اساس فرایند تدریس از یک بنیان اخلاقی محکم برخوردار است و اساتید می باید ابعاد تربیت اخلاقی را در نقش های حرفه ای خود متجلی کنند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد تربیت اخلاقی در رفتار اعضای هیات علمی دانشگاه انجام شده است.نتایج تحلیل محتوا نشان دهنده این مهم هستند که برخی اساتید علی رغم، آمادگی، دانش و معلومات کافی در فرآیند یاددهی، نمی توانند رضایت درونی لازم را از عمل تدریس خود داشته باشند با کمی تامل مشخص می شود که یک سری مهارت ها برای رفع این مشکل وجود دارد که از جمله آن ها روی آوردن به اخلاق و تربیت اخلاقی در فرایند تدریس است چرا که امروزه اندیشمندان دایره موضوعی اخلاق را فراتر از صفات و ملکات یعنی به دامنه وسیع افعال و کارهای ارزشی انسان کشانده اند و از طرفی عصر حاضر، عصر بحران ها و چالش های بنیان افکن است و اگر بشر بخواهد تعادل روانی داشته باشد و در روابط فردی و اجتماعی موفق باشد، باید به اخلاق و تربیت اخلاقی روی آورد. اعضای هیات علمی می توانند ضمن متخلق نمودن خود به مولفه های تربیت اخلاقی در ابعاد رفتاری، شناختی و عاطفی، آن ها را به دانشجویان منتقل کنند و در تبدیل این ویژگی های نیکو به منش، نقش مهمی ایفا کنند.