Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1567
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    2527
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2527

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    2573
  • دانلود: 

    1430
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه جمعیت سالمندان در سراسر دنیا رو به افزایش است و بیماری ها و مشکلات حاصل از این مرحله تکاملی می تواند هزینه های زیادی را بر دولت ها وارد نموده و ناتوانی های زیادی را موجب گردد که شدیدا بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیرگذار است. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر کیفیت زندگی سالمندان می باشد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی تصادفی کنترل شده می باشد که بر روی 60 نفر از سالمندان مراجعه کننده به مرکز مراقبتی سالمندان امید بروجن انجام شده است. شیوه نمونه گیری در دسترس بوده و شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و شاهد (30 نفر) تقسیم شدند. سپس، گروه مداخله، در یک دوره سه ماهه تحت برنامه آموزشی مراقبت از خود قرار گرفتند. برای بررسی کیفیت زندگی، پرسشنامه SF-36 به کار برده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نرم افزار SPSS نسخه 11 استفاده گردید.یافته ها: نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان دهنده افزایش کیفیت زندگی سالمندان پس از مداخله نسبت به قبل از آن می باشد (p<0.05).نتیجه گیری کلی: اگر سالمندان در مورد شیوه های صحیح تغذیه، ورزش، خواب و استراحت و مصرف صحیح داروها اطلاعات درستی داشته باشند، می توان از بسیاری از مشکلات آنان پیشگیری نمود یا در صورت ایجاد، به نحو مطلوبی آنها را کنترل کرده و در جهت ارتقای کیفیت زندگی آنان گام برداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2573

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1430 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    9-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1287
  • دانلود: 

    1392
چکیده: 

زمینه و هدف: انگیزش تحصیلی در کسب دانش و مهارت های علمی نقش مهمی دارد در گستره موفقیت آموزشی، نقش شخصیت فراتر از هوش است. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط صفات شخصیت با انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری بود.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است که نمونه آن را 250 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد تشکیل می داد که در سال تحصیلی 1390-1389 با روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری داده، ویراست ایرانی پرسشنامه استاندارد چند عاملی شخصیت (NEO-BFI) و انگیزش تحصیلی Susan Harter بود. تجزیه و تحلیل داده ها با محاسبه میانگین نمرات انگیزش تحصیلی و صفات شخصیت و مقایسه ها با رگرسیون گام به گام توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.یافته ها: انگیزش تحصیلی با صفت وظیفه شناسی (p= 0.000 r= 0.234) و برونگرایی (p= 0.001 r= 0.202) همبستگی مستقیم و با صفت روان رنجور خویی همبستگی معکوس (p= 0.000 r= 0.219) داشت. بین انگیزش تحصیلی و صفت پذیرش و سازگاری رابطه معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد برخی از صفات شخصیت تبیین کننده انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری می باشند. بنابراین پیشنهاد می شود دست اندرکاران آموزش پرستاری در پذیرش دانشجویان برای این رشته تحصیلی به نقش صفات شخصیت توجه کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1287

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1392 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    21-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1592
  • دانلود: 

    828
چکیده: 

