Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1578
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1184
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1440
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1440

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

حسینی س.م. | اسکندری ف.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    303
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 303

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1154
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

تحقیق و ترویج، به عنوان دو مولفه اساسی نظام دانش و اطلاعات کشاورزی همواره به عنوان عوامل مهم تاثیرگذار در فرآیند توسعه کشاورزی مورد توجه بوده اند. تعامل میان این دو مولفه از مباحث عمده در نظام دانش و اطلاعات کشاورزی بوده و معمولا در کشورهای درحال توسعه، از جمله ایران، ضعیف بوده و نهادینه نگردیده است. هدف کلی این تحقیق توصیفی- پیمایشی، شناسایی مکانیزم های ارتباطی ساختاری و کارکردی موجود میان تحقیق و ترویج کشاورزی ایران؛ بررسی تعامل میان تحقیق و ترویج؛ و شناسایی و بررسی مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر آنها به منظور ارایه راهکارهای عملی جهت تقویت ارتباط میان تحقیق و ترویج بود. جامعه آماری تحقیق، شامل محققان و کارشناسان ترویج حوزه ستادی وزارت جهاد کشاورزی و نیز کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی تهران که تعداد آنها، به ترتیب، برابر با 361 و 124 نفر بود. روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با بزرگی حجم جامعه بود که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 120 نفر انتخاب گردید. از این تعداد، 63 نفر محقق و 57 نفر کارشناس ترویج بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بود که اعتبار آن به وسیله یک پانل تخصصی 10 نفره از متخصصان و صاحب نظران ذیربط تایید؛ و قابلیت اعتماد آن با استفاده از محاسبه ضریب کرونباخ آلفا تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل عاملی از طریق بکارگیری نرم افزارSPSS  استفاده شد. مهم ترین یافته های تحقیق نشان داد که: 1) تعامل کنونی میان تحقیق و ترویج، نهادینه نبوده و در حد" ضعیفی" قرار دارد؛ 2) از میان 12 مکانیزم ارتباطی موجود، بیشترین تعامل از طریق "طرح های تحقیقی- ترویجی" و کمترین تعامل از طریق "مشارکت کارشناسان ترویج در طرح های تحقیقات کاربردی" صورت می گیرد؛ 3) بر اساس تحلیل عاملی شش عامل استخراج شد که بر اساس نتایج "عامل سازمانی" بیشترین تاثیر و "عامل نگرشی" کمترین تاثیر را در وضعیت کنونی تعامل میان تحقیق و ترویج دارد. از نتایج این تحقیق می توان درجهت تقویت ارتباط میان تحقیق و ترویج و مکانیزم های آن استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    13-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1316
  • دانلود: 

    748
چکیده: 

گرچه نیازهای آموزشی بهره برداران از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، اما تحقیق مستقلی که با کنار هم گذاشتن دانش و احساس نیاز آنها، اولویت نیازهای آموزشی آنها را استخراج کند، بندرت صورت گرفته است. این تحقیق میزان دانش و نیازهای آموزشی بهره برداران را در زمینه اقتصاد و مدیریت مزرعه بررسی کرده است. فرآیند تولید و فروش محصولات زراعی، مدیریت مالی، مدیریت کارکنان و مدیریت استراتژیک مزرعه به عنوان ابعاد اصلی مدیریت و اقتصاد مزرعه مورد توجه قرار گرفته اند. جامعه آماری تحقیق کلیه بهره برداران و کارشناسان جهاد کشاورزی در کل کشور می باشند که تعداد 400 نفر از بهره برداران و 170 نفر از کارشناسان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که در سطح ملی: آشنایی با قوانین کار، آشنایی با نحوه انتقال تجارب و معلومات جدید به افراد شاغل در مزرعه، آشنایی با شیوه مدرن کاشت محصولات تولیدی، آشنایی با روشهای نظارت بر فرآیند تولید برای کنترل کیفیت و حفظ بازار پسندی محصولات تولیدی و آشنایی با شیوه های مدرن بسته بندی محصولات تولیدی، اولویت های 1 تا 5 نیازهای آموزشی بهره برداران می باشند. 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1316

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 748 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    27-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2155
  • دانلود: 

    949
چکیده: 

در این مقاله، بهبود مستمر در فرایند آموزش به عنوان یکی از اصول اساسی مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین و دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز بررسی شده است. مطالعه به روش توصیفی پیمایشی انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه و از 322 نفر از دانشجویان و 81 نفر از اعضای هیات علمی دو دانشگاه به دست آمد. روایی پرسشنامه با نظرسنجی از استادان و متخصصان مجرب تایید شد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای انتخاب دانشجویان مقطع کارشناسی مورد استفاده قرار گرفت و از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی، سرشماری به عمل آمد. یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان بهبود مستمر در فرایند آموزش در دو دانشگاه مورد مطالعه مطلوب نمی باشد. همچنین تفاوت معنی داری بین دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دو دانشگاه پیرامون میزان بهبود مستمر در فرایند آموزش وجود دارد. بالاترین میزان بهبود مستمر مربوط به فرایند تدریس و پایین ترین آن نیز مربوط به فرایند یادگیری، ارزیابی شده است. یافته ها نشان داد که گروه های آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی، زراعت و اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی از بالاترین کیفیت و گروه های علوم دامی و صنایع غذایی از پایین ترین کیفیت در فرایند آموزش در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین برخوردار هستند، اما در کیفیت فرایند آموزش گروه های آموزشی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود. در انتها با توجه به نتایج مطالعه، پیشنهادهایی به منظور بهبود عملکرد مدیریت جهت افزایش میزان بهبود مستمر در فرایند آموزش در دانشگاه ها بیان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2155

