representatives. To explain the nature of representation in the constitutional law of the Islamic Republic of Iran, one has to make analysis of each of the constituent elements of representation as far as the Islamic parliament is concerned. The analysis will cover such issues as ‘the guardianship of the Muslim jurist’, ‘those who are elected as representatives’, and ‘people’. Accordingly, the nature of parliamentary representation as stipulated in the constitution of the Islamic republic of Iran is a legal representation permitted by the Muslim guardian jurist. The Muslim jurist is, in a sense, appointed by God to take responsibility of running the social affairs of the Muslim community. However, according to the principle of public participation, the Muslim jurist delegates his responsibility of legislating and supervising, which is stipulated in the constitution and commonly accepted, to the legislators or the elected representatives of the people to act on his behalf. The representatives have been elected to pave the way for people to participate in running their own social affairs.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 219

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

ISLAMIC GOVERNMENT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2014
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (72)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    262
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Justice in Islamic jurisprudence has not seriously been taken into consideration and the discussions raised on this subject mainly deals with individual justice. Among the Muslim jurists, Imam Khomeini as a Muslim jurist who has a different approach to justice in his practical conduct has dealt with both individual justice and social justice. There have been differing opinions as to the status of justice in Islamic fiqh. Some have taken justice as a “fiqhi principle” while others have considered customary justice as their bases for fiqhi inferences. This article, while dealing with the explanation of the ideas and opinion proposed in this regard, regards justice as the main objective of the Law (shariÝah). Having analyzed various ideas concerning justice, the article comes to a conclusion that justice is inevitable as a principle in fiqh. However, to identify the extensions (referents) of justice, outside the realm of fiqh, by having recourse to the common-sense judgment in cases where there is a conclusive judgment issued by the Law is not acceptable. Justice is aimed at by the Law and it is, in fact, the philosophy of the Islamic rulings and is not to be taken as a means of attaining particular legal rulings, but it is itself the aim and goal. It may be said that all rulings and fiqhi principles are means of reaching this goal.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    2 (پیاپی 72)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5786
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نظریه ولایت فقیه یکی از مهم ترین ارکان اندیشه سیاسی امام خمینی در ارتباط با رهبری جامعه اسلامی در عصر غیبت امام معصوم(ع) است. به علاوه امام خمینی، تنها فقیهی است که توانست بر مبنای این نظریه، حکومت اسلامی تشکیل دهد و به عنوان اولین تجربه حاکمیت فقیه بر جامعه، بدان نمود عینی بخشد. برخی معتقدند در طول تاریخ، اندیشه امام، در این موضوع متغیر و با یک سیر تدریجی مطرح شده است. پرسش اساسی که این مقاله مترصد پاسخگویی به آن است اینکه آیا نظریه ولایت فقیه، همواره در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) ثابت بوده است و امام در طراحی آن دارای دیدگاه یکدستی بوده اند یا اینکه این نظریه در تقریرات و بیاناتشان با یک چرخش گفتمانی مواجه بوده است؟ برای پاسخ به این سوال، با بهره گیری از روش اسنادی - توصیفی، دو کتاب «حکومت اسلامی» و «کشف اسرار» مورد بررسی قرار گرفتند و سعی گردید تا ثبات یا تحول ولایت فقیه در دو کتاب مذکور مورد بررسی قرار گیرند. یافته های پژوهش، حاکی از آن است که نظریه ولایت فقیه در این دو کتاب، هیچ تناقض و اختلافی با یکدیگر ندارند. البته شیوه بیان امام خمینی(ره) در کتاب کشف اسرار، در مورد نظریه حاکمیت فقیه، احتمالا به دلیل شرایط سیاسی و مذهبی دهه 20 تا حدودی مستتر می باشد. به همین دلیل، گمان می رود طرفدار نظریه نظارت فقیه هستند؛ در حالی که توضیح و تبیین نظریه، تدریجی و بر اساس مقتضیات زمانه بوده است. به علاوه این نظریه به طور کامل و بدون هیچگونه ابهامی در کتاب «ولایت فقیه» در سال 1348 نمایان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5786

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button