این تحقیق کیفی با هدف آسیب شناسی اخلاقی فضای توسعه کسب و کار و کارآفرینی صورت گرفته است و به لحاظ هدف کاربردی است و با روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. برای گردآوری داده های تحقیق از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کارآفرینان و مدیران کسب و کارهای فعال در استان گلستان است. از روش نمونه گیری هدفمند، 41 نفر از کارآفرینان گزینش و بررسی شدند. فرایند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانه سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. پس از پالایش کدهای اولیه (تلفیق کدهای همپوشان و مصداقی)، کدهای استخراجی در قالب الگویی چهاربعدی گروه بندی شد: 1. رفتارهای غیراخلاقی در کارآفرینی و کسب و کار به عنوان پدیده مطالعه شده؛ 2. شرایط علی یا رخدادها، وقایع و اتفاقات منجرشده به بروز پدیده رفتارهای غیراخلاقی؛ 3. پیامدها شامل آثار و عوارض بروز پدیده رفتارهای غیراخلاقی؛ 4. واکنش: راهکارهای پیشگیری یا کنترل پدیده رفتارهای غیراخلاقی.