زمینه و هدف: بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به دلیل تجربه فشارهای روحی، اقتصادی و جسمی از سطح کیفیت زندگی پایینی برخوردارند. حمایت اجتماعی درک شده نقش مهمی در حفظ سلامتی افراد و کاهش آثار منفی استرس های ناشی از محیط و جامعه دارد؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط حمایت اجتماعی درک شده و کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی انجام شده است.روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش را بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که از سال 1386 در مراکز آموزشی درمانی تخصصی قلب و عروق همدان بستری و واجد شرایط شرکت در مطالعه بودند تشکیل داد. مجموعا 60 بیمار از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار کیفیت زندگی مینه سوتا و پرسشنامه حمایت اجتماعی درک شده در بیماران نارسایی قلبی با روش مصاحبه جمع آوری گردید. و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که 46.7 درصد از بیماران نارسایی قلبی از سطح کیفیت زندگی متوسط و 61.7 درصد آنان از سطح پایین حمایت اجتماعی درک شده برخوردار هستند. بین حمایت اجتماعی درک شده و کیفیت زندگی ارتباط آماری معناداری وجود دارد (P= 0.00،r= 0.721 ).نتیجه گیری کلی: نتایج مطالعه حاضر لزوم توجه درمانگران حرفه ای حوزه سلامت به حمایت اجتماعی درک شده را آشکار می سازد. بنابراین؛ پرستاران باید نسبت به طراحی و تنظیم برنامه های مراقبتی حمایتی و اثربخش توجه بیشتری نشان دهند و از این طریق در بهبود کیفیت زندگی این گروه از بیماران گام موثری بردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1592

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 828 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    32-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1702
  • دانلود: 

    735
چکیده: 

زمینه و هدف: قطع عضو حادثه بزرگی است که جنبه های مختلف زندگی فرد را متاثر ساخته و معلولیت ناشی از آن تاثیرات مخربی بر روی کیفیت زندگی افراد معلول به جای می گذارد. هدف مطالعه حاضر تعیین عوامل مرتبط با کیفیت زندگی افراد معلول با قطع اندام تحتانی مراجعه کننده به مرکز جامع توانبخشی شهر تهران می باشد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی و از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش را کلیه افراد بالای 18 سال مراجعه کننده به مرکز جامع توانبخشی شهر تهران در سال 1387 که در اثر بیماری یا حادثه تمام یا قسمتی از اندامهای تحتانی خود را از دست داده بودند تشکیل دادند. از این عده 250 نفر با قطع اندام تحتانی، به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی Short Form 36 Item Health Survey Questionnaire (SF36) (فرم کوتاه شده) و پرسشنامه عوامل مرتبط با کیفیت زندگی که توسط پژوهشگر تنظیم شده بود گردآوری شد و با استفاده از SPSS نسخه 12 و آزمون های t-test و ANOVA، آزمون همبستگی پیرسون، آنالیز رگرسیون چند متغیره و شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین درصد واحدهای مورد مطالعه (%59.2) نمره کیفیت زندگی بین 46-34 داشتند. میانگین و انحراف معیار نمره کلی کیفیت زندگی 55.02±17.226 بود. همچنین یافته ها نشان داد که بین کیفیت زندگی و سن، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، میزان تحصیلات، وضعیت اشتغال (قبل و بعد از قطع عضو)، میزان درآمد، محل سکونت، وضعیت محل سکونت، نوع بیمه، نوع منزل مسکونی، عضو قطع شده، سطح قطع عضو، مدت زمان قطع عضو، استفاده از پروتز، استفاده از وسایل کمکی، و علت قطع عضو، از نظر آماری ارتباط معنی دار وجود دارد (p<0.05). نتایج آنالیز رگرسیون چند متغیره نشان داد که بترتیب اولویت و اهمیت، متغیرهای استفاده از پروتز، میزان درآمد متوسط، علت قطع عضو و تعداد فرزندان، از نظر آماری در مدل معنی دار شدند.نتیجه گیری کلی: شناسایی این عوامل جهت انجام، مشاوره، برنامه ریزی، و اجرای سیاست های بهداشتی مناسب برای افزایش کیفیت زندگی افراد با قطع عضو توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1702

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 735 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    45-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1154
  • دانلود: 

    603
چکیده: 