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 949 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    43-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1196
  • دانلود: 

    639
چکیده: 

در قرن حاضر حفاظت از آب که به معنای بهره وری بیشتر از هر واحد آب مصرفی است، در جهت حفظ امنیت غذایی یک عامل کلیدی به شمار می رود. توسعه برنامه های حفاظتی با زمینه های اجتماعی، دیدگاه و نگرش های مردم ارتباطی تنگاتنگ دارند. این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین دو دسته از مشخصه های اجتماعی بهره برداران (مشارکت اجتماعی و منزلت اجتماعی) با نگرش آن ها نسبت به مدیریت پایدار منابع آب انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق 2130 نفر کشاورز دو دشت جهرم و ارسنجان می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 212 نفر تعیین گردید. روش نمونه گیری در درون هر دشت روش طبقه ای متناسب می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن با بهره گیری از نظرات افراد متخصص تایید شد. همچنین برای به دست آوردن ضریب اعتبار پرسشنامه آزمون مقدماتی انجام شد و ضریب کرونباخ آلفا بیش از 85/0 برای مقیاس های پرسشنامه به دست آمد. یافته ها نشان می دهد که رابطه مثبت و معنی داری بین مشخصه های اجتماعی مورد بررسی با نگرش بهره برداران وجود دارد. در نهایت با توجه به تحلیل نتایج، پیشنهاداتی کاربردی ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 639 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    53-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1121
  • دانلود: 

    713
چکیده: 

بیمه محصولات کشاورزی را می توان یکی از مهمترین سازوکارهای مقابله با خطرات اجتناب ناپذیر بخش کشاورزی و مناسب ترین راهکار برای کاهش خسارت مالی بحساب آورد. یکی از راههای نشربیمه محصولات کشاورزی، هماهنگ و نزدیک کردن برنامه های موجود با خواست ها، نیازها و انتظارات کشاورزان است. این پژوهش با هدف شناخت عوامل موثر بر رضامندی کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی با روش پژوهش توصیفی پیمایش انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش، کشاورزان کل کشور بوده که به روش نمونه گیری چند مرحله ای از بین کشاورزان بیمه گزار فعلی و قبلی در سطح کشور انتخاب گردیدند. آمارهای توصیفی نشان داد میزان رضایتمندی کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی حد پایینی است. همچنین بعد از ارایه آمارهای توصیفی از آزمونهای آنالیز واریانس برای مقایسه رضامندی بین 7 استان مختلف و تی تست برای مقایسه رضامندی بین دو گروه بیمه گزار (فعلی و قبلی) استفاده شده و بمنظور تعیین عوامل موثر بر رضامندی در این پژوهش از رگرسیون چند مرحله ای استفاده گردید. در پایان پیشنهاداتی برای افزایش رضامندی کشاورزان بیمه گزار ارایه گردید. 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 713 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    67-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1587
  • دانلود: 

    671
چکیده: 

"بهره وری ترویج کشاورزی" فرآیندی پایدار از مجموع کارایی، اثربخشی، خردگرایی، به هنگامی و توجه به سطوح کیفیتهای استاندارد شده این نظام است. “ارزشیابی اثربخشی” برنامه های ترویج کشاورزی نیز به عنوان فرآیندی پایدار در بررسی تحقق اهداف و میزان رضایتمندی فعالیتهای این نظام تلقی می گردد. هدف از انجام این پژوهش، واکاوی ارزشیابی اثربخشی فعالیتهای ترویج کشاورزی در طرح محوری گندم در شهرستان های شیراز و مرودشت در استان فارس در طول برنامه دوم توسعه است. محدوده مکانی این پژوهش، شهرستانهای شیراز و مرودشت، محدوده موضوعی آن ارزشیابی اثربخشی، محدوده زمانی مورد بررسی، طول مدت انجام طرح محوری گندم دربرنامه دوم توسعه (1373 تا 1378) می باشد. این تحقیق پس رویدادی و کاربردی است. از نظر تحلیل داده ها، توصیفی و علی مقایسه ای می باشد. وسیله جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه و مصاحبه و جامعه مورد مطالعه، گندم کاران طرف قرارداد طرح محوری گندم (20420 نفر) بود. روایی پرسشنامه با استفاده از پانل متخصصان و پایایی دسته گویه های رتبه ای پرسشنامه، پس از پیش آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ، همگی بیش از 89/0 به دست آمد. حجم نمونه قابل مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب، 165 نفر برآورد گردید. آمار تحلیلی شامل آزمونهای مقایسه ای بود.  نتایج مقایسه میانگین ها بیانگر آن است که با یک درصد خطا، گندم کاران برخوردار از آموزش های ترویجی، در مقایسه با گروه عدم برخوردار از آموزش های ترویجی، میزان عملکرد و تولید درآمد بیشتری دارا بودند. ضریب بهره وری برای مقایسه درآمد این دو گروه در ارتباط با هزینه های مصرفی در ارایه آموزشهای ترویجی به آنها، 25/11 به دست آمد. این امر بیانگر آن است که به ازای هر ریال سرمایه گذاری در آموزش های ترویجی، 25/11 ریال به درآمد کشاورزان آموزش دیده در مقایسه با گروهی که آموزش ندیده اند، اضافه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1587

