Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (37)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    694
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 694

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (37)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    906
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 906

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    2-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    695
  • دانلود: 

    582
چکیده: 

زمینه و هدف: اسکلروز متعدد یک بیماری نورولوژیک است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند. بررسی ها نشان داده اند که نتایج آزمون های رفتاری شنوایی مرکزی نظیر رهایی از ماسکینگ یا اختلاف سطح پوشش در بیماری اسکلروز متعدد متاثر می گردند. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه میزان اختلاف سطح پوشش در افراد مبتلا به بیماری اسکلروز متعدد با افراد هنجار است.روش بررسی: این مطالعه مقطعی غیرمداخله ای روی 32 فرد مبتلا به اسکلروز متعدد دارای شنوایی هنجار در محدوده سنی 20 تا 50 ساله و 32 فرد هنجار با شرایط سنی و جنسیتی مشابه در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. آزمون اختلاف سطح پوشش روی آنها انجام شد.یافته ها: میانگین اختلاف سطح پوشش در دو گروه هنجار و افراد مبتلا به اسکلروز متعدد تفاوت معنی داری نشان داد (p<0.01) در حالی که از نظر جنسیت اختلاف معنی داری بین میانگین میزان اختلاف سطح پوشش در دو گروه مشاهده نشد.نتیجه گیری: استفاده از آزمون اختلاف سطح پوشش در مجموعه آزمون های تشخیص افتراقی بیماری اسکلروز متعدد برای ارزیابی اختلالات شنوایی و همچنین کنترل روند توانبخشی این بیماران مفید است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 695

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 582 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    9-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    719
  • دانلود: 

    113
چکیده: 

زمینه و هدف: پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی و پاسخ منفی با زمان نهفتگی کوتاه برانگیخته صوتی دو پاسخ غیرحلزونی با منشاء احتمالی ساکول است. مطالعه حاضر با هدف تعیین درصد وجود دو پاسخ و بررسی ارتباط آنها در کودکان کم شنوا انجام شد.روش بررسی: این مطالعه روی 30 کودک کم شنوای حسی عصبی عمیق مادرزاد انجام شد. پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی با ارائه محرک تن برست و پاسخ منفی با زمان نهفتگی کوتاه برانگیخته صوتی با ارائه محرک کلیک ثبت گردید. هر دو پاسخ در سطح شدت آستانه راه هوایی به صورت یک گوشی از طریق رسیور داخلی ثبت شدند.یافته ها: پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی در 53.3 درصد کودکان و پاسخ منفی با زمان نهفتگی کوتاه برانگیخته صوتی در 40 درصد کودکان به دست آمد. بین درصد ثبت این دو پاسخ، ارتباط معنی داری وجود داشت (p= 0.005). جنسیت و گوش مورد بررسی بر نتایج آزمون ها تاثیری نداشت.نتیجه گیری: در نزدیک به نیمی از کودکان کم شنوا، هر دو پتانسیل عضلانی برانگیخته دهلیزی و پاسخ منفی با زمان نهفتگی کوتاه برانگیخته صوتی ثبت گردید. این یافته از یک سو به عدم تاثیر کم شنوایی بر عملکرد ساختارهای اتولیتی در برخی از کودکان و از سوی دیگر به احتمال وجود نقص دهلیزی به همراه کم شنوایی عمیق در گروه دیگر اشاره دارد. این امر بر ضرورت بررسی عملکرد دستگاه دهلیزی در کنار سایر ارزیابی ها برای اطلاع از عملکرد این دستگاه تاکید دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 719

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 113 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    18-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    731
  • دانلود: 

    586
چکیده: 

