چکیده فارسی:فلسفه انتظار، علاوه بر ابعاد معنوی و دعوت انسان ها به خیر و صلاح، در بعد اجتماعی، تلاشی برای برقراری ساختار اجتماعی بر مبنای عدالت و برابری است. در طول تاریخ، منتظران ادیان و آیین ها چشم به ظهور منجی و مصلحی اجتماعی داشته اند. آموزه های قرآنی بشارت جامعه ای را می دهد که انسان های صالح، وارث آن هستند. احادیث و روایات تاکید دارند که منجی مورد نظر، از خاندان پیامبر بوده، با نام «مهدی» شناخته می شود.مقاله حاضر قیام های دو قرن اول هجری را که با رویکرد فلسفه انتظار و به نام مهدی (عجل اله تعالی فرجه الشریف) صورت گرفته و در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران تاثیرگذار بوده است را در سه گروه: قیام هایی با توسل به اندیشه موعودگرایی شیعه به نام مهدی؛ قیام های مسلمانان، علیه خلافت اموی و عباسی به نام الرضا من آل محمد؛ قیام های ایرانیان بر اساس افکار مذهبی التقاطی اسلام و باورهای پیش از اسلام مورد بررسی قرار می دهد. این قیام ها در نهایت، موجب آشنایی مردم ایران با حقوق انسانی و اسلامی شان شد.
چکیده عربی:ان فلسفة الانتظار بالاضافة الی ابعادها المعنویة ودعوتها الانسان الی الخیر والصلاح فانها وفی البعد الاجتماعی تسعی لاقامة الترکیب الاجتماعی علی اساس العدالة والمساواة. وعلی طول التاریخ فان عیون المنتظرین- الادیان او الاعتقادات- تترقب ظهور المنجی او المصلح الاجتماعی. تبشر التعالیم القرانیة المجتمع بان الصالحین هم الذین یرثون الارض. تؤکد الاحادیث والروایات علی ان المنجی المقصود هو من اهل بیت النبی صلی الله علیه واله ویعرف بالمهدی.وفی هذه المقالة تمت دراسة ثورات القرنین الاول والثانی الهجری والتی تمت علی اساس فلسفة الانتظار وباسم المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وکان لها تاثیر علی التحولات السیاسیة والاجتماعیة فی ایران وتم نقسیمها الی ثلاث مجموعات: الثورات التی حصلت وبالاعتماد علی فکرة الموعود عند الشیعة وباسم المهدی و ثورات المسلمین ضد الخلافة الامویة والعباسیة وباسم الرضا من ال محمد صلی الله علیه واله وثورات الایرانیین علی اساس الافکار المذهبیة سواء الاسلامیة منها او اعتقادات ما قبل الاسلام. لقد ادت هذه الانتفاضات وفی النهایة الی تعرف الشعب الایرانی علی حقوقهم الانسانیة والاسلامیة.