Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    4-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    896
  • دانلود: 

    774
چکیده: 

ارزش کتابت در میان مسلمانان و به خصوص نگارش قرآن به عنوان کلام وحی در جهان اسلام به حدی از اعتبار برخوردار است که گستره وسیعی از هنرها و هنرمندان حوزه کتاب آرایی را به نیت قرب الهی به خود وابسته کرده است. پرداختن به این مهم و رخصت دخول در این وادی مقدس، شایستگی، شان و منزلتی می خواهد که به آسانی به دست نیامده و تنها به مهارت در اجرا منتهی نمی شود. در طول تاریخ اسلام عرفا، حکما و هنرمندان اندکی به کسب چنین شایستگی مفتخر گردیده اند و عده معدودی از آن ها جرئت ثبت نام خود را به عنوان رقم داشته اند. بررسی این مرقومات اطلاعات ذی قیمت و مهمی را از نظر نام و نشان کاتب و همچنین شناخت سبک های متفاوت نسخ قرآنی در ادوار مختلف در اختیار پژوهشگران گذاشته است و در حکم شناسنامه این کتاب های آسمانی است. روش تحقیق این مقاله توصیفی تحقیقی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. به همین دلیل، مشاهده و مطالعه قرآن های ثبت ملی در موزه قرآن انگیزه اصلی و هدف این پژوهش بنیادی قرار گرفت و تعداد شش نمونه از این قرآن ها که دارای رقم بود انتخاب گردید. در انتها با رویکردی تحلیلی توصیفی رقم های مورد نظر بررسی شد. مهم ترین نتیجه قابل ذکر این است که تقیه و تعهد اخلاقی در کاتبان قرآنی، که متأثر از آیین های دینی و آداب معنوی بوده است، هنرمند را ملزم به رعایت تواضع و فروتنی برای نگارش نام خود در کنار نثر معظم قرآن گردانده است که این شیوه رقم نگاری کمتر در کتابت نسخ غیرقرآنی مشاهده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 774 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شفیقی ندا | مراثی محسن

نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    22-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1254
  • دانلود: 

    753
چکیده: 

پیشرفت و تکامل هنرهای کتاب آرایی مرهون جایگاه والای کتاب آسمانی قرآن و اعتبار آن نزد مسلمانان است. پس از ورود اسلام به ایران، کتابت و تزیین صفحات قرآن اهمیت ویژه ای یافت و غنی ترین تزیینات و تناسبات در فتح باب قرآن ها ظاهر شد. صفحه آرایی یکی از هنرهای وابسته و شاخص کتاب آرایی و قرآن نگاری است که میان عناصر صفحه روابط متناسبی برقرار می کند. در این پژوهش اصول صفحه آرایی صفحات افتتاح قرآن ها در طول هشت سده بررسی شد تا نفایس هنر اسلامی بهتر شناسایی شود. نتایج پژوهش نشان داد ریشه های مشترکی در تقسیمات، نسبت ها و ترکیب بندی صفحات افتتاح قرآن های این ادوار وجود دارد که انتقال دستاوردها و سنت های صفحه آرایی را تایید می کند. اوراق افتتاح قرآن ها در پیروی از نسبت های طلایی و موزون، تقسیمات و چیدمان منطقی عناصر و بهره گیری از امکانات نوشتار و فضای خالی در سامان دهی صفحه شاخص بوده اند و بر اساس الگویی هندسی طراحی شده اند. این مقاله به روش توصیفی_تحلیلی صورت پذیرفته و اطلاعات لازم از منابع کتابخانه ای و مشاهده آثار جمع آوری شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 753 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    36-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1039
  • دانلود: 

    993
چکیده: 

اگرچه پژوهشگران درباره نخستین تصویر از پیامبر در نگارگری اختلاف نظر دارند اما باید پذیرفت که با ظهور ایلخانان در ایران شمایل نگاری به رشد چشمگیری دست یافت و پرسش اینجاست که چرا تا پیش از این عصر تصویرگری پیامبر چندان مورد توجه نگارگران مسلمان قرار نگرفته بود؟ به سخنی دیگر، چرا هنگامی که مسلمانان با فرهنگ و تمدن مسیحی آشنا شدند از شمایل نگاری مسیحی تاثیری نپذیرفتند؟ هدف از این پژوهش آن است که با نقد دیدگاه مورخان هنر و بررسی میزان تاثیرگذاری فقه تصویر به زمینه و علل بی رغبتی هنرمندان نسبت به شمایل نگاری پیامبر پی ببریم. بنا به یافته های این مقاله، مضامین علمی و افسانه ای کتاب هایی که برای تصویرسازی انتخاب می شدند این زمینه را برای نگارگران فراهم نمی کرد تا به شمایل نگاری دست بزنند و از دیگرسو دیدگاه مسلمانان و مقام و موقعیت پیامبر این میل را در نگارگران به وجود نمی آورد تا بتوانند شمایل نگاری کنند. روش تحقیق این نوشتار تحلیلی توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1039