زمینه و هدف: در پاسخ های شنوایی ساقه مغز افراد کم شنوای عمیق با تحریک صوتی شدید، انحرافی منفی با زمان نهفتگی سه تا چهار میلی ثانیه مشاهده می شود که پاسخ منفی برانگیخته صوتی با زمان نهفتگی کوتاه نام گرفته و تصور شده است که پتانسیل برانگیخته دهلیزی، به ویژه ساکولی باشد. از آنجایی که پتانسیل های عضلانی برانگیخته دهلیزی نیز منشا ساکولی دارند، هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین این دو آزمون در بزرگسالان کم شنوای عمیق بود.روش بررسی: مطالعه مقطعی حاضر روی 20 فرد (39 گوش) بزرگسال کم شنوای عمیق، در محدوده سنی 40-18 سال، به شیوه نمونه گیری غیراحتمالی از بین ناشنوایان بزرگسال در دسترس شهر تهران انجام شد. برای همه داوطلبان پاسخ های شنوایی ساقه مغز با تن برست 1000 هرتز در سطوح شدتی 100-70 دسی بل nHL و آزمون پتانسیل های عضلانی برانگیخته دهلیزی ثبت شد.یافته ها: در مجموع از 39 گوش، 34 گوش دارای امواج p13 و n23 طبیعی بود که در 27 گوش (79.41 درصد) پاسخ منفی ثبت شد؛ در هفت گوش علی رغم ثبت امواج p13 و n23 طبیعی، پاسخ منفی به دست نیامد. در صورتی که در سه گوش علی رغم نبود امواج p13 و n23 طبیعی، پاسخ منفی مشاهده شد. در دو گوش هیچ پاسخی مشاهده نشد.نتیجه گیری: با توجه به میزان بروز بالای پاسخ منفی در گوش های کم شنوای عمیق دارای امواج p13 و n23 طبیعی، می توان نتیجه گرفت که پاسخ منفی می تواند در مواردی که به هر دلیلی ثبت پتانسیل عضلانی امکان پذیر نیست، مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان یک آزمون جدید در مجموعه آزمون های دهلیزی مورد توجه باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 731

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 586 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    27-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    970
  • دانلود: 

    135
چکیده: 

زمینه و هدف: ارائه مراقبت بهداشتی مطلوب بدون اطلاعات وضعیت فعلی و قبلی بیمار ممکن نیست. پرونده بیمار نشان می دهد خدمات توسط چه کسی، چه زمانی، کجا و چگونه انجام گرفته است. به فرایند ثبت کامل اطلاعات مراقبت و درمان بیمار مستندسازی گویند. هدف این پژوهش تعیین عناصر اطلاعاتی ضروری در پرونده شنوایی شناسی و ارائه الگو در ایران است.روش بررسی: در یک پژوهش کاربردی از نوع مطالعات توصیفی- تطبیقی که در سال های 89-1388 انجام شد، با استفاده از فرم های مستندسازی داخلی و خارجی، چک لیستی شامل عناصر اطلاعاتی قابل ذکر در پرونده شنوایی شناسی تهیه و با استفاده از روش دلفی به نظرسنجی گذاشته شد. با توجه به لیست سازمان نظام پزشکی، نظرخواهی در بین شنوایی شناسان ایران انجام شد. 110 کارشناس و 17 شنوایی شناس عضو هیات علمی دانشگاه به پرسش نامه ها پاسخ دادند.یافته ها: از 51 عنصری که به نظرسنجی گذاشته شده بود 37 عنصر با موافقت بیش از 75 درصد، نه عنصر با 50 تا 75 درصد و پنج عنصر با موافقت کمتر از 50 درصد مواجه شد. اعضای هیات علمی اهمیت عنصر جنس را به طور معنی داری بیشتر از کارشناسان تعیین نمودند (p= 0.018). درصد افرادی که میزان تاثیر وجود اطلاعات شنوایی شناسی را در پرونده بیمار خیلی زیاد ارزیابی کردند 70.1 بود.نتیجه گیری: حداقل عناصر اطلاعاتی جمعیت شناختی، تاریخچه بیمار، ارزیابی بیمار و طرح درمان، با رعایت اصول طراحی فرم های پزشکی، در قالب الگوی پرونده شنوایی شناسی ارائه و دستورالعمل تکمیل آن نیز تدوین گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 970

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 135 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    39-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    781
  • دانلود: 

    124
چکیده: 

