Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1111
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1111

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2100
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2100

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1738
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    589-611
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1770
  • دانلود: 

    878
چکیده: 

این تحقیق کیفی با هدف آسیب شناسی اخلاقی فضای توسعه کسب و کار و کارآفرینی صورت گرفته است و به لحاظ هدف کاربردی است و با روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. برای گردآوری داده های تحقیق از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارآفرینان و مدیران کسب و کارهای فعال در استان گلستان است. از روش نمونه گیری هدفمند، 41 نفر از کارآفرینان گزینش و بررسی شدند. فرایند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانه سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. پس از پالایش کدهای اولیه (تلفیق کدهای همپوشان و مصداقی)، کدهای استخراجی در قالب الگویی چهاربعدی گروه بندی شد: 1. رفتارهای غیراخلاقی در کارآفرینی و کسب و کار به عنوان پدیده مطالعه شده؛ 2. شرایط علی یا رخدادها، وقایع و اتفاقات منجرشده به بروز پدیده رفتارهای غیراخلاقی؛ 3. پیامدها شامل آثار و عوارض بروز پدیده رفتارهای غیراخلاقی؛ 4. واکنش: راهکارهای پیشگیری یا کنترل پدیده رفتارهای غیراخلاقی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1770

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 878 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    613-633
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2403
  • دانلود: 

    1035
چکیده: 

با توجه به پیشینه تحقیق، دو عامل موثر بر فرایند تشخیص فرصت یعنی دانش پیشین کارآفرین و ویژگی های شناختی شناسایی شدند. سپس برای بررسی تاثیر دانش پیشین بر تشخیص فرصت همراه با نقش میانجی گری ویژگی های شناختی در قالب دو مفهوم هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه مدل مفهومی تحقیق تدوین و فرضیه های هفت گانه تعیین شدند. در این مطالعه که از نوع توصیفی- همبستگی است، نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام گرفته است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین شد، که سرانجام 67 نفر مطالعه شدند. گردآوری داده های کمی پژوهش نیز از طریق توزیع پرسشنامه در میان کارآفرینان صنعت نانوتکنولوژی استان تهران صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرم افزار آماری Smart PLS به کار گرفته شد. در نهایت، یافته ها نشان از تایید تمام فرضیه های پژوهش داشت، به طوری که تاثیر مثبت دانش پیشین بر تشخیص فرصت، هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه تایید شده است و همچنین تاثیر مثبت هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت نیز تایید شدند. در ضمن، نقش میانجی هوشیاری و یادگیری کارآفرینانه در رابطه دانش پیشین و تشخیص فرصت تایید شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2403

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1035 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    635-651
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1636
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

کارآفرینی استراتژیک، عاملی اثرگذار بر خروجی سازمان های کوچک، متوسط و بزرگ در نظر گرفته می شود که می تواند رشد و ثروت یک سازمان را بهبود بخشد. امروزه بسیاری از سازمان های بزرگ، از کارآفرینی استراتژیک به عنوان روشی برای کسب مزیت رقابتی در بلندمدت استفاده می کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف این تحقیق شناسایی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر عملکرد مالی و غیرمالی در قالب پژوهشی توصیفی- همبستگی در شرکت فناپ در تهران است و چارچوب مفهومی با دو بعد کارآفرینی استراتژیک و عملکرد طراحی شده است. این تحقیق از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی و از نظر هدف از نوع کاربردی است. پرسشنامه محقق ساخته پژوهش به صورت تصادفی ساده، بین هفتاد نفر از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان در شرکت فناپ توزیع و در نهایت شصت پرسشنامه جمع آوری شد. آزمون فرضیات تحقیق و مدل تحلیل مسیر آن بر اساس روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار  Smart PLS2انجام گرفت. نتایج نشان می دهد فرهنگ کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه، مدیریت استراتژیک منابع و به کارگیری خلاقیت و توسعه نوآوری بر عملکرد تاثیر می گذارد، اما ذهنیت کارآفرینانه بر عملکرد در شرکت فناپ تاثیری ندارد. هر چند در پایان مشخص شد به طور کلی کارآفرینی استراتژیک بر عملکرد شرکت فناپ تاثیر معناداری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1636

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    653-673
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1200
  • دانلود: 

    623
چکیده: 

نوآوری عاملی کلیدی برای بقای سازمان محسوب می شود، از این رو، مطالعه عوامل تاثیرگذار بر آن از جمله سرمایه فکری به عنوان یکی از مهم ترین دارایی های نامشهود جدید سازمانی، امری ضروری به نظر می رسد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف این تحقیق بررسی میزان تاثیر سرمایه فکری بر نوآوری سازمانی در شرکت های خدمات مشاوره ای، فنی و مهندسی کشاورزی است. این تحقیق بر حسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را 280 نفر از کارشناسان شرکت های خدمات کشاورزی در استان زنجان تشکیل دادند که با توجه به جدول کریجسی- مورگان (1970)، 200 نفر از کارشناسان از طریق روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها با نظر پانلی از متخصصان تایید شد و روایی سازه و پایایی ترکیبی آن ها نیز از طریق برآورد مدل اندازه گیری و پس از انجام دادن اصلاحات لازم به دست آمد. نتایج نشان داد فرضیه های تحقیق تایید شده است و سه مولفه سرمایه فکری شامل انسانی، ساختاری و رابطه ای اثر مثبت و معنی داری بر متغیر وابسته داشتند و در مجموع 51 درصد از واریانس نوآوری سازمانی در شرکت های مطالعه شده را تبیین کردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 623 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    675-695
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1208
  • دانلود: 

