چکیده فارسی: در بحث ربط ذات با صفات خداوند، کمتر از رابطه صفات فعلی خداوند با ذات الهی سخن گفته شده است. مسئله این است درحالی که ذات خداوند، ثابت و لایتغیر است و صفات فعلی خدا حادث، متغیر و محدودند، چگونه ذات ثابت الهی با صفات فعلی متغیر مرتبط می شود که خللی بر بساطت خداوند لازم نیاید؟ این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی تبیین ملاصدرا از رابطه صفات فعلیه با ذات خداوند می پردازد. ملاصدرا با توجه به مبنای تشکیک در وجود، صفات خداوند را ذو مراتب می داند که این صفات از مرتبه ذات تا مرتبه فعل خداوند را شامل می شوند و در هر مرتبه، احکام خاص همان مرتبه را دارند. ایشان با تمسک به «قیومیت الهی» و «اضافه اشراقیه» و قاعده «بسیط الحقیقه»، صفات فعلیه را به گونه ای با ذات خداوند مرتبط می کند که گردی از کثرت بر ذات بسیط خداوند نمی نشیند. در پایان، به بعضی از نتایج کلامی بحث اشاره می شود.چکیده عربی: فی بحث ربط الذات بصفات الله، نادراً ما یجری تناول علاقة صفات فعل الله، بذاته. والمسألة هنا هی أن ذات الله، ثابتة ولا یعتریها التغیّر، فی حین أن صفات فعله حادثة، ومتغیّرة ومحدودة، فکیف والحال هذه الربط بین الذات الإلهیة الثابتة وبین صفاته الفعلیة المتغیّرة، بحیث لا یحصل خلل فی ما یتعلق ببساطة الله؟ یتناول هذا البحث باسلوب وصفی وتحلیلی، ما طرحه الملا صدرا من تبیین لعلاقة الصفات الفعلیة بذات الله. ینطلق الملا صدرا من مبدأ التشکیک فی الوجود، للقول إن صفات الله ذات مراتب، وإن هذه الصفات تمتد من مرتبو ذات الله الى مرتبة فعله. ولکل واحدة من هذه المراتب، أحکامها الخاصّة. وقد ربط من خلال التمسک ب «القیومیة الالهیة» و«الإضافة الإشراقیة» وقاعدة «بسیط الحقیقة»، صفات الله الفعلیة بذاته على نحوٍ ما، بحیث لا یکون هناک شیء من غبار الکثرة على الذات البسیطة لله تعالى . وفی الختام یُشار الى بعض النتائج الکلامیة للبحث.