زمینه و هدف: حدت زمانی به توانایی درک تغییرات محرک در طول زمان گفته می شود. در پژوهش حاضر نسبت به تهیه نسخه فارسی آزمون حدت زمانی به روش  Phillips(1994) و Stuart (1996) و بررسی نتایج آن در افراد هنجار 18 تا 25 سال از هر دو جنس، اقدام شد.روش بررسی: در ساخت نسخه فارسی آزمون حاضر همانند نسخه مرجع از محرک گفتاری، نویز ممتد و نویز منقطع استفاده شد. محرک های گفتاری شامل چهار فهرست 50 کلمه ای بود که نخست در سکوت و سپس توام با ارائه نویز ممتد و منقطع در چهار نسبت سیگنال به نویز 10+، صفر، 10- و 20- دسی بل به گوش راست ارائه گردید. مطالعه مقطعی حاضر روی 33 فرد هنجار راست دست (19 زن و 14 مرد) با میانگین سنی 21.02 و انحراف معیار 1.7 سال با شیوه پاسخ گویی نوشتاری، اجرا شد.یافته ها: بین امتیازات آزمون در سکوت با هر یک از چهار نسبت سیگنال به نویز ممتد (p<0.0001) و منقطع (p£0.0001) و همچنین بین امتیازات آزمون در دو وضعیت ارائه نویز ممتد و منقطع (p<0.0001) تفاوت معنی داری مشاهده شد. در بخش های مختلف آزمون، بین دو جنس اختلاف معنی داری وجود نداشت. همچنین بین سن و امتیاز حدت زمانی در نسبت سیگنال به نویز مثبت 10 دسی بل، ارتباط معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: اجرای آزمون حاضر روی گروهی از افراد برخوردار از شنوایی هنجار، توانایی آزمون ساخته شده در تعیین حدت زمانی با استفاده از محرک های گفتاری را نشان داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 781

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 124 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    47-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    793
  • دانلود: 

    152
چکیده: 

زمینه و هدف: نظر به افزایش تعداد کودکانی که از بیماری سرطان جان سالم به در می برند و با توجه به اهمیت شنوایی در رشد گفتار و زبان، این پژوهش اقدام به بررسی تاثیر خانواده دارویی سیس پلاتین بر شنوایی کودکان شش ماه تا دوازده سال مبتلا به سرطان نمود.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی، 10 کودک تحت درمان با گروه دارویی سیس پلاتین که شرایط ورود به طرح را داشتند، توسط آزمون پاسخ های شنوایی ساقه مغز با سه محرک کلیک، تن برست 4000 و 8000 هرتز و طی دو مرحله، یک بار قبل از دریافت داروی شیمی درمانی و یک بار 72 ساعت پس از دریافت آخرین دوز دارو، مورد بررسی قرار گرفتند. سپس نتایج با هم مقایسه شد.یافته ها: تفاوت آستانه های شنوایی قبل و بعد از دریافت دارو برای کلیک، تن برست 4000 و 8000 هرتز معنی دار بود (p<0.05). آستانه های گوش چپ و راست تفاوت معنی داری را نشان نداد.نتیجه گیری: در این مطالعه تاثیر نامطلوب خانواده دارویی سیس پلاتین بر ایجاد افت شنوایی تایید شد. تفاوت تغییرات آستانه گوش چپ و راست معنی دار نبود که می تواند به واسطه تعداد کم نمونه ها باشد. به طور کلی نتایج این مطالعه تایید کرد که پاسخ های شنوایی ساقه مغز به ویژه با استفاده از ویژگی فرکانسی، ابزاری ارزشمند در بررسی مسمومیت گوشی ناشی از خانواده دارویی سیس پلاتین باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 793

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 152 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    55-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2475
  • دانلود: 

    790
چکیده: 

زمینه و هدف: نوای گفتار از مولفه های مهم برقراری ارتباط است که شامل: آهنگ، دیرش، زیروبمی، بلندی، تکیه، وزن و غیره است. آهنگ عبارت است از تغییراتی که در زیروبمی صدا در گفتار پیوسته در سطح جمله رخ می دهد. دیرش به مدت زمان ادای یک صوت اطلاق می گردد. هدف این پژوهش بررسی مولفه هایی از نوا شامل دیرش و منحنی آهنگ در جملات پرسشی بزرگسالان بهنجار فارسی زبان بود، تا با تکیه بر جنبه های آزمایشگاهی ویژگی های این بعد از گفتار مشخص شود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مقطعی بود. آزمودنی ها شامل 134 زن و مرد 18 تا 30 ساله بهنجار فارسی زبان بودند. دو جمله پرسشی مورد بررسی قرار گرفت. یک جمله دارای کلمه پرسشی و دیگری بدون کلمه پرسشی بود. نمونه های صوتی با استفاده از برنامه Dr.speech نرم افزار real analysis تجزیه و تحلیل شده و داده ها با آنالیز واریانس یک طرفه مورد بررسی قرار گرفتند و منحنی آهنگ جمله ها رسم شد.یافته ها: دیرش زنان و مردان در جمله ها تفاوت معنی داری داشت (p≤0/001). دیرش جمله پرسشی با کلمه پرسشی بیش از جمله پرسشی بدون کلمه پرسشی بود (p£0.001). منحنی آهنگ در گروه زنان و مردان الگوی مشابهی داشت.نتیجه گیری: زنان و مردان برای ایجاد تغییر در نوای گفتار از تغییر دیرش استفاده می کنند. به طور کلی دیرش در زنان بیش از مردان بود. در پرسش با کلمه پرسشی بخش اعظم دیرش مربوط به کلمه پرسشی است. منحنی آهنگ در پرسش با کلمه پرسشی دامنه بیشتری داشت. زنان نسبت به مردان برای انتقال حالت پرسشی در گفتار تغییرات بیشتری در فرکانس پایه نشان می دادند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 790 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    63-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    924
  • دانلود: 

