چکیده فارسی:بیشتر دیدگاه های حکیم صدرای شیرازی و ملای رومی، با توجه به اشتراکات وسیع فرهنگی، اجتماعی و دینی آنها، شبیه یکدیگر و در نتیجه مکمل هم بوده است و بین آنها تنها اختلاف های اندکی در مبانی فکری وجود دارد. هرچند از نظر پارادایمی، اندیشه های دو متفکر بسیار به هم نزدیک است، صدرالمتالهین در بحث خویش از روش حکمی ـ عرفانی استفاده می نماید و مولوی بیان خود را در قالب روشی عرفانی و به صورت تمثیلی بیان می کند تا برای عموم، قابل فهم تر باشد. یکی از محورهای مهم در اندیشه ایشان، پرداختن به «ازخودبیگانگی» است که البته در عبارات مولوی و ملاصدرا به طور صریح به کار نرفته است؛ اما معادل آن، یعنی «غفلت از خویشتن و خودباختگی» در آثار آنها یافت می شود. در جریان مطالعه تطبیقی افکار این دو، سعی بر آن است تا تصور، ابزارانگار باشد. بر همین اساس، مساله اصلی پژوهش، در کنار توصیف مواضع خلاف و وفاق، تبیین مواضع نیز بوده است و ازاین رو تعریف و تبیین مساله ازخودبیگانگی از نظر هر دو اندیشمند و نیز پیامدها، علل بروز و راهکارهای درمان آن به صورت تطبیقی بررسی خواهد شد.
چکیده عربی:معظم الآراء التی طرحها الحکیم صدرا الشیرازی والملا جلال الدین الرومی، مشابهة لبعضها الآخر وذلک بسبب ما یوجد بینهما من مشترکات ثقافیة، واجتماعیة، ودینیة واسعة؛ وذلک یعنی بالنتیجة انهما مکملان لبعضهما الآخر ولا یوجد بینهما سوی اختلافات طفیفة فی المبانی الفکریة. أفکار هؤلاء المفکِّرَین قریبة الی بعضها جدّاً من حیث النموذج. صدر المتألهین یعتمد فی بحث المنهج الحِکَمی والعِرفانی، وجلال الدین المولوی الررومی یصوغ رؤاه فی قالب المنهج العرفانی وعلی نحو تمثیلی لکی تکون أسهل فهماً لدی عموم الناس. ومن المحاور المهمة فی فکره، بحثه لمسالة «الإغتراب» وإن لم تُذکر بشکل صریح فی عبارات الرومی والملا صدرا؛ ولکن یمکن العثور علی ما یعادلها من کلمات ومفاهیم مثل: «الغفلة عن الذات وفقدانها» فی أعمالهما. عند اجراء دراسة مقارنة بین أفکار هاتین الشخصیّتین انصبّ الإهتمام علی أن یکون التصوّر أداتیاً. علی هذا الأساس، جُعلت القضیة المرکزیة لهذا البحث ـ الی جانب توصیف مواطن الإتفاق والإختلاف ـ تبیین المواقف أیضاً. ومن هنا طُرح تعریف وتبیین مسألة الإغتراب من وجهة نظر کلا المفکّرین، وکذلک دواعی ظهورها، وافرازاتها، وسبل معالجتها علی شکل دراسة مقارنة.