Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

NEGAREH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2232
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2232

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    5-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2242
  • دانلود: 

    1960
چکیده: 

بررسی مفهوم «تزیینات معماری» و نیز «دیوارنگاری» نشان می دهد در چگونگی کاربرد این دو اصطلاح، به ویژه در منابع هنر اسلامی کاستی هایی وارد است که گاه مفهوم هنر را در مصادیق این گونه آثار به چالش می کشد. این پژوهش در یک روش استدلالی مبتنی بر ریشه یابی لغوی و تطبیق مفاهیم و تحلیل مصادیق آشکار می سازد بیشتر آثاری که در منابع هنر اسلامی در قالب «تزیینات معماری» معرفی شده، به واقع خود، دیوارنگاره هایی به شمار می روند که «تزیینی بودن» تنها بخشی از اهداف آنها است. در این منابع، اصطلاح «تزیینات معماری» اغلب به جای «دیوارنگاری» به کار برده شده و «هنر دیوارنگاری» علاوه بر شیوه های متنوعی که دارد، به روش های خاصی محدود شده است. به این ترتیب بی توجه به وجوه بصری و نمایشی هنر دیوارنگاری در این گونه آثار، ارزش های متعالی آن را در سطح ارزش «هنر تزیینی» معرفی کرده است. در این صورت نه تنها جایگاه هنر دیوارنگاری گذشته ایران به درستی دیده نشده، بلکه معرفی فرهنگ تصویری ایران را در این باره و در عرصه هنرهای تجسمی و معماری (به ویژه هنر ایران و جهان) با کاستی مواجه ساخته است. به همین منظور توجه به عوامل زیر مسیر تازه ایی را در مفهوم و کاربرد این گونه اصطلاحات ارائه می دهد: الف- تعاریف و ویژگی هایی که از مفهوم «دیوارنگاری» و «تزیینات» متصور است. ب- ارزش جایگاه آثار تزیینی در حوزه هنرهای تجسمی. ج- تطبیق ویژگی هایی که هنر دیوارنگاری نسبت به تزیینات دارد. با توجه به آن چه گفته شد می توان نتیجه گرفت: 1- برای معرفی عمل آرایه های دیواری، اصطلاح «دیوارنگاری» نسبت به «تزیینات معماری» تخصصی تر است و جامعیت بیشتر دارد. 2- مفهوم تزیینات در معماری، شامل مصادیق گوناگونی است که فقط بخشی از آن به آرایه های دیواری بر می گردد. 3- اثر «تزیینی» ویژگی هایی دارد که تنها در برخی از این آرایه ها دیده می شود. 4- اغلب آرایه هایی که با شیوه های متنوع، سطوح بناها را پوشش داده اند، در واقع مصداق بارز هنر دیوارنگاری هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2242

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1960 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    19-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4646
  • دانلود: 

    3455
چکیده: 

کتیبه های سردر منازل ریشه در اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی دارند و بازگو کننده هویت و شخصیت سازندگان و صاحبان منازل است. بیشتر منازل به جا مانده از دوره قاجار و پهلوی اول در تهران دارای سردرهای تزیین شده هستند که در آنها کتیبه ای وجود دارد. این کتیبه ها از زیبایی خاصی برخوردارند و برخی از آنها در عین سادگی دارای جذابیت خاصی هستند. کتیبه ها علاوه بر آن که در زیباسازی محیط شهری نقش دارند پاسخگوی نیازهای معنوی انسان ها هم هستند و این مساله اهمیت کتیبه ها دو چندان می کند. امروزه کتیبه های سردر منازل بسیار ساده هستند و دارای ارزش زیباشناختی کمتری نسبت به کتیبه های دوره قبل هستند. در دوره پهلوی اول با گرایش زیاد به سبک باستانی در معماری و برانگیختن حس ملی گرایانه، نمادها و نشانه های ایران باستان به وضوح بر سردر منازل نقش بسته است. با به کارگیری معماری غربی در دوره پهلوی دوم و به دلیل ویژگی هایی که این نوع معماری دارا بود، تزیینات نمای ورودی ها رو به سادگی رفت و جای آن را سنگ های تزیینی، سیمان، مواد و مصالح جدید گرفته و عامل حذف تزیینات در این نوع معماری سبب از بین رفتن کتیبه ها در اغلب ورودی های منازل گردیده که در دوره انقلاب اسلامی سعی در احیای این هنر شده و در برخی موارد نمونه های بسیار عالی دیده می شود. این مقاله با روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات آن میدانی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4646

