نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1807
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1807

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2651
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    915
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1887
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1887

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1050
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1050

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2361
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2361

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1093
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1093

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1436
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1436

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1836
  • دانلود: 

    1169
چکیده: 

مقدمه: خشم و تکانشگری می توانند آغازگر بسیاری از اختلالات و آسیب های اجتماعی باشند که کنترل و نظم دهی آنها بویژه در محیط خانواده، ضروری است و باید برای کنترل آنها، برنامه ریزی مناسب انجام شود. از این رو بررسی تاثیر برنامه آموزش بر مهارت های خود نظم دهی خشم و تکانشگری در مادران حایز اهمیت است.هدف: هدف از این تحقیق تعیین اثر بخشی برنامه آموزشی مدیریت خشم بر کنترل خود نظم دهی خشم و تکانشگری مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر رشت بوده است.روش کار: این پژوهش، مطالعه ای از نوع مداخله ای پیش آزمون - پس آزمون است که بر روی 15 مادر دارای دانش آموز پسر مقطع ابتدایی دارای ویژگی خشم و تکانشگری بالاتر از میانگین جامعه انجام شده است. داده ها با استفاده از ابزار 3 بخشی مشتمل بر: داده های دموگرافیک، پرسشنامه STAXI-2 مرتبط با خود نظم دهی خشم و مقیاس تکانشگری باراتا به روش خود گزارش دهی گردآوری شدند. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی (توزیع فراوانی و شاخصهای پراکندگی) و استنباطی (تی همبسته و پیرسون) تحت برنامه نرم افزاریSPSS ، نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: یافته های پژوهش نشان می دهد که نیمی (50%) از نمونه ها در گروه سنی 30 تا 40 سال قرار داشته و دارای مدرک لیسانس بودند و اکثریت آنان یک فرزند (73.3%) داشتند. همچنین نتایج، نشانگر تفاوت آماری معنی دار بین مراحل قبل و بعد از آزمون در مقیاس کلی بیان خشم ( (P=0.000و تمام زیر مقیاس های آن به استثنای صفت خشم (P=0.000)، درون ریزی خشم بوده است. اما برنامه آموزشی قادر به ایجاد تفاوت آماری معنی دار بین مراحل قبل و پس از آزمون در تکانشگری کل و ابعاد آن نبوده است.نتیجه گیری نهایی: بر اساس یافته این تحقیق برنامه آموزشی مدیریت خشم را می توان به عنوان یکی از راهکارهای مناسب برای خود نظم دهی خشم پیشنهاد کرد. اما کنترل تکانشگری تحت تاثیر برنامه آموزشی قرار نگرفت که شاید با انتخاب حجم بالاتری از نمونه و کنترل شرایط زمانی و مکانی انجام تحقیق، بتوان به نتایج بهتری دست یافت. در هر حال به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1836

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1169 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    10-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1463
  • دانلود: 

    661
چکیده: 

مقدمه: تنیدگی یا استرس به مجموع واکنشهای جسمی و روانی اطلاق می گردد که می تواند سبب بر هم زدن و اختلال در تعادل افراد گردد و عوامل تنش زا موجب تخریب و آسیب به پیکره نیازهای اساسی می شوند و در رشد و تکامل و بازدهی انسان مداخله و او را از حالت تعادل خارج می کنند. ورود به دانشگاه رویداد بسیار حساسی در زندگی نیروهای فعال و کارآمد هرکشور به شمار می رود، که غالبا با تغییرات زیادی در روابط فردی و اجتماعی آنها همراه می باشد. برخی از دانشجویان به سرعت خود را با شرایط جدید انطباق داده و با انعطاف پذیری مناسب تغییرات بوجود آمده را پذیرفته و با حفظ سلامت روان خود موفقیتهای لازم تحصیلی را کسب می کنند. لیکن برخی دیگر قادر به سازگاری مناسب نبوده و این عدم تطابق روی عملکرد و بازدهی آنان تاثیر منفی می گذارد عکس العمل افراد نسبت به کلیه عوامل تنش زا به مقدار زیادی تحت تاثیر عوامل فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و تجارب قبلی فرد قرار دارد.هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین اعتقادات مذهبی و میزان استرس دانشجویان انجام گرفته است.روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی - همبستگی می باشد به منظور تعیین ارتباط بین اعتقادات مذهبی و سطح استرس دانشجویان در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب (س) شرق گیلان انجام شده است. نمونه ها شامل کلیه دانشجویان ترم دوم رشته های تحصیلی پرستاری، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی (52نفر) که ساکن خوابگاه بودند. ابزار تحقیق شامل 2 پرسشنامه بود که یک پرسشنامه مربوط به سنجش اعتقادات مذهبی (پرسشنامه (senta clara و پرسشنامه دیگر (پرسشنامه تست استرس (storch می باشد. پرسشنامه ها توسط خود دانشجویان تکمیل گردیدند.نتایج: یافته های پژوهشی نشان داد که (87.9%) از واحدهای مورد پژوهش دارای سطح اعتقادات بالا و (56.3%) از آنها دارای سطح استرس متوسطی بوده اند. ارتباط بین اعتقادات مذهبی و سطح استرس با استفاده ازآزمون آماری کای دو محاسبه گردید که ارتباط معنی دارآماری را نشان داد (P<0.05).بحث و نتیجه گیری: یافته های این پژوهش که بیانگر ارتباط معنی دار و معکوس بین میزان استرس و اعتقادات مذهبی دانشجویان است، می تواند راهنمایی جهت برنامه ریزان و مسوولین آموزشی دانشگاهها باشد تا در واحدهای درسی دانشجویان در مورد اهمیت اعتقادات مذهبی و نقش آن در زندگی و کاهش استرس تاکید بیشتری به عمل آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1463