    626
چکیده: 

زمینه و هدف: ارزیابی صوت به روش های درکی و آزمایشگاهی انجام می شود. نمونه ها صوت بیان واکه ها، خواندن متن یا گفتار محاوره است. در ایران، برای ارزیابی صوت دو متن رنگین کمان و پدربزرگ تهیه شده بودند. این پژوهش با هدف مقایسه دو متن در اندازه گیری میانگین و دامنه تغییرات فرکانس پایه صوت انجام شده است.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی میانگین و دامنه تغییرات فرکانس پایه در 120 فرد عادی 60 نفر مرد و 60 نفر زن 20 تا 59 ساله مورد بررسی قرار گرفت. نمونه صدای آزمودنی ها در خواندن هر دو متن جمع آوری و مقایسه شد.یافته ها: میانگین فرکانس پایه در مردان برای متن پدربزرگ 137.93 با انحراف معیار 1.2 و برای متن رنگین کمان 135.09 با انحراف معیار 1.1 و در زنان به ترتیب 206.07 با انحراف معیار 0.9 و 204.23 با انحراف معیار 2.1 بود (p>0.05). دامنه تغییرات فرکانس پایه در متن پدربزرگ در مردان 88.10 با انحراف معیار 0.8 و در زنان 116.77 با انحراف معیار 1.3 و در متن رنگین کمان در مردان 90.92 با انحراف معیار 1.1 و در زنان 116.08 با انحراف معیار 1.2 بود (p>0.05). بین میانگین فرکانس پایه به دست آمده از مردان در هر متن در گروه های سنی تفاوت معنی داری مشاهده نشد و در زنان تنها در گروه سنی 59-50 ساله با سایر گروه های سنی تفاوت معنی دار بود (p<0.05). در دامنه تغییرات فرکانس پایه در هیچ یک از دو جنس تفاوت معنی داری در دو متن مشاهده نشد.نتیجه گیری: این دو متن در اندازه گیری میانگین و دامنه تغییرات فرکانس پایه در بزرگسالان یکسان هستند. فرکانس پایه زنان 59-50 ساله با سایر گروه ها تفاوت معنی دار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 924

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 626 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    70-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1021
  • دانلود: 

    204
چکیده: 

زمینه و هدف: ارتباط انسان شامل رفتارهای کلامی و غیرکلامی است. رفتار غیرکلامی یا زبان بدن شامل حالت چهره، جسچر، تماس چشمی، وضعیت بدن و نوای گفتار است. نوای گفتار، رفتاری است که بخش مهمی از اطلاعات معنایی و عاطفی را به شنونده منتقل می کند. با توجه به این که در ایران آزمونی برای ارزیابی درک نوای گفتار وجود ندارد، تصمیم گرفته شد آزمونی متناسب با فرهنگ و زبان فارسی طراحی شده و روایی و پایایی آن تعیین شود.روش بررسی: این مطالعه از نوع ساخت آزمون است. 73 جمله، توسط 22 دوبلر با هشت لحن بیان شد و 6582 جمله ضبط شد. برای بررسی روایی محتوایی صداها، 200 دانشجو در رده سنی 18 تا 30 سال و یک متخصص صدا، به موارد ضبط شده گوش دادند. از بین 6582 صدا، حالت عاطفی 1473 صدا، مورد توافق کامل شنوندگان بود. سپس 1473 صدا در اختیار یک متخصص صدا (مدیر دوبلاژ) قرار گرفت و در نهایت، 169 صدا جهت آزمون انتخاب گردید. آزمون درک نوای گفتار با چهار زیرآزمون تمایز نوای زبانی، تمایز نوای عاطفی، نامیدن نوای گفتار، نامیدن متناقض ها ساخته شد. پایایی آزمون روی 32 فرد بهنجار (18 تا 60 سال) تعیین گردید.یافته ها: آزمون درک نوای گفتار دارای روایی محتوایی 100 درصد و پایایی 94 درصد بود و ضریب همبستگی آن 89 درصد بود (p= 0.000).نتیجه گیری: آزمون دارای روایی و پایایی مطلوبی است. و برای ارزیابی مهارت درک نوای گفتار در زبان فارسی مناسب است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1021