    708
چکیده: 

بی شک یکی از راهبردهای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، انتقال فناوری های پیشرفته و تبدیل آن به مزیت رقابتی پایدار شرکت هاست. در پژوهش های اخیر، به سطوح آمادگی فناوری به عنوان عاملی تعیین کننده در انتقال فناوری های پیشرفته کمتر توجه شده است. نگارنده در این پژوهش بر اساس مبانی نظری، پیشینه پژوهش و مدل لای و تی سای به دنبال شناسایی و اولویت بندی مولفه های انتقال فناوری های پیشرفته در سطوح گوناگون آمادگی فناوری است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان و در بخش کمی کارآفرینان شرکت های فناوری پیشرفته است. نمونه آماری در بخش کیفی ده نفر است که به روش گلوله برفی انتخاب شد و در بخش کمی صد نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شد. در بخش کیفی، ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته است. تحلیل داده های کیفی به روش کدگذاری و تحلیل داده های کمی با آزمون آنووا و فریدمن انجام گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد در دو فاز شکل گیری مفهوم نظری و ساخت نمونه آزمایشی، عوامل انسانی بیشترین تاثیر را بر موفقیت انتقال فناوری های پیشرفته دارد. همچنین، در فاز تجاری سازی، عوامل صنعتی بیشترین تاثیر را بر موفقیت انتقال فناوری های پیشرفته دارد. توجه به این عوامل هنگام انتقال فناوری های پیشرفته به کارآفرینان و مدیران شرکت های فناوری های پیشرفته توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 708 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    697-713
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2111
  • دانلود: 

    1233
چکیده: 

دانشگاه کارآفرین، به عنوان نسل سوم دانشگاه ها، ماموریت توسعه اقتصادی و اجتماعی را بر عهده دارد. از این رو، شناخت این ماموریت و نحوه تحقق آن در دانشگاه های سنتی، اهمیت ویژه ای دارد. بر اساس چارچوب نظری، دانشگاه کارآفرین هویتی مستقل و ویژگی های مشخص دارد و از آنجا که سازمان است، ویژگی های سازمانی را نیز دارد؛ بنابراین سوق دادن ویژگی های سازمانی سنتی دانشگاه به سوی کارآفرینی سازمانی، می تواند دانشگاه سنتی را به دانشگاه کارآفرین بدل کند. در مطالعه حاضر، ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، ویژگی های دانشگاه کارآفرین شناسایی شد و همچنین نتایج فعالیت های کارآفرینی سازمانی در دانشگاه ها مشخص شد. پس از آن، با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع روایتی و از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته عمیق با پانزده نفر از خبرگان دانشگاهی- که حداقل ده سال در زمینه کارآفرینی سابقه اجرایی داشته و در این زمینه، تالیف علمی در قالب کتاب و مقاله دارند- الگوی نهایی از طریق تحلیل محتوای مصاحبه ها تدوین شد. نتایج نشان می دهد الگوی دانشگاه کارآفرین از منظر کارآفرینی سازمانی، شامل مولفه های کیفیت دانش آموختگان، انتشار یافته های علمی، جذب منابع مالی، قراردادهای پژوهشی، ثبت اختراع، ایجاد کسب و کارهای زایشی، ایجاد پارک علم و فناوری، فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، ساختار سازمانی منعطف، رویکرد کارآفرینانه استادان، مدیریت کلان، محتوای دروس و ویژگی های دانشجویان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2111

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1233 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    715-732
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1116
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

این پژوهش به شناسایی زیرساخت های انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در تاسیس شرکت های زایشی دانشگاه می پردازد. روش پژوهش از نوع آمیخته است و جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان در حوزه مراکز رشد در دانشگاه های استان مازندران می شود. نمونه گیری در بخش مطالعه کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقه ای بود. در بخش کیفی، سیزده نفر در فرایند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه 304 نفر، 170 نفر به عنوان نمونه مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بود که بعد از تائید روایی، پایایی آن a=0.82 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاهی، چهارده مولفه در بعد زیرساخت شناسایی شد. در بخش کمی، یافته ها نشان داد مولفه خط مشی های سازمانی موجود با بالاترین بار عاملی (0.97) و مولفه جذب سرمایه با کمترین بار عاملی (0.59) از کل واریانس ها را تبیین و سایر مولفه ها نیز هرکدام به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. همچنین، الگوی نهایی پژوهش، با شاخص های برازش، ضرایب استاندارد تایید شد. میزان ضریب تاثیر مولفه های موجود در زیرساخت های انکوباتورهای دانشگاهی در ایجاد شرکت های زایشی دانشگاه، به تنهایی بالاترین ضریب تاثیرگذاری در مولفه خط مشی های سازمانی موجود با 0.97 و کمترین در مولفه جذب سرمایه با 0.59 بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نویسندگان: 

