چکیده فارسی:انقلاب اسلامی ایران به لحاظ اهداف و آرمان های آن، انقلابی فرهنگی است. ازاین رو، تحقق اهداف و آرمان های آن مستلزم طراحی الگوی مناسبات فرهنگی و پیاده کردن آن است. مقاله حاضر با اشاره ای کوتاه به رویکردهای مختلف در مناسبات فرهنگی فرد و دولت، به توضیح رویکرد «تعاملی» مناسبات فرهنگی فرد و دولت از دیدگاه اسلام می پردازد. بر طبق این رویکرد، فرد فرهنگی سازنده جامعه و دولت فرهنگی دانسته شده، اما در برابر جامعه و دولت فرهنگی نیز زمینه ساز توسعه و کمال فرهنگی فرد تلقی می شود. نگارنده با مطالعه برخی از آیات قرآن کریم و سنت فرهنگی پیامبر اسلام (ص) چگونگی مخاطب قرار گرفتن فرد در عرصه فرهنگ و در نتیجه تقدم وی در فرایند فرهنگ سازی را توضیح داده، سپس به توضیح مسوولیت های مهم جامعه و دولت فرهنگی در توسعه و کمال فرهنگی فرد از دیدگاه اسلام می پردازد.
چکیده عربی:تعتبر الثورة الإسلامیة من ناحیة الأهداف والآمال والطموحات ثورة ثقافیة. من هنا فأن تحقیق اهدافها و طموحاتها و آمالها یتطلب التخطیط لصیاغة نموذج العلاقات الثقافیة و تطبیقه علی ارض الواقع. و یتطرق هذا المقال الی شرح و تبیین طریقة و اسلوب التعامل فی العلاقات الثقافیة بین الفرد والحکومة من وجهة نظر الإسلام (الرؤیة الإسلامیة). وفق هذا الاسلوب یعتبر الفرد المثقف من صناع المجتمع والحکومة الثقافیة و فی المقابل یعتبر المجتمع والحکومة الثقافیة هما اللذان یمهدان ارضیة التنمیة والتکامل الثقافی للفرد. کاتب هذا المقال یسعی من خلال دراسة عدد من آیات القرآن الکریم والسنة الثقافیة للنبی الأکرم (ص) ان یبین لنا کیف یجب ان یخاطب الفردعلی الصعید الثقافی و فی النتیجة یشیر الی ان الفرد هو المقدم فی عملیة التثقیف و صناعة الثقافة. ثم یتطرق الی تبیین المسؤولیات المهمة الملقاة علی عاتق المجتمع والحکومة الثقافیة فی مجال تنمیة و تکامل الفرد من وجهة نظر الإسلام.