زمینه و هدف: بهداشت دهان و دندان از شاخه های مهم بهداشت عمومی است که در سلامت افراد تاثیر بسزایی دارد و پایه و اساس سلامت و رفاه بدن بوده و روی کیفیت زندگی و شرایط عمومی بدن اثر می گذارد این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران و ارتباط آن با تحصیلات والدین صورت گرفت. دانش آموز در سال 614، مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای سیستماتیک از لحاظ 69-64 تحصیلی سلامت دهان و دندان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده ها با استفاده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 11 نسخه SPSSاز نرم افزار سال، میانگین رتبه 12611± 2641 یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه، سطح تحصیلات اکثر 6626 ± 1621، میانگین بعد خانوار 16. 1 ± 2661تولد %) دیپلم بود، مهمترین منبع کسب 6161% ) و اکثر پدران (6169مادران ( اطلاعات دانش آموزان در خصوص بهداشت دهان و دندان به ترتیب معلمین، مربیان بهداشت، وسایل کمک آموزشی در مدرسه، والدین و سایر موارد بود. میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد دانش آموزان در زمینه مراقبت دهان و دندان در بود. 91611 ± 1664 و 61611 ± 11612 حد متوسط و به درصد به ترتیب ) دختران دانش آموز p>2629( ) و آگاهی p>2621 تحصیلات والدین با عملکرد ( ). ولی با p>2621 ارتباط معناداری داشت. در آمد خانوار با عملکرد مرتبط بود (. )>p 2629 آگاهی ارتباط معناداری نداشت ( نتیجه گیری: آگاهی و عملکرد، متوسطی در میان دانش آموزان دختر پنجم ابتدایی شهر تهران نسبت به بهداشت دهان و دندان مشاهده شد که با افزایش تحصیلات والدین میزان آگاهی و عملکرد دانش آموزان افزایش می یافت. از آنجایی که دانش آموزان مهم ترین منبع کسب اطلاعات خود را معلمین و مربیان بهداشت ذکر کردند، به نظر می رسد با آموزش از این طریق به نتایج مثبتی بتوان دست یافت.