Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Ma`rifat Falsafi

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (26)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1302
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1302

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    71-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5227
  • دانلود: 

    1030
چکیده: 

یکی از مباحث مهمی که در فلسفه کانت مطرح است، و از تفاوت های اصلی این فیلسوف با فلاسفه پیش از او محسوب می شود، مبحث پدیدار و شی فی نفسه است. این مبحث از یک سو حاصل پیشینی دانستن صور احساس (زمان و مکان)، و از سوی دیگر بن مایه تغییر در معرفت شناسی انسان است. به همین سبب، بررسی این مساله زیربنایی در تفکر کانت می تواند ما را با رویکردهای اساسی او آشنا سازد. مقاله حاضر بر آن است تا نخست با نظر به اسباب طرح موضع پدیدار و شی فی نفسه، و سپس با توجه به خود این مقوله و بررسی جوانب مختلف موضوع ـ که گاه متناقض نیز می نمایند ـ به تصویری روشن از آن برسد، آن گاه این مساله را در حسیات استعلایی، تحلیلات استعلایی، و دیالکتیک استعلایی بررسی کند. در پایان مقاله نیز به نقد و بررسی این موضع جریان ساز کانت پرداخته خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5227

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1030 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فدایی غلامرضا

نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    41-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4360
  • دانلود: 

    574
چکیده: 

در مقاله حاضر، از اهمیت علم و ادراک سخن می رود و بر نقش نفس و ذهن در این زمینه تاکید می شود. با اینکه نفس شریف ترین عنصر ذاتی و واقعیت وجودی انسان است، اما به نظر می رسد قدر آن مجهول مانده است. نفس نه تنها با قلب و عقل، بلکه گاه با ذهن نیز مترادف گرفته می شود.ادعای نگارنده این مقاله آن است که اهمیت نفس از ذهن بیشتر است و در واقع، بین آن دو، رابطه عموم و خصوص مطلق وجود دارد. با در نظر گرفتن نقش ارزنده نفس، می توان گفت که: «علم» حضور معلوم و یا اعیان خارجی در نزد نفس است. هم زمان، ذهن انعکاسات اعیان خارجی را دریافت و ثبت می کند و موجود ذهنی را تشکیل می دهد که این موجود به نوبه خود، در حضور نفس قرار می گیرد و ادراک می شود. بنابراین، نفس با اشراف بر اعیان خارجی از یک طرف و با اشراف بر موجود ذهنی از طرف دیگر ـ هم زمان ـ دو کارکرد دارد و موجود عینی و ذهنی را ادراک می کند. بدیهی است که موجود ذهنی برگرفته از موجود خارجی، و موجود خارجی نیز قائم به خود و مستقل از ذهن آدمی است. حکم، به مثابه عمل نفسانی، در تایید اعیان خارجی و نیز انعکاسات ذهنی نقش دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4360

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 574 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    185-226
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    831
  • دانلود: 

    168
چکیده: 

جمهوری اسلامی ایران با طرح نگاهی جدید، اندیشه و رفتار حاکم بر غرب را با چالش مواجه کرد. و عرفی گرایان از سه منظر فلسفی ـ کلامی، فقهی ـ حقوقی، و جامعه شناختی جمهوری اسلامی ایران را مورد نقد قرار دادند. این نوشتار با تمرکز بر نقد و ارزیابی دیدگاه عرفی گرایان در رویکرد فلسفه سیاسی، این مساله را مطرح می سازد که عرفی گرایی تا چه میزان در مبانی جمهوری اسلامی ایران تاثیر گذاشته است؟ در پاسخ، این فرضیه را طرح می کنیم که: جمهوری اسلامی ایران در سطح باور (فلسفه سیاسی)، از عرفی گرایی تاثیری نپذیرفته است و دیدگاه عرفی گرایان مبنی بر تبیین سکولار از مبانی فکری جمهوری اسلامی ایران مقرون به صواب نیست. گفتمان جمهوری اسلامی ایران بر ارزش های اخلاقی، عدالت مداری، اهداف معنوی، مردم سالاری دینی، و شمول دین بر سیاست تاکید داشته و دارد، اما گفتمان سکولار بر مادیت، تقدم منافع مادی، و گرایش های مصلحت جویانه تاکید می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 831