زمینه و هدف: استریای بارداری در بسیاری از بارداریها مشاهده می شود و نگرانی هایی را از جنبه های زیبایی در مادران ایجاد می کند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر روغن زیتون و کرم ساج در پیشگیری از بروز استریای بارداری در سه ماهه دوم بارداری انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه کنترل در سه ماهه دوم بارداری بر روی 105 نفر از زنان نولی پار در هفته 20- 18 بارداری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران انجام گرفت. با توجه به معیارهای خروج در هر گروه 30 نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. گروه های مداخله شامل مصرف کنندگان روغن زیتون و کرم ساج بود و در گروه کنترل از هیچ دارویی استفاده نشد. داده ها قبل و 8 هفته پس از کاربرد داروها از طریق مصاحبه و مشاهده توسط پژوهشگر برای هر کدام از واحدهای پژوهش جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 و آمار توصیفی و آزمون کای دو انجام پذیرفت.یافته ها: نتایج نشان داد در %40 از مصرف کنندگان روغن زیتون و %16.7 مصرف کنندگان کرم ساج و %56 از گروه کنترل استریا بروز کرده بود. اختلاف معنی داری در بروز استریای بارداری بین دو گروه مداخله و گروه کنترل وجود داشت (P<0.006).نتیجه گیری کلی: با توجه به تاثیر استفاده از کرم ساج تا پایان سه ماهه دوم بارداری بر کاهش بروز استریای بارداری پیشنهاد می شود مطالعاتی با استفاده از سایر روغن های گیاهی به منظور پیشگیری از استریا انجام گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 603 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    52-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    2538
  • دانلود: 

    851
چکیده: 

زمینه و هدف: فشارهای روانی محیط کار بر سلامت روانی پرستاران تاثیر می گذارد و می تواند به کارکرد شغلی و ایمنی آنان و مشتریان مراکز ارائه خدمات بهداشتی آسیب وارد کند. این پرستاران با شخصیتهای گوناگونی وارد محیط کار می شوند و رویدادهای مختلفی را در زندگی خود تجربه می کنند. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط سلامت روانی با تیپ شخصیتی و رویدادهای زندگی در پرستاران شاغل در خدمات اورژانس تهران انجام شده است.روش بررسی: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی توصیفی بر 200 نفر از پرستاران شاغل در خدمات اورژانس 115 تهران که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند انجام شد. برای سنجش سلامت روان از پرسشنامه سلامت عمومی(General Health Questionnaire= GHQ) ، جهت سنجش رویدادهای زندگی از پرسشنامه رویداد زندگی پیکل و برای تعیین تیپ شخصیتی از پرسشنامه تیپ شخصیتی استفاده شد. پس از تکمیل پرسشنامه ها، اطلاعات این مطالعه به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون کای دو و در سطح معنی داری 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: تیپ شخصیتی با سلامت روان رابطه معنی داری داشت. همچنین رویدادهای زندگی نیز با سلامت روان ارتباط معنی داری داشت (p= 0.000). بر اساس یافته های پژوهش، افراد دارای مدرک کارشناسی پرستاری نسبت به تکنسین های اتاق عمل و هوشبری از سلامت روان بهتری برخوردار بودند (p<0.001) و رویدادهای استرس زای کمتری تجربه کرده بودند .(p<0.001)نتیجه گیری کلی: پیشنهاد می شود جهت انتخاب افراد مناسب جهت تصدی این شغل در بدو استخدام آزمون های روان شناسی از قبیل ویژگی های شخصیتی به عمل آید و برنامه های منظم و مدون آموزشی و مشاوره روان شناسی برای این افراد انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2538

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 851 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    60-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1332
  • دانلود: 

    386
چکیده: 

