صنعت بیمه ی ایران رشد چشمگیری را در دهه ی گذشته تجربه کرده است و سهم بالایی از معاملات این صنعت به نمایندگان اختصاص دارد؛بنابراین,فرایند انتخاب نماینده ی جدید اهمیت بسیار بالایی دارد.این پژوهش بر روی مشخصه های انبار داده و روشهای داده کاوی مناسب برای انتخاب نماینده در صنعت بیمه تمرکز دارد.درخصوص مثال ارائه شده در این پژوهش سه روش داده کاوی تحلیل تفکیک کننده,درختهای تصمیم,و شبکه های عصبی مصنوعی برای پیش بینی طول مدت زمان خدمت,میزان فروش حق بیمه,و شاخص تداوم نمایندگان مورد ارزیابی قرار می گیرد.نتایج نشان می دهد که تجربه ی شغلی,موقعیت شغلی,سن,وضعیت تأهل,شغل قبلی,درآمد سالیانه از محل شغل قبلی,و بیمه نامه های فروخته شده اهمیت به سزایی در تعیین مدت زمان فعالیت نمایندگان جدید,بیمه نامه های فروخته شده و تمدید بیمه نامه های صادرشده دارند.هدف اصلی این مقاله,طراحی وتوسعه ی یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری هوشمند,و به بیان دیگر یک سیستم هوشمند انتخاب نماینده برای شرکتهای بیمه بوده تا با کمک آن مدیران این صنعت بتوانند نمایندگان کیفی انتخاب کنند.