چکیده فارسی:در دوره شاه اسماعیل علمایی چون محقق کرکی به ایران آمده بودند، ولی این موضوع در دوره شاه طهماسب اول جدی تر مطرح شد و به صورت یکی از سیاست های اساسی دولت در آمد.در سایه همین سیاست صفویان بود که گروهی از علمای دینی جبل عامل به ایران آمدند و طبعا بر اوضاع و احوال فرهنگی، دینی و سیاسی جامعه عصر صفوی تاثیر گذاشتند.علمای جبل عاملی با انتقال افکار و دانش خود در زمینه های گوناگون، نسلی از فقیهان ایرانی را تربیت کردند که بعدها امور سیاسی دولت صفوی را به دست گرفتند. تلاش آنان برای مشروعیت بخشیدن به دولت صفوی بسیار موثر واقع شد. این علما از سویی توانستند فقه شیعه را در ابعاد سیاسی و حکومتی آن غنا بخشند و از سوی دیگر به حکومت صفویه به مثابه حکومتی شیعه یاری رسانند تا در نظر مردم به منزله حکومتی مشروع پذیرفته شود.
چکیده عربی:فی عصر الشاه اسماعیل کان مجموعة من العلماء کالمحقق الکرکی قد جاؤوا الی ایران لکن هذا الموضوع طرح بشکل اکثر جدیة فی عصر الشاه طهماسب الاول وصار احدی السیاسات الاساسیة للحکومة.و فی ظل هذه السیاسات جاء مجموعة من علماء الدین من جبل عامل الی ایران و اثروا علی الاوضاع والاحوال الثقافیة والدینیة والسیاسیة للمجتمع فی العصر الصفوی.ان علماء جبل عامل و بنقلهم لافکارهم و علمهم فی المجالات المختلفة ربوا جیلا من الفقهاء الایرانیین الذین استلموا زمام الامور السیاسیة للدولة الصفویة فیما بعد. ان جهود هؤلاء لاعطاء المشروعیة للدولة الصفویة کانت مؤثرة بشکل کبیر جدا. تمکن هؤلاء العلماء من اغناء الفقه الشیعی فی ابعاده السیاسیة والحکومیة من جهة و من جهة اخری اعانوا الحکومة الصفویة بعنوان کونها حکومة شیعیة لکی تبدو فی نظر الناس علی انها حکومة مشروعة.