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 993 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    46-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1128
  • دانلود: 

    830
چکیده: 

فرش دستباف، به لحاظ خصوصیات مواد به کاررفته در آن، طول عمر و دوامی نسبتا کوتاه دارد و این مساله همواره مطالعات و پژوهش های تاریخی و دیرینه شناسی مرتبط به این محصول را با مشکلاتی فراوان مواجه ساخته است. این آسیب در بررسی تاریخ فرش ایران اسلامی بیش از همه در پنج قرن اولیه هجری محسوس است. در این پ‍ژوهش با هدف شناسایی وضعیت فرشبافی ایران در پنج قرن اولیه هجری به لحاظ تنوع گونه های فرش دستباف و نیز جغرافیای مناطق تولید، به منابع مکتوب (تاریخی و ادبی) استناد شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع تاریخی و روش جمع آوری آن کتابخانه ای است. نتایج پژوهشی بیانگر آن است که علی رغم کمبود آثار مرتبط با فرش دستباف در دوره مذکور، اسامی بسیاری از فرش های تولیدی معاصر مانند قالی، گلیم، پلاس، نمد، حصیر، و زیلو در منابع مکتوب قابل ردیابی است. همچنین مناطق وابسته به دیلمان، خراسان، آذربایجان، پارس، عراق و ماوراءالنهر از برجسته ترین مراکزی است که فرشبافی در آن ها رایج بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1128

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 830 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

روحانی حمیدرضا

نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    60-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2468
  • دانلود: 

    1145
چکیده: 

به سال 617 هجری، مغول ها در ادامه سلسله فتوحات خود به ایران رسیدند و خرابی های گسترده ای به بار آوردند. بسیاری از پایگاه های اصلی تولید سفال ایران ویران شد و هیچ گاه شکوه گذشته را به دست نیاورد. در سال های پایانی این قرن تولید سفال های زیرلعابی در ایران فزونی یافت که تحت عنوان کلی سفال سلطان آباد (منطقه ای در اراک) شناخته شده اند. نمونه این تولیدات را در یافته های کاشان، کرمان، بجنورد و یا مراکز دیگری می توان سراغ گرفت که هنوز یافته های باستان شناسی نمی تواند پاسخ دقیقی به محل دقیق تولید آن بدهد. به نظر می رسد با تکیه بر عناصر فرمی بتوان رهیافتی در مطالعه این گونه ها ارائه داد. در این پژوهش سعی شده است ویژگی ها و شاخص های کاسه های زیرلعابی در مواردی همچون شکل بدنه، ساختار ترکیب بندی نقوش و تزیینات از طریق مقایسه و تطبیق آن ها در نمونه های مختلف استخراج و تقسیم بندی شوند. این مقاله بر آن است تا به این پرسش ها پاسخ گوید: شاخص های اختصاصی کاسه های زیرلعابی سلطان آباد چیست؟ و چه وجوه مشخص فرمی در مشاهده این گونه ها وجود دارد؟ این پژوهش بر پایه مطالعات کتابخانه ای شکل گرفته و به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است. نتایج حاصل نشان می دهد شکل بدنه ها در دو حالت کلی مخروطی حجیم و شیپوری با تقلید از سلادون چین ساخته شده اند و نقوش که طیف متنوعی از گیاهی، حیوانی، انسانی، ترکیبی، هندسی و نوشتاری را شامل می شوند به سه صورت کلی منتشر، دایره ای و شعاعی در متن کاسه ها قرار گرفته اند؛ همچنین خاستگاه برخی از نقوش تداوم سنت تصویری ایران بوده که از گذشته های دور به یادگار مانده است و برخی دیگر تحت تاثیر فرهنگ تصویری چین است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2468

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1145 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    76-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1939
  • دانلود: 

    7520
چکیده: 

چشم زخم از باورهای قدیمی و رایج در جهان و از جمله جهان اسلام است؛ هرچند امروزه این باور کم رنگ شده، ولی هنوز به عنوان باوری عامیانه برجای مانده است. در این پژوهش ردپای این اعتقاد و اهمیت آن در هنر مردم عامی و دستبافته ها به عنوان محمل این عقیده مورد مطالعه قرار گرفته و سیر استحاله آن در نقوش مربوط تا دوران معاصر بررسی می شود. هدف از این تحقیق نشان دادن تاثیر اعتقادات در هنر مردمی به ویژه دستبافته های روستایی است. این تحقیق به روش تطبیقی و تحلیلی با جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی کوشیده تا به اشکال رایج در بیان تجسمی چشم زخم دست یابد. مطابق یافته های این تحقیق، میان نقشمایه های تعویذ چشم زخم در دستبافته ها با شکل چشم رابطه معناداری وجود دارد. درنتیجه اشکال مثلثی و دوایر مرکزی از اشکال بصری مشترک در میان آرایه و نگاره های چشم زخم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1939

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7520 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0