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 168 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    13-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    934
  • دانلود: 

    542
چکیده: 

در کل سنت متافیزیک، چه در دنیای غرب و چه در جهان اسلام، با دو تفسیر عمده از نقش وجودی انسان در عمل «معرفت» مواجه می شویم: 1) تفسیری که بر پایه آن، انسان صرفا نقشی منفعل دارد و همچون لوح سفید یا آیینه ای است که صور یا نقوشِ اشیا در وجود وی، یا مرتبه خاصی از وجود وی (به نام «ذهن») مرتسم می شوند، 2) تبیینی که (اولین بار به وسیله کانت ارایه شد) در آن انسان فعالانه در عمل معرفت وارد شده و نقشی سازنده به عهده دارد. در هر دو تبیین یادشده وجود انسان به منزله حجابی است که مانع از ظهور اشیاء فی نفسه می شود، در نتیجه امکان وصول به اشیا فی نفسه در معرفت بشری به مساله و مشکلی چالش برانگیز تبدیل می شود تا جایی که در فلسفه کانت اصولا وصول به اشیا فی نفسه غیرممکن می نماید.از نظر هیدگر و ملاصدرا، نقش انسان در عمل معرفت صرفا نوعی آشکارسازی است که در پرتو آن، شی آن گونه که هست خویشتن را ظاهر می سازد. انسان چیزی از خود بر اعیان تحمیل نمی کند، او به دلیل ساختار و نحوه خاص وجودی خود، اجازه می دهد که اشیا آن گونه که هستند خویشتن را بنمایانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 934

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 542 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

FADAI GHOLAM REZA

نشریه: 

Ma`rifat Falsafi

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (26)
  • صفحات: 

    41-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    269
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This article emphasizes on the import of Nafs in understanding. The author believes that despite the fact that Nafs is the noblest element and the essential reality of human being, its status is mostly ignored. It is sometimes equated with heart, intellect, or mind. He claims that Nafs is superior and more general than mind.The author argues that “knowledge” is the presence of the known or objective realities before Nafs. Simultaneously, mind receives reflections from objective realities and by records them in the form of mental existents, which are, in turn, at the presence of Nafs and understood by it. So Nafs has a twofold function: it understands the objective world and the subjective entities by its twofold dominance over the two arenas. The objective entity independently exists, and the subjective entity is its representation. Judgment, as an action of Nafs has its role in affirming objective realities, as well as their subjective reflections.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MAHDAVI MANSUR | KARBASIZADEH ALI

نشریه: 

Ma`rifat Falsafi

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (26)
  • صفحات: 

    71-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    340
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The problem of noumena/phenomena is one of the most important issues in Kant's philosophy which differentiates his system of philosophy from its predecessors. It is, on the one hand, a result of considering forms of sensation (time and place) as a priori, and on the other, the foundation for a change in human epistemology. Therefore, surveying this issue brings about a good understanding of the basic ideas of Kant's approach.The author in this article wants to first investigate the reasons for such a dichotomy in Kant's philosophy, and then to present a clear picture of its different aspects, despite some contradictory appearances. He follows the issue in transcendental aesthetic, transcendental analytic, and transcendental dialectic. At the end, the author beings up some critiques about this theory.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 340

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    91-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2128
  • دانلود: 

    963
چکیده: 

نگارنده مقاله حاضر بر آن است تا در بررسی مبانی معرفت شناختی فلسفه اسپینوزا، برخی از مهم ترین سوالات معرفت شناسی معاصر را پیش روی نظریات فلسفی این فیلسوف عقل گرای قرن هفدهم قرار دهد و از این طریق، نوشتاری جامع را در ارایه منظومه وار اندیشه های معرفت شناسانه وی سامان بخشد. ضمن اینکه در مقاله حاضر، با مروری بر درجات صعودی صدق (معرفت ناشی از تجربه مبهم، معرفت استدلالی، و معرفت شهودی)، به بررسی اعتبار، وثوق و نیز ویژگی های مراتب ادراک در نظریه شناخت اسپینوزا پرداخته خواهد شد.نظریه شناخت اسپینوزا با برشمردن معیارهای درونی و بیرونی صدق، از تصورات تام (ناظر به تامین معیارهای درونی صدق) و حقیقی (ناظر به معیار بیرونی صدق) سخن می گوید. مطابقت با واقع (امر متصور)، به عنوان معیار بیرونی و وضوح (بداهت)، و نیز تمایز و سازگاری، به عنوان معیارهای درونی صدق، پدیدآورندگانِ تصوری تام و حقیقی خواهند بود. بر این اساس، نظریه شناخت اسپینوزا با دو نظریه مشهور حوزه معرفت شناسی ـ که عبارت اند از: نظریه کلاسیک معرفت و نظریه انسجام یا هماهنگی ـ در موضوع «معیار صدق» قرابت هایی خواهد داشت. گفتنی است که در بخش پایانی این مقاله، به بررسی نسبت نظریه شناخت اسپینوزا با دو نظریه مذکور پرداخته خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2128