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 671 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    81-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1445
  • دانلود: 

    666
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر، سنجش حیطه های رفتاری کشاورزان در زمینه شیوه های مدیریت بهینه آب کشاورزی و تبیین مهمترین عوامل متمایز کننده بر رفتار آنان با رویکرد مقایسه ویژگی های دو گروه کشاورزان در شبکه های آبیاری دارای تعاونی آب بران و فاقد آن بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و علی- مقایسه ای می باشد که با استفاده از روش پیمایش انجام گرفت. جامعه آماری مورد نظر را کلیه کشاورزان شبکه های آبیاری و زهکشی در استان خراسان رضوی تشکیل دادند (N=2551) که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای اقدام به جمع آوری اطلاعات گردید و در نهایت، 330 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. روایی صوری پرسشنامه با کسب نظرات صاحب نظران در دانشگاه و کارشناسان اجرایی مربوطه به دست آمد. آزمون پیش آهنگی برای به دست آوردن پایایی ابزار پژوهش انجام گرفت و ضرایب آلفای کرونباخ برای قسمت های مختلف پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS بین 73/0 و 91/0 به دست آمد. نتایج حاصل از نمودار ون در ارتباط با حیطه های سه گانه رفتار افراد مورد مطالعه نشان داد که 2/39% (62 نفر) از کل افراد مورد مطالعه در شبکه آبیاری دارای تعاونی آب بران و 2/19% (33 نفر) از کل افراد مورد مطالعه در شبکه های آبیاری فاقد تعاونی آب بران جزء «کشاورزان صلاحیت دار» شناسایی شدند. نتایج آزمون t نشان داد بین میانگین های دانش، نگرش و مهارت کشاورزان در زمینه شیوه های مدیریت پایدار آب زراعی در دو گروه کشاورزان مورد مطالعه در شبکه های آبیاری دارای تعاونی آب بران و فاقد آن اختلاف معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل تفکیکی مرحله ای به شیوه لامبدای ویلکز نیز نشان داد متغیرهای نگرش کشاوررزان نسبت به تعاونی آب بران، وضعیت نظام آبیاری منطقه، اعتماد اجتماعی، میزان تحصیلات و درآمد سالانه کشاورزی به عنوان مهمترین عوامل متمایز کننده طبقات رفتاری کشاورزان در مجموع توانسته اند 9/66% از کل پاسخگویان را بر مبنای توابع تشخیصی به درستی طبقه بندی کنند. به علاوه، با معادلاتی که از این تحلیل به دست آمد می توان پیش بینی کرد که فرد مورد نظر به کدام طبقه رفتاری از کشاورزان تعلق دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1445

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 666 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    101-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4013
  • دانلود: 

    1286
چکیده: 

با هدف بررسی تاثیر انگیزه و علاقه بر رابطه میان مطابقت/ عدم مطابقت سبک های تدریس- یادگیری و عملکرد درسی دانشجویان رشته های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه کردستان از یک طرح شبه آزمایشی پس آزمون استفاده گردید. ابزار استفاده شده در این تحقیق، پرسشنامه سبک های تدریس و یادگیری Kolb بود. داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار SPSS و با به کارگیری شاخص های آمار توصیفی، آزمونT  استیودنت، و تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصله نشان داد که سبک یادگیری عمده در میان دانشجویان دانشکده های فوق، سبک "انطباق یابنده" است، در حالیکه سبک غالب تدریس در میان مدرسان دانشکده های مذکور، سبک "جذب کننده" می باشد که با سبک های یادگیری تعداد کثیری از دانشجویان مطابقت ندارد. نتایج نشان داد اگرچه مطابقت میان سبک های تدریس- یادگیری بر عملکرد درسی دانشجویان تاثیر مثبتی دارد، اما این تاثیر تنها زمانی از لحاظ آماری معنی دار است که دانشجویان به درس علاقمند بوده و از انگیزه لازم برای مطالعه و پیشرفت تحصیلی برخوردار باشند. از نتایج این تحقیق می توان جهت بهبود فرایند تدریس و یادگیری در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه کردستان استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4013

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1286 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button