چکیده فارسی:صلاحیت، یکی از عناصر ذاتی حاکمیت بر سرزمین است. توسعه منافع دولت ها به ورای مرزهای سرزمینی به پذیرش معیارهایی برای اعمال صلاحیت به طور فراسرزمینی منجر شده است. صلاحیت های فراسرزمینی در سه سطح قانونی، قضایی و اجرایی قابل شناسایی اند.میزان مشروعیت این صلاحیت ها بر حسب نگرش تاریخی، فلسفی و مفهومی به صلاحیت در حقوق بین الملل عمومی متفاوت خواهد بود. با بررسی متون حقوق بین المللی می توان نظرات موافق و مخالف مشروعیت صلاحیت های فراسرزمینی را مشاهده کرد. با این حال حتی موافقان صلاحیت فراسرزمینی، منکر تبعات نامطلوب این صلاحیت نیستند؛ از همین رو، ارائه راه حلی برای مساله صلاحیت فراسرزمینی، امری ضروری است. راه حل های پیشنهادی برای حل معضلات ناشی از این صلاحیت عبارتند از «صلاحیت فراسرزمینی بین المللی» و «صلاحیت جهانی تعدیل شده» به جای صلاحیت فراسرزمینی قضایی و «حقوق فراملی» و «دکترین تضمین قانونی متقابل» به جای صلاحیت فراسرزمینی قانونی.
چکیده عربی:تعتبر الصلاحیة واحدة من المکونات الذاتیة للسیادة علی الاراضی، و ان اتساع مصالح الحکومات الی ما وراء حدود اراضی بلدانها، أدی الی قبول معاییر خاصة لتطبیق الصلاحیة وراء الحدود. و للصلاحیة وراء الحدود ثلاثة مستویات یمکن الاشارة الیها، المستوی القانونی و القضائی و التنفیذی.و ان مستویات هذه الصلاحیات فی القانون الدولی العام تختلف بحسب الرؤیة التاریخیة و الفلسفیة و المضمونیة للصلاحیة، و من خلال دراسة نصوص القانون الدولی یمکن ملاحظة آراء المؤیدین و المعارضین لمشروعیة الصلاحیة وراء الحدود. و بالرغم من ذلک فان المؤیدین لا ینکرون العواقب غیر المحمودة لهذه الصلاحیة، لذا فمن الضروری ایجاد حلول لقضیة الصلاحیة وراء الحدود.إن الحلول المقترحة لحل العواقب الناتجة عن الصلاحیة وراء الحدود تشمل: «الصلاحیة الدولیة وراء الحدود» و «الصلاحیة العالمیة المعدلة» بدلا من الصلاحیات وراء الحدود القضائیة و «القانون وراء الحدود» و «فکرة الضمان القانونی المتبادل» بدلا من الصلاحیات القانونیة خارج الحدود.