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 963 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    131-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2341
  • دانلود: 

    878
چکیده: 

زمان حقیقتی است که با وجود انسان پیوند یافته است و انسان همیشه خود را در چنبره آن می یابد، گویا انسان اسیرِ زمان است و راهی برای برون رفت از این اسارت ندارد. ملاصدرا و برگسون که فیلسوفانی از دو سنت فلسفی متفاوت هستند، در تلقی خویش از زمان، افقی تازه گشوده و راهی نو آغازیده اند. هم ملاصدرا و هم برگسون بر آن بوده اند که حقیقت زمان را باید در نسبت با وجود تفسیر کرد. ملاصدرا زمان را حقیقتی می داند که از نحوه وجود مادیات انتزاع می شود، برگسون نیز زمان را مرادف حرکت می داند و آن را دیرندی می شمارد که فقط از طریق خودآگاهی و شهود محض قابل درک است و بنیاد هستی ما را تشکیل می دهد. در این نوشتار، پس از تبیین زمان از منظر این دو فیلسوف، سعی خواهیم کرد تا میان این دو دیدگاه، الفتی ایجاد نماییم و روزنه ای برای مقارنه و تطبیق بگشاییم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2341

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 878 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    151-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1364
  • دانلود: 

    641
چکیده: 

فرضیه به عنوان پاسخ موقت به سوالات تحقیق، برآورد حدسی روابط بین متغیرهای آن، و هدایت کننده منظم و استوار فرایند پژوهش، یکی از سازه های مهم معرفتی در هر پژوهش علمی به شمار می رود، ابزار نیرومندی است که با هدف دست یابی به نتایج اطمینان بخش، ابداع شده است.فرضیه با الهام از تفکری تئوریک، و برپایه شناخت مقدماتی پدیده مورد مطالعه (مرحله اکتشاف)، بیانگر استنباطی مستدل درباره اوصاف، حالات، و رفتارهای پدیده مورد مطالعه است. به استثنای مطالعات توصیفی و اکتشافی، تقریبا همه مطالعات با فرضیه یا مجموعه ای از فرضیات به هم پیوسته آغاز می شوند و استمرار می یابند. این نوشتار درپی آن است تا پس از بررسی ابعاد مفهومی «فرضیه»، با رویکردی روش شناختی، به بحث درباره گونه ها، ویژگی ها، و کارکردهای آن در فرایند مطالعه علمی بپردازد و دیدگاه های مختلف در این خصوص را تحلیل نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1364

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

NOWRUZI MUHAMMAD JAVAD | KABI ABBAS

نشریه: 

Ma`rifat Falsafi

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (26)
  • صفحات: 

    185-227
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    218
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Islamic republic of Iran, suggesting a new viewpoint, chal1engedthe Prevailing theory and practice of the West. Secularists have criticized the Islamic republic of Iran from three perspectives: philosophicaltheo10gical, jurisprudential-legal, and sociological.This article focuses on scrutinizing the secularist challenge in its Political philosophy, and inquires about the amount of its influence on the foundations of the Islamic republic of Iran. The author develops the hypothesis that the Islamic republic has not been influenced by secularism in the sphere of belief (political philosophy), and the secularists' view in producing a secular explanation of the theoretical foundations of the Islamic Republic is not correct. He wants to establish major discrepancies in this regard, as the discourse of the Islamic republic of Iran is based on ethical values, justice, spiritual goals, religious democracy, and an understanding of religion that encompasses politics; while the secular discourse emphasizes materialism, superiority of material interests, and pragmatic tendencies.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 218

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button