بازرگانی و تجارت بازار خاکستری وقتی شکل می گیرد که یک شرکت محصولی را علاوه بر شرکت مادر در چند کشور دیگر نیز تولید کند. به عبارت دیگر این بازار به توزیع کالا های مارک دار توسط افراد غیر مجاز دلالت دارد. موضوع بازارهای خاکستری مربوط به تجارت و مشکلات واردات نسبت به حق تکثیر و حقوق مالیکت صنعتی می باشد. روشن است که بازارهای خاکستری در نتیجه استفاده از حقوق مالیکت صنعتی (به عنوان شاخه ای از حقوق مالیکت فکری) ایجاد شده است، چرا که اصطلاح بازارهای خاکستری، در حیطه حقوق مالکیت صنعتی و در نتیجه شناسایی اصول و حقوق خاص برای صاحبان مالکیت های صنعتی نظیر اختراع، طرح های صنعتی و علامت تجاری نمود پیدا می کند. با این حال حقوق مالکیت فکری نمی تواند به عنوان تنها عامل برای جلوگیری از واردات کالاهای غیر مجاز مطرح شود. در تقابل حقوق مالکیت صنعتی با بازارهای خاکستری بنظر می رسد حقوق مالکیت صنعتی دکترین زوال را پذیرفته و امکان قانونی بودن بازارهای خاکستری را پذیرفته است. البته این دکترین در کشورهای مختلف متفاوت بوده و برخی کشورها آنرا قانونی و برخی نیز غیر قانونی می دانند. لزوم حفاظت از حقوق مالکیت صنعتی ایجاب می کند آنجایی که بازارهای خاکستری موجب آسیب دیدن پایه های اصلی حقوق مالکیت صنعتی می گردد اقدامات بازدارنده نسبت به آن صورت گیرد.