جنبش فمینیسم (مونث گرایی) ازسده نوزدهم میلادی بتدریج در غرب گسترش یافته است. این جنبش بانگرشی انسان محور، زن ومرد را برابر می داند و براین اساس به دنبال تساوی و تشابه حقوقی مرد و زن است. در درون جنبش مونث گرایی نحله های متفاوتی مانند مونث گراهای سیاه، رادیکال، لیبرال و سوسیالیست و غیره وجود دارد که حاصل تحولات اخیردردرون این جنبش است و آن را باپذیرش مسولیتهای خاصی مانند نقشهایی مادری، همسری و خانواده محوری برای زنان به سمت اعتدال سوق داده است. درجریانهای اندیشه اسلامی، احیا گرایی در این ارتباط با نگاه هویتی و تکیه بر سنت به دنبال ترسیم مرزهایی جدا ازموج جهانی مونث گرایی است. اما اصلاح گرایی به عنوان یکی ازجریانهای دیگر اندیشه اسلامی با بازاندیشی درمتون اسلامی- بنوعی خاص- درصدد همسویی باجریان تعدیل یافته اخیر در نگرش فمینیسم می باشد. درنهایت می توان گفت که اصلاح گرایان مسلمان وجریان اخیرمونث گرایی با مورد توجه قراردادن مسایل زنانگی و نقش های مادری و همسری و تاکید بربنیان خانواده، ضمن دارا بودن تفاوتهای هویتی،به طورکلی در این عرصه کم و بیش درجهت مشا بهی درحرکت هستند.