Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

GOLJAAM

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1136
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1136

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

آیت الهی حبیب اله

نشریه: 

گلجام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    5-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    263
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

جوانی که پروریده استادی طراح نقش فرش بود، با من گفتگویی مجادله مانند داشت که: «طراحی نقش فرش به کمال مطلوب خود رسیده است و دیگر هیچ گونه تحولی در آن روا نیست زیرا هر تغییر و دگرگونگی در طراحی نقش فرش، کجروی است و فرش ایران را از جایگاه بلند خود فرو می آورد» و من پاسخی جز این نداشتم که: «فرو آمده را دیگر فرودی نیست!».

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

چیت سازیان امیرحسین

نشریه: 

گلجام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    151-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1117
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

دایره المعارف یا دانشنامه به اثری جامع اطلاق می گردد که حاوی زبده شاخه های دانش بشری است و علاوه بر صحت و جامعیت، می تواند به عنوان مرجعی معتبر دانش و اطلاعات موجود را در دسترس مخاطبان قرار دهد. در واقع دایره المعارف، اثر مرجعی است که اصلاحات جامعی را در مورد همه شاخه های دانش عرضه می کند و یا به صورت جامع به شاخه خاصی از دانش اختصاص دارد. هدف آن جستجوی علوم و اطلاعات پراکنده در جهان، گردآوری و انسجام بخشی و همچنین عرضه آنها به علاقمندان و مخاطبان است. دایره المعارف نویسی کاری است توصیفی و واقع نگارانه که اطلاعات آن موثق و بدون شاخ و برگ تجزیه و تحلیل است و حفظیات و فرضیات استناد نمی نماید بلکه از منابع دست اول و بدون پیش داوری، آخرین داده های یک دانش را ثبت و ضبط می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

گلجام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    9-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1142
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

دستباف های اصیل جامعه ایرانی مشخص کننده هویت و فرهنگ غنی کشورمان هستند. بافندگان روستایی به واسطه نقوش اصیل و بدیع، عشق و ایمان را در تاروپود دستباف های خود به اسارت گرفته اند. قالی بیدگنه به عنوان جلوه ای از فرهنگ و هنر غنی این مرز و بوم، سال هاست که مورد بی مهری قرار گرفته و به دست فراموشی سپرده شده است. علیرغم وجود سابقه بسیار دیرین قالی بافی در این روستا، تاکنون تحقیق و پژوهش جامعه در زمینه شناسایی و معرفی دستبافت های این منطقه صورت نگرفته لذا به منظور احیا و جان بخشی دوباره به این هنر ضروری است با نگاهی دقیق تر به عناصر موثر در شکل پذیری آن، ظرفیت های بالقوه موجود را غنا بخشیده و با بررسی عوامل آسیب رسان در جهت رشد و اعتلای آن کوشید. در گام نخست، مطالعات کتابخانه ای و جستجو در پایگاه های اینترنتی نشان داد که تاکنون در این خصوص بجز چند پژوهش جانبی، تحقیق دیگری انجام نگرفته است. در گام بعدی با مطالعات میدانی و نمونه گیری از فرش های بومی منطقه و آسیب شناسی آنها، راهکارها و روش هایی جهت ارتقا و بازآفرینی قالی این منطقه ارایه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1142

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

گلجام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    29-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    899
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