علم بیگی امیر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    733-753
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2019
  • دانلود: 

    624
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی نقش ابعاد کارآفرینی دانش بنیان به منظور دستیابی به عملکرد نوآورانه موسسه های تحقیقات کشاورزی انجام گرفت که به روش تحلیل علی ارتباطی و از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس و به روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری دربرگیرنده 2768 نفر از اعضای هیات علمی و پژوهشگران مراکز و ایستگاه های پژوهشی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بود. برای نمونه گیری از شش منطقه جغرافیایی کشور- بر اساس تقسیم بندی وزارت جهاد کشاورزی- یک استان به تصادف انتخاب شد و از میان آن ها به روش تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 320 نفر (بر حسب محاسبه فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته در قالب طیف لیکرت بود. برای سنجش روایی آن از روش روایی تشخیصی با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراج شده و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد. از بسته نرم افزاری Lisrel نسخه 8.8 بهره گرفته شد. یافته های پژوهش بیانگر آن است که کاربست دانش و جهت گیری کارآفرینانه در شکل گیری کارآفرینی دانش بنیان، اشتراک دانش بین سازمانی، نوآوری مدیریتی، فرایندی و فناوری نقش معنی داری دارند. همچنین، نتایج نشان داد عملکرد تحقیق و توسعه کارآفرینانه به سه بعد اشتراک دانش بین سازمانی، کاربست دانش و جهت گیری کارآفرینانه و کارآفرینی دانش بنیان وابسته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2019

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 624 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    755-771
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1374
  • دانلود: 

    311
چکیده: 

امروزه اهمیت کارآفرینی در رشد و توسعه جوامع آشکار و نقش دانشگاه ها در این زمینه مهم است. در این تحقیق کاربردی، از طریق پژوهش توصیفی- پیمایشی، استعداد کارآفرینی و عوامل موثر بر آن در میان دانشجویان کارشناسی در سال اول و آخر بررسی شد. با توجه به جامعه مورد نظر (3422 نفر) 370 نفر نمونه به روش تصادفی ساده با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. پس از بررسی و با استفاده از آزمون t، همبستگی و معادله ساختاری، داده ها نشان داد متغیر مشهود هشت گانه در سال اول 97 درصد و در سال آخر 96 درصد متغیر نامشهود استعداد کارآفرینی را شامل می شود. در دانشجویان سال اول بالاترین رتبه به صورت مشترک مربوط به متغیر عملگرایی و رویاپردازی و در دانشجویان سال آخر مربوط به چالش طلبی است. بین این دو گروه در ویژگی های ریسک پذیری، سلاست فکری، عملگرایی و تحمل ابهام اختلاف معنی داری وجود ندارد، اما در ویژگی های کانون کنترل، نیاز به موفقیت، رویاپردازی و چالش طلبی اختلاف معنی دار است که در دانشجویان سال اول بیشتر دیده می شود. در نهایت، استعداد کارآفرینی در دانشجویان سال آخر نسبت به سال اول کمتر بوده است و این کاهش، کم کارآمدی برنامه های آموزشی و ضرورت برنامه ریزی برای بهبود این ویژگی را بیش از پیش آشکار می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 311 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    773-793
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1198
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

مولفه کارآفرینی یکی از شاخص های تاثیرگذار بر رشد اقتصادی کشورها و از جمله عواملی است که سیاستگذاران اقتصادی به آن توجه دارند. البته در بررسی مولفه کارآفرینی باید توجه داشت که این مفهوم به دو بخش کارآفرینی مردان و زنان تمایز داده می شود. به همین منظور هدف اصلی مقاله حاضر، بررسی رابطه بین کارآفرینی زنان با رشد اقتصادی و سیاست های پولی و مالی است و اینکه متغیرهای مذکور چه آثاری را بر کارآفرینی زنان به جای می گذارند؛ بنابراین با استفاده از مدل های رشد اقتصادی و رهیافت داده های تابلویی در بازه زمانی 2002 تا 2007، نحوه ارتباط بین متغیر کارآفرینی زنان با سایر متغیرهای کلان اقتصادی آزمون شد. نتایج محاسبه های تحقیق بیانگر رابطه مثبت و معنی دار بین متغیر کارآفرینی و سیاست های پولی و مالی است. نتایج نشان می دهد با اعمال سیاست مالی انبساطی (افزایش یک درصدی)، حدود 1.5234 درصد به شاخص کارآفرینی زنان افزوده می شود. همچنین، افزایش یک درصدی در متغیرهای حجم پول (سیاست پولی انبساطی) و تولید ناخالص داخلی (رشد اقتصادی) به ترتیب به اندازه 0.1947 و 0.1505 درصد شاخص کارآفرینی زنان را افزایش می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1198

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0