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 204 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    77-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    728
  • دانلود: 

    639
چکیده: 

زمینه و هدف: تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد، خطری برای رشد زبان محسوب می شود. اطلاعات در مورد دوره های اولیه رشد زبان در کودکان نارس برای شناسایی نیازها و حوزه های آسیب دیده زبانی آنها می تواند به مداخله ای به هنگام بیانجامد. این تحقیق به بررسی اندازه خزانه واژگان بیانی کودکان 36-18 ماهه نارس با وزن کم هنگام تولد و مقایسه آن با همتایان هنجار پرداخته است.روش بررسی: در این مطالعه آینده نگر تاریخی، اندازه خزانه واژگان بیانی 42 کودک 36-18 ماهه نارس و 42 همتای هنجار آنان در سه محدوده سنی 6 ماهه با استفاده از فرم II فهرست تکامل برقراری ارتباط مک آرتور- بیتز مورد ارزیابی قرار گرفت. فرم ها توسط مادر هر کودک تکمیل گردید.یافته ها: تحلیل داده های پژوهش نشان داد تفاوت میانگین اندازه خزانه واژگان بیانی در دو گروه از نظر آماری معنی دار بود (p= 0.025). اما بین گروه های سنی در هر گروه، رشد اندازه خزانه واژگان بیانی تفاوت معنی دار مشاهده نشد.نتیجه گیری: یافته ها بیانگر این بود که اندازه خزانه واژگان بیانی در کودکان نارس نسبت به همتایان هنجار کمتر است و این حاکی از وجود تاخیر در اندازه خزانه واژگان بیانی این کودکان است. اما در هر گروه با افزایش سن خزانه واژگان افزایش یافته است که گویای این است که رشد واژگان در این کودکان مشابه با کودکان هنجار است. این مطالعه ضرورت مداخله زودهنگام جهت جبران تاخیر زبانی در این کودکان را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 728

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    1 (پیاپی 37)
  • صفحات: 

    84-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3836
  • دانلود: 

    2461
چکیده: 

زمینه: آگاهی واجی یکی از مهم ترین متغیرهای پیش بینی کننده مهارت خواندن است که با روش های مختلفی آموزش داده می شود. یکی از روش های آموزش آگاهی واجی استفاده از روش آموزش مستقیم است. پژوهش حاضر از اولین پژوهش های آزمایشی است که با هدف بررسی تاثیر آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن انجام شده است.مورد: سه دانش آموز پسر با اختلال خواندن در پایه دوم ابتدایی از یک مدرسه ابتدایی در منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان آزمودنی های شرکت کننده در پژوهش انتخاب شدند. طرح پژوهش، تک آزمودنی از نوع طرح چند خط پایه ای با آزمودنی های مختلف بود. برای تشخیص اختلال خواندن، از آزمون خواندن و نارساخوانی و مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر کودکان و برای اندازه گیری پیشرفت مهارت خواندن، از آزمون محقق ساخته 100 کلمه ای خواندن استفاده شد. داده های مورد نیاز در شرایط مختلف خط پایه، مداخله، و پیگیری جمع آوری شد. در شرایط مداخله آزمایشی هر آزمودنی دست کم ده جلسه آموزش مستقیم آگاهی واجی به مدت 45-40 دقیقه دریافت کرد، اما در شرایط خط پایه و شرایط پیگیری هیچ یک از آنها آموزش مستقیم آگاهی واجی را دریافت نکردند. مقایسه عملکرد آزمودنی ها در شرایط خط پایه، مداخله و پیگیری نشان داد که آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن هر سه آزمودنی تاثیر مثبت داشته و این یادگیری در طول زمان پایدار مانده است.نتیجه گیری: آموزش مستقیم آگاهی واجی بر مهارت خواندن دانش آموزان دارای اختلال خواندن در دوره ابتدایی تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش مهارت خواندن در آنها می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3836

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2461 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button