عمده ترین عناصر زیبایی شناسی فرش همانا طرح، رنگ و نقش آن است که به آن هویت می بخشد. طراحان طی چندین سده توانسته اند زیباترین و دل انگیزترین طرح ها را به صورت نقشه فرش اجرا نمایند و این امر تا به امروز ادامه دارد. عمر استفاده از رایانه در طراحی فرش به بیش از سه دهه نمی رسد و در مقایسه با طراحی با دست کاملا جوان است، با این حال توانسته امکانات وسیعی را پیش روی ما قرار دهد؛ گرچه به دلیل استقبال نشدن گسترده از رایانه در زمینه های مختلف تولید فرش، حضور آن کمرنگ به نظر می رسد و باید در پی پاسخ گفتن به چالش های میان فضای ستنی طراحی با دست و رایانه باشیم. در این زمینه با سوالاتی از این دست مواجهیم: آیا ورود رایانه به عرصه طراحی سنتی به اصالت های این هنر لطمه می زند؟ و یا اساسا حضور رایانه در این حوزه ضروری است؟ همچنین در صورتی که انبوهی از نقوش و طرح ها در رایانه ذخیره شده باشد و دیگری نیازی به یادگیری طراحی با دست احساس نشود آنگاه رابطه استاد و شاگردی آسیب نمی بیند؟ روش تحقیق این مقاله به صورت مطالعه موردی بوده و به منظور شناخت هر یک از روش های یاد شده در طراحی فرش، نیاز بوده است. به بررسی تاریخی روند شکل گیری طراحی با دست، تاثیر ابزار در سرعت بخشی به تولید طرح های فرش و همچنین طراحی با استفاده از رایانه در مقایسه با طراحی با دست پرداخته شود. بدین منظور اطلاعات لازم از طریق مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه با استادان فن جمع آوری گردید. از مطالعه منابع یاد شده چنین بر می آید که هر یک از روش های دستی و رایانه ای در طراحی فرش مناسبات خاص خود را داراست که باعث شده وجوه افتراق و اشتراک میان این دو روشن گردد. با وجود این، امکانات و برنامه هایی که در نرم افزارهای رایانه ای پیش بینی شده بن مایه های تفکر و روش های طراحی با دست را دنبال می کند. ویژگی بارز رایانه در سرعت بخشی به تولید، هم در موضوع طراحی و هم در زمینه های دیگر فرش چون محاسبات اولیه، بافت و بازاریابی است. به نظر می رسد تمایل نداشتن طراحان سنتی فرش در استفاده از رایانه فی نفسه ربطی را باید در جای دیگری جستجو کرد. مهم این است که جایگاه رایانه در طراحی فرش درست تعریف شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 899

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رحمتی سیدمحمدحسین

نشریه: 

گلجام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    47-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    964
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

یکی از مهمترین عوامل مرغوبیت فرش های ایرانی، کیفیت طراحی آنهاست. چگونه می توان ارزش های هنری و فرهنگی این نقوش را شناسایی کرد و در نقشه های جدید به کار برد تا ضمن نوآوری، ارزش های هنری و فرهنگی آنها حفظ گردد؟ در این مقاله سعی می شود به کمک اصول و مبانی هنرهای تجسمی، خصوصیات اصلی و ثابت نقشه های اصیل شناسایی گردد تا بتوان به کمک این قوانین، طرح های جدید را آسیب شناسی و تلاش کرد تا نقشه هایی هم پایه آثار گذشته به وجود آورد. این بررسی نشان می دهد عیوب فرش های ناموفق جدید ناشی از نارسایی فرهنگی، ضعف طراحی، ترکیب و پیکربندی آنهاست. در انتها سعی می شود با ارایه قواعد پایه به دست آمده، بایدها و نبایدهای نوآوری در طراحی فرش ارایه گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 964

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

گلجام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    69-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1945
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

فرش ایران جلوه ای از تمام هنرهای ملی ماست. هزاران نفر در این حرفه مشغول به کار برده و فرشی که در مقابل دیدگان ما قرار می گیرد حاصل تلاش این زحمت کشان و هنرمندان است. ضرورت شناخت فرش های نفیس در این مقطع زمانی به وضوح مشهود است؛ زیرا متاسفانه به دلیل وجود بازارهای خارجی، این بافته ها با طرح های استثنایی شان از کشور خارج شد، کمتر نشانی از آن ها در مراکز هنری ایران می توان یافت. این قبیل فرش ها تنها در نمایشگاه ها و فروشگاه ها عرضه شده و غالبا هنرمندان و بافندگان آن ها در گمنامی به سر می برند. تنها تجار و عده ای خاص آن ها را می شناسند و حتی در شناساندن این افراد به جوامع هنری کوششی نشده است. در این مقاله سعی شده با یک بررسی اجمالی در مورد تاریخچه شهر تبریز و سابقه فرش بافی در این ناحیه، به معرفی چند نمونه از تکنیک های طراحی و رنگ آمیزی فرش های نفیس و ممتاز تبریز، معرفی طراحان آن ها و همچنین ویژگی های بافت آنها از نظر مواد و رنگ مصرفی و غیره پرداخته می شود. روش تحقیق به صورت توصیفی- کتابخانه ای و میدانی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1945