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 661 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    16-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    930
  • دانلود: 

    613
چکیده: 

مقدمه: کودکان مبتلا به بیماریهای مزمن از جمله تالاسمی نسبت به افراد سالم از مشکلات روانی و اجتماعی شدیدتری برخوردارند. سازگار شدن با این شرایط مستلزم آگاهی از نحوه کنار آمدن با مشکلات است. کسب مهارت زندگی در کنار کسب علم و دانش و تغییر متناسب نگرشها، ارزشها و تقویت رفتارهای مناسب به رفتارهای سالم می انجامد که خود، مشکلات و موانع سلامتی را کاهش می دهد و در نتیجه بهداشت روانی را ارتقا می بخشد.هدف: این پژوهش با هدف تعیین مهارتهای زندگی کودکان مبتلا به تالاسمی ماژور 19-11 ساله مراجعه کننده به مراکز آموزشی ودرمانی شهررشت از دیدگاه مادران آنها در سال 88 -1387 انجام شد.روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – مقطعی است که در آن 150 نفر از مادران کودکان مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مراکز آموزشی و درمانی شهر رشت شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد که مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و مهارت زندگی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارتوصیفی و استنباطی استفاده شد.نتایج: نتایج حاصله بیانگر آن بود که از دیدگاه مادران مهارت شناختی، اجتماعی و عاطفی اکثریت کودکان در حد متوسط تا خوب بود و از بین سه حیطه مهارت زندگی، کودکان واحدهای مورد پژوهش در مهارت شناختی از کمترین و در مهارت اجتماعی از بیشترین مهارت برخوردار بودند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که 68 درصد از کودکان واحدهای مورد پژوهش از دیدگاه مادران آنها از مهارت مطلوبی برخوردار بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 613 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    22-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1102
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

مقدمه: جمعیت جهان در حال پیر شدن است، با توجه به رشد روزافزون جمعیت افراد سالمند و شیوع اختلالات روانی لزوم توجه به منابع مختلف برای مقابله با شرایط سالمندی احساس می شود. به نظر می رسد نقش مذهب در این بین حایز اهمیت بوده و نقش مهم و اساسی را ایفا می نماید و با حمایت از سالمندان می توان به کاهش اختلالات روانی و معنا بخشی به زندگی آنان کمک نمود.هدف: هدف از این پژوهش تعیین نقش باورهای مذهبی (درونی و بیرونی) در سلامت عمومی سالمندان کانون بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی گیلان - رشت می باشد.روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعه توصیفی - همبستگی، با روش نمونه گیری آسان بوده که طی آن 100 نفر از سالمندان کانون بازنشستگان از هر دو جنس مرد و زن شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و شامل سه بخش، بخش اول پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، بخش دوم پرسشنامه باورهای مذهبی درونی بیرونی آلپورت و بخش سوم پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی می باشد. یافته ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: یافته ها نشان داد که باورهای مذهبی بیرونی، با انجام دید و بازدید با افراد فامیل و فعالیت های اجتماعی و همچنین باورهای مذهبی درونی با حمایت عاطفی از جانب افراد فامیل، دوستان و سایرین با (p<0.05) ارتباط معناداری داشته است و در نهایت با استفاده از آزمون های غیر پارامتریک باورهای مذهبی درونی با سلامت عمومی با (p<0.05) ارتباط معناداری نشان داده است.نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان می دهد که باورهای مذهبی می توانند بعنوان منبع حمایتی مهم به سالمندان برای سلامت جسمی و روانی بیشتر کمک نمایند و توجه به این موضوع در برنامه های آموزشی بهداشت روان حایز اهمیت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1102