زمینه و هدف: سالمندی پدیده ای طبیعی است و عوامل گوناگونی از جمله شدت اختلالات روحی روانی و فیزیکی همراه با آن بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیرگذار است. اطلاع از کیفیت زندگی سالمندان و عوامل موثر بر آن به اتخاذ تدابیری جهت افزایش کیفیت زندگی آنان کمک می کند. هدف پژوهش حاضر تعیین کیفیت زندگی سالمندان مقیم آسایشگاه کهریزک و ارتباط آن با عوامل مختلف بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی بر 164 سالمند مقیم آسایشگاه کهریزک که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند انجام شد. کیفیت زندگی سالمندان با استفاده از پرسشنامه LEIPAD و عوامل مرتبط با آن توسط پرسشنامه محقق ساخته سنجیده شد. تحلیل داده ها با استفاده از SPSS نسخه 16 و آمار توصیفی، آزمون آماری کای دو، آزمون دقیق فیشر و ضریب همبستگی اسپیرمن صورت گرفت. سطح معنی داری 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: کیفیت زندگی بیشترین درصد واحدهای پژوهش در ابعاد عملکرد جسمی (%43.9)، مراقبت از خود (%54.9)، عملکرد اجتماعی (%61.6)، عملکرد جنسی (%89)، و رضایت از زندگی (%62.2) در سطح نامطلوب بود. در بعد افسردگی و اضطراب %36 در سطح نسبتا مطلوب و در بعد عملکرد ذهنی بیشترین درصد واحدهای پژوهش (%43.3) دارای کیفیت زندگی مطلوب بودند. ارتباط مستقیمی بین ابعاد عملکرد جسمی، مراقبت از خود، افسردگی و اضطراب، و عملکرد ذهنی کیفیت زندگی با عوامل فردی و عوامل روانی وجود داشت. ارتباط مستقیمی بین ابعاد مراقبت از خود، عملکرد اجتماعی و جنسی کیفیت زندگی با عادات قبل از خواب وجود داشت. همچنین ارتباط مستقیمی بین بعد رضایت زندگی کیفیت زندگی و عوامل روانی وجود داشت. یافته ها نشان داد بین کل عوامل مختلف مرتبط با زندگی سالمندان و ابعاد عملکرد جسمی (p<0.01)، افسردگی و اضطراب (p<0.01)، عملکرد ذهنی (p<0.03) و عملکرد جنسی کیفیت زندگی (p<0.00) ارتباط معنی دار وجود دارد.نتیجه گیری کلی: از آن جایی که کیفیت زندگی در این دوران می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی تهدید شود، توصیه می شود برنامه ریزی هایی در جهت افزایش مشارکت اجتماعی، بهبود خدمات پزشکی و بهداشتی و ارائه خدمات مشاوره در جمعیت سالمندان مد نظر قرار گرفته و تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1332

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 386 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ارفعی کتایون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    75
  • صفحات: 

    71-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    911
  • دانلود: 

    550
چکیده: 

زمینه و هدف: ارزشیابی آموزش بالینی رکن و اساس برنامه ریزیهای آموزشی است. دیدگاه دانشجویان در ارزشیابی یکی از عوامل بااهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد سمنان در رابطه با اولویت های فرایند ارزشیابی آموزش بالینی در سال 1387 انجام شد.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی 160 تن از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد سمنان به روش سرشماری شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته مرتبط با فرایند ارزشیابی آموزش بالینی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های آنالیز واریانس،T-test  با استفاده از نرم افزار  SPPS .13استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد آگاهی دانشجو از اهداف و نحوه ارزشیابی آموزش بالینی با میانگین و انحراف معیار 3.71±0.59 مهمترین اولویت و ارائه بازخورد و تلاش جهت رفع اشکالات با میانگین و انحراف معیار 3.46±0.87 آخرین اولویت مرتبط با فرایند ارزشیابی بالینی از دیدگاه دانشجویان بوده است. بین رشته و ترم تحصیلی، سن، وضعیت تاهل دانشجویان و ارزشیابی آموزش بالینی ارتباطی دیده نشد.نتیجه گیری کلی: دادن آگاهی به دانشجویان در مورد فرآیند و اهداف ارزشیابی و توجه به دیدگاه های آنها در این مورد از ابتدای فعالیت بالینی توصیه می شود. درک دانشجویان از اهداف و فرایندهای ارزشیابی می تواند منجر به پذیرش آسان تر نتایج و ارتقاء انگیزه جهت یادگیری اثربخش شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 911

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 550 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0