چکیده فارسی:پس از اصل توحید، «نبوت» جایگاه ویژه و نقش تعیین کننده ای در نظام فکری و اندیشه دینی دارد. متکلمان مسلمان در مقام تبیین مفهوم نبی، به مولفه هایی چون هویت بشری، هویت واسطه ای و هویت اخباری نبی اشاره کرده اند. متکلمان امامیه، بیش از متکلمان معتزلی و اشعری، به تعریف نبی اهتمام داشته اند و ازاین رو این مولفه ها در آثار کلامی امامیه با صراحت بیشتری واکاوی شده است. در این میان، تصریح متکلمان مسلمان در تبیین هویت نبی، به «بشر بودن» او، بیان کننده اهمیت این بعد از حقیقت نبوت است. سر توجه ایشان به این هویت بشری، ازآن رو است که بشر بودن پیامبران، با بسیاری از مسائل کلامی در حوزه «نبی» و «نبوت»، ملازم و مرتبط است؛ از جمله: «امکان وحی الهی به پیامبران»، «برتری پیامبران بر فرشتگان»، «امکان عصمت پیامبران»، «رویکرد اختیارگرایانه در عصمت پیامبران» و «اسوه و الگو بودن پیامبران».
چکیده عربی:من بعد أصل التوحید، للنبوّة مکانة ذات أهمیة حیویة ومصیریة فی المنظومة الفکریة الدینیة. حین یتناول المتکلمون المسلمون تبیین مفهوم النبی، یشیرون إلی عناصر ومکوّنات مثل الصفة البشریة وعنصر الوساطة والدور الإخباری للنبی. وکان متکلمو الإمامیة اکثر اهتماماً بتعریف النبی من متکلمی الاشاعرة والمعتزلة. ومن هنا فقد بُحثت هذه العناصر فی الأعمال الکلامیة للإمامیة بصراحة أکثر. ومن ذلک، فإن تصریح المتکلّمین المسلمین فی تبیین صفة النبی، بأنه «بشر»، یُؤشر علی مدی أهمیة هذا الجانب من حقیقة النبوّة. وأما السرّ الکامن وراء الإهتمام بهذه الصفة البشریة، فیعزی الی أن الصفة البشریة للأنبیاء مترابطة ومتلازمة مع الکثیر من المسائل الکلامیة فی مجال «النبی» و«النبوّة»؛ ومن ذلک: «امکانیة الوحی الإلهی للأنبیاء»، و«أفضلیة الأنبیاء علی الملائکة»، و«امکان عصمة الأنبیاء»، و«الإختیار فی عصمة الأنبیاء»، و«جعل الأنبیاء اسوة».