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    27-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2371
  • دانلود: 

    629
چکیده: 

مقدمه: مول هیداتیفرم شاخه ای از بیماری تروفوبلاستیک حاملگی است. بیماری تروفوبلاستیک حاملگی به گروه خاصی از بیماریها با گرایش متفاوت به تهاجم سطحی و متاستاز اطلاق می گردد. این بیماری در کشورهای آسیایی و آفریقایی شیوع بیشتری دارد و اطلاعات در مورد این بیماری در ایران کم می باشد.هدف: هدف انجام این تحقیق تعیین عوامل خطر و سیر بالینی مبتلایان به مول هیداتیفرم مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) شهر رشت (1386- 1382) می باشد.روش کار: این پژوهش یک بررسی توصیفی گذشته نگر می باشد که در این بررسی جامعه مورد پژوهش شامل کلیه مادران باردار بود که از سال 1382 تا 1386 به زایشگاه الزهرا رشت مراجعه نموده و با تشخیص قطعی مول هیداتیفرم به روش سونوگرافی بستری و درمان شده بودند. این مطالعه با بررسی پرونده بیماران و استخراج اطلاعات مندرج در آنها و ثبت در پرسشنامه صورت گرفت.نتایج: در مطالعه انجام شده 78 بیمار مبتلا به مول مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) شهر رشت مورد بررسی قرار گرفت. میانگین سن افراد مورد مطالعه 26 سال بود. (52%) از بیماران دارای حاملگی اول بودند در (76.9%) از بیماران، بیماری در سن حاملگی کمتر یا مساوی 14 هفته (سه ماهه اول بارداری) تشخیص داده شده بود. در این مطالعه گروه خونی o با (41%) و Rh مثبت با (84.6%) بیشترین درصد را داشتند. (56.4%) از جامعه مورد پژوهش ساکن روستاهای استان گیلان بودند. (2.6%) از بیماران سابقه ابتلا به حاملگی مولی و (10.3%) از بیماران سابقه سقط داشتند که تمامی موارد قبل از وقوع حاملگی مولی اتفاق افتاده بود. بیشتر افراد مورد پژوهش از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمی کردند (39.7%). شایعترین علامت در جامعه مورد پژوهش، بزرگی بیش از حد رحم نسبت به سن حاملگی (75%) بود خونریزی و اژینال در (74.4%)، کم خونی در (19.2%)، استفراغ شدید بارداری در (19.2%)، پر کاری تیروئید در (19.2%) و کیست تکالوتئینی در (10.2%) از بیماران وجود داشت. در هیچ کدام از افراد مورد پژوهش فعالیت قلب جنین و پره اکلامپسی وجود نداشت.نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله توصیه می شود با سونوگرافی روتین در سه ماهه اول بارداری امکان تشخیص هر چه زودتر این بیماری فراهم گردد. هم چنین مرکزی جهت حمایت از بیماران مبتلا به مول هیداتیفرم ایجاد و تحقیقات آینده نگر با حجم بیشتر در این مرکز انجام گردد. باشد که این امر گامی بزرگ در جهت تشخیص و درمان زودرس این بیماری، کاهش هزینه ها و کمک به اقتصاد و اعتلای کشور باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2371

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 629 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    33-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2678
  • دانلود: 

    846
چکیده: 