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

وندشعاری علی

نشریه: 

گلجام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    87-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1619
  • دانلود: 

    385
چکیده: 

از قرن سیزدهم هجری (دوره قاجار)، شاهد حضور قالی هایی با عنوان تصویری در ایران هستیم. این نوع قالی ها با طراح و ابعاد خاص خودشان، به نوعی نشان دهنده تغییر در سلیقه تولید و مصرف و نیز اثرپذیری قالی بافی ایران از دیگر هنرها و برخی تحولات اجتماعی است. هنرمندان قالی های تصویری ایران، موضوعاتی همانند تصاویر پادشاهان کهن و تاریخی و نیز شاهان معاصر را بر روی این قالی ها بافته اند. در این میان، هوشنگ شاه از جمله شخصیت هایی است که حضوری گسترده در میان این تولیدات و بافته ها دارد. بررسی نشان می دهد که هوشنگ شاه از جایگاه ویژه ای در میان شاهان اساطیری ایران برخوردار است. او کاشف بسیاری از موارد مهم و اثرگذار در زندگی و تمدن بشری در دوره اساطیری ایران محسوب شده و از طرفی دیگر بسیاری از صفات و خصلت های انسانی و نیکو را به او نسبت داده اند. و همین خصوصیت ها و ویژگی ها به نوعی می تواند حضور تصویر این پادشاه اساطیری را در تولیدات آثار هنری از جمله قالی توجیه کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1619

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 385 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

الهی محبوبه

نشریه: 

گلجام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    101-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1955
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هر چیز در نظام آفرینش نمادی است که دلالت بر حقیقت وجود چیز دیگری دارد که باید آن را جست و برای دریافت آن از دایره موجودیت آن خارج و یا در عمق آن وارد شد. مظهر نماد را می توان از طبیعت یا منتزع از آن دانست. در طراحی فرش اشکال خالص و انتزاعی با چنان مهارتی به کار گرفته می شوند که احساسی عمیق و ارزنده را با قدرتی کامل بیان می نمایند. ماهی از جمله نمادهایی است که در این حوزه تحقیقی به آن می پردازیم و در مناطق مختلف ایران با اشکال و نقش های متفاوتی قابل رویت است که مسلما این اشکال و نقش ها را تحت تاثیر شرایط جغرافیایی، هنری و فرهنگی به خود گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1955

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

گلجام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    10
  • صفحات: 

    137-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1778
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

نقوش قالی مانند نقوش سایر هنرهای دستی ایران منابع تصویری بسیار غنی و باارزشی هستند که می توانند در مواقع مناسب در طراحی آثار گرافیک امروز مورد استفاده قرار گیرند. این نقوش در سیر تاریخی قالی بافی عملا مسیر بسیار پرنشیب و فرازی را طی کرده و به نقوشی خلاصه شده و زیبا با ساختار طراحی بسیار دقیق و منظم تبدیل شده و عملا تکامل یافته اند. آشنایی کلی دانشجویان رشته گرافیک با این نقوش و آگاهی تخصصی از آنها امروز یک ضرورت فرهنگی محسوب شده و بی شک کاربرد و بهره گیری از آنها در ارتقا سواد بصری و ایجاد هویت فرهنگی نقش بسیار مهمی دارد. بدیهی است که استفاده صحیح از این نقوش مستلزم شناخت صحیح آنها و تشخیص به موقع کاربردشان بوده و لذا مهارت و تجربه لازم طراحان گرافیک را در بهره برداری از آنها می طلبد. بدون هر یک از این موارد، استفاده از نقوش به درستی انجام نشده، در نهایت باعث از بین رفتن جنبه های زیبایی و فرهنگی آن نقش خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1778

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1