مطالعه اثرات دینامیکی اصطکاک بستر بر حرکت توده آب مستلزم آن است که ویژگی های لایه مرزی موسوم به لایه اکمن شناسایی شود. لایه اکمن در بستر شیب دار شامل جریان هایی به نام شارش اکمن به صورت فراشیب یا فرو شیب است که این جریان ها می توانند سبب افزایش آمیختگی و تغییر در ضخامت لایه مرزی اکمن شوند. هم چنین نیروی اصطکاک در بستر سبب کاهش سرعت جریان و به دنبال آن کاهش نیروی کوریولیس شده و در نتیجه جریان زمینگرد از بین می رود و فرایند چرخ کاهی رخ می دهد. در این پژوهش به منظور شناخت ویژگی های لایه اکمن در بستر شیب دار غرب تنگه هرمز به بررسی تاثیر شیب بستر بر توزیع پارامتر های فیزیکی آب و پدیده های حاصل از آن پرداخته شده است. برای انجام این پژوهش، با استفاده از داده های میدانیCTD مربوط به غرب تنگه هرمز در سال های 1384و 1385، موجود در موسسه ملی اقیانوس شناسی، و به کمک نرم افزارهای مرتبط، نیم رُخ های تغییرات دما، شوری، چگالی و سرعت های کشندی با عمق و هم چنین مقاطع عرضی چگالی ترسیم شدند. بررسی این نیم رُخ ها نشان می دهد که در بستر تنگه هرمز، جریان فراشیب است و پربندهای هم چگالی با افزایش شیب بستر تقریبا به صورت عمود بر شیب قرار می گیرند. کم ترین زمان چرخ کاهی شارش اکمن دو ساعت محاسبه شده و مربوط به ایستگاهی است که بیشترین شیب را دارد. به علاوه، هرچه شیب بستر بیشتر و چینه بندی چگالی قوی تر باشد، چرخ کاهی شارش اکمن سریع تر اتفاق می افتد. بیشینه ضریب پخش پیچکی در بین ایستگاه های مورد مطالعه حدود m2s-1 005/0 به دست آمده است و در ایستگاهی که ضریب پخش پیچکی آن از همه بزرگ تر است، عدد اکمن نیز به طور قابل ملاحظه ای از سایر ایستگاه ها بزرگ تر است که نشان دهنده جریان ناپایا و آمیختگی ناشی از چینش لایه اکمن می باشد.