مقدمه: عقب ماندگی ذهنی یکی از عمده ترین، پیچیده ترین و دشوارترین مسایل و مشکلات در کودکان و نوجوانان می باشد که با نقصان رشد در ابعاد مختلف جسمانی، روانی، تکاملی، اجتماعی و تربیتی همراه است. وجود کودک عقب مانده ذهنی تاثیرات نامطلوبی بر ساختار و عملکرد خانواده داشته و باعث می شود خانواده، تحت تنش های جسمانی، روانی، اجتماعی و اقتصادی قرار گیرد تا حدی که روند طبیعی زندگی خود را از دست داده و در معرض فروپاشی قرار گیرد.هدف: هدف از انجام این مطالعه تعیین مشکلات اقتصادی خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی تحت پوشش مراکز بهزیستی استان گیلان سال 88-1387 می باشد.روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است. در این بررسی 140 نفر از والدین کودکان مبتلا به عقب ماندگی ذهنی تحت پوشش یکی از مراکز کم توانان ذهنی وابسته به بهزیستی استان گیلان مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مربوط به بررسی مشکلات خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی می باشد. نمونه های پژوهش به روش سرشماری انتخاب و از طریق مصاحبه وارد مطالعه شدند. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار SPSS نسخه 14 و با آزمونهای کای دو و تست دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که (65.7%) از واحدهای مورد پژوهش مشکلات اقتصادی دارند. همچنین در بررسی ارتباط مشکلات اقتصادی با مشخصات دموگرافیک، نتایج پژوهش نشان داد که درخانواده هایی که کودک عقب مانده آنان مونث ((p<0.01، فرزند اول خانواده(p<0.04) ، دارای بیماری جسمی(p<0.01) ، دارای اختلال رفتاری(p<0.0001) ، مادر دارای بیماری روحی(p<0.03) ، تعداد اعضای بیش از چهار نفر (p<0.02) و درآمد خانواده کمتر از 200 هزار تومان در ماه (p<0.001) باشد و در صورت عدم دریافت کمک هزینه از بهزیستی (p<0.003) و مشورت با کسانی غیر از همسر در مواقع بروز مشکلات(p<0.04) ، مشکلات اقتصادی بیشتر است.نتیجه گیری: از آنجایی که یافته های پژوهش موید آن است که اکثریت واحدهای مورد پژوهش دارای مشکلات اقتصادی می باشند بنابراین به نظر می رسد خانواده های دارای کودک عقب مانده ذهنی برای کاهش مشکلات خود نیاز به حمایت های مالی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2678

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 846 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    40-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1064
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

مقدمه: سالم پیر شدن حق همه افراد بشر است و این امر بر اهمیت پدیده سالمندی و پیشگیری از مشکلات آن می افزاید. رفتارهای بهداشتی نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات این دوران ایفا می کنند.هدف: تعیین رفتارهای بهداشتی سالمندان مراجعه کننده به کانونهای بازنشستگان فعال شهر رشت سال 1387 می باشد.روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی است که در آن تعداد 320 نفر عضو کانونهای بازنشستگان فعال شهر رشت به روش سرشماری در مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای دو قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک و رفتارهای بهداشتی (فعالیت فیزیکی، تغذیه، روابط بین فردی و کنترل استرس) بود که از طریق مصاحبه جمع آوری شد. اطلاعات از طریق نرم افزار (version 15) SPSS و آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون کای دو) تجزیه تحلیل گردید.نتایج: یافته ها نشان داد که میانگین رفتارهای بهداشتی13.6 ±92.5 بود که 55.6 درصد واحدهای مورد پژوهش رفتارهای بهداشتی مطلوب داشتند. میانگین امتیاز زیر مجموعه های رفتارهای بهداشتی تغذیه (4.4±23.1)، فعالیت فیزیکی (4.3±14.95)، روابط بین فردی (4.7±29.5) و کنترل استرس (4.2±24.8)بود. نتایج آزمون کای اسکوئر نشان داد که رفتارهای بهداشتی با متغیرهای دموگرافیک سطح تحصیلات(P=0.013) ، وضعیت تاهل (P=0.033)، ترکیب خانواده (P=0.008)، متوسط درآمد ماهیانه(P=0.000)  و گروه شغلی (P=0.000) ارتباط معنی دار آماری داشت.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش باید در برنامه ریزیهایی که جهت آموزش رفتارهای ارتقا دهنده سلامت، بهبود خدمات بهداشتی و مشاوره ای در سالمندان انجام می گیرد، اهمیت ویژه ای به این عوامل داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1064

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بوراکی شهناز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    63
  • صفحات: 

    49-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1929
  • دانلود: 

    975
چکیده: 

پرستاری فعالیتی مبتنی بر عملکرد علمی، مهارتی، عاطفی، اخلاقی و قانونی می باشد و هرگونه غفلت جزیی یا عملکرد نادرست و ناآگاهانه ممکنست هم برای بیمار و هم برای خود پرستار مشکلات جانی و حقوقی ایجاد کند. برای جلوگیری از این مساله بهترین راه این است که هر پرستار از استانداردهای حرفه ای مراقبتی و قانونی آگاهی پیدا کرده و از آن تبعیت نماید و بر اساس آن خلاقیت و صلاحیت خود را به کار گیرد. با توجه به اهمیت آگاهی از مفاهیم قانونی و حقوقی پیشنهاد می گردد در دروس کارشناسی پرستاری یک واحد درسی تحت عنوان مفاهیم قانونی و حقوقی پرستاری و برای پرستاران بالینی و همکاران شاغل نیز دوره های آموزشی در زمینه حقوقی و قانونی برگزار گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1929

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 975 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button