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3455 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    29-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1082
  • دانلود: 

    4096
چکیده: 

این مقاله به ویژگی های سفالینه های پیکره ای ایران در دوران پیش از تاریخ پرداخته که از ابتدای دوره جمع آوری غذا آغاز و تا ورود به دوران تاریخی ادامه می یابد. قدیمی ترین آثار در زمان مورد اشاره، الهه گان باروری و زیبایی هستند. در دوره های بعد با پیشرفت صنعت سفال گری و پس از عصر سفال های منقوش، شاهد ساخت آثاری حجمی هستیم که از نظر ویژگی های بصری در جایگاه بالاتری از آثار پیشین خود قرار می گیرند و اغلب نشانه هایی از ظرف بودن را در خود دارند. این آثار دارای مشخصاتی هستند که در نمونه های مشابه نیز مشاهده می شود و در این میان می توان اغراق، شباهت به ظرف داشتن و کارکردهای آیینی را نام برد. این مقاله به روش تحقیق توصیفی - تحلیلی تهیه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1082

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4096 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    39-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1224
  • دانلود: 

    763
چکیده: 

مطالعاتی که تاکنون بر روی جام ارجان صورت گرفته این جام را از جنبه های باستان شناسی، تاریخی و شمایل نگارانه مورد توجه قرار داده اند. این پژوهش از منظر زیبایی شناسانه جنبه های آرمانی و همچنین فرهنگ تجسمی به تصویر درآمده بر روی جام ارجان را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. منظور از فرهنگ تجسمی، بازنمایی حادثه و درک معانی نهفته در نگاره ها و نقش مایه های موجود بر روی جام ارجان است. ساختار تصاویر نقش بسته بر جام، مجموعه روایت متوالی را دربر دارد که در بستری آرمانی و نمادین سازمان داده شده اند. این مطابقت و تشابه بین محتوا و ساختار از همان ابتدا خود را در جام به صورت پنج ردیف و گل رزتی جداگانه و نوارهای قیطانی در هم پیچیده نشان می دهد. شکلی از یک جهان کوچک مینیاتوری که در آن 112 پیکر انسانی، 66 حیوان از 33 گونه متفاوت و انواع درختان و اشیا متفاوت به دقت توزیع شده است. این تزیینات به شیوه روایی به سبک نو ایلامی است. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1224

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 763 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    49-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2171
  • دانلود: 

    2753
چکیده: 

در این مقاله نقاشی های معراج حضرت پیامبر (ص) در کشورهای اسلامی از گذشته تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است. از آن جا که عظمت و بزرگی واقعه معراج برای تمام مسلمانان اتفاقی بزرگ و عظیم است، برای هنرمندان نیز این موضوع با اهمیت بوده و سعی در به تصویر کشیدن آن در همه زمان ها داشته اند. در ایران به دلیل توجه ویژه حکام، مردم و آزادی بیشتر در بیان عقاید دینی، هنرمندان تقریبا در تمام دوره های هنری تصاویری را خلق کرده اند، اما در دیگر کشورهای اسلامی به دلیل عقاید خاصی که نسبت به مذهب دارند و نیز با توجه به محدودیتی که هنرمندان در این زمینه با آن رو به رو هستند کمتر توانسته اند به این موضوع بپردازند و گاه از نمادهایی برای نشان دادن این سفر اعجاب انگیز استفاده کرده اند. در این مقاله به دو سوال زیر پاسخ داده شده است:آثار به دست آمده از هنرمندان مربوط به کدامیک از مراحل معراج پیامبر می باشد؟آیا هنرمندان مسلمان در کشورهای اسلامی دیدگاهی مشابه نسبت به معراج دارند؟همچنین بررسی نقاشی های معراج و بیان تشابهات و تفاوت های نقاشی ها در دوران های مختلف نیز مدنظر این پژوهش بوده است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی - تحلیلی شیوه گردآوری مطالب هم به روش کتابخانه ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2171

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2753 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    69-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1742
  • دانلود: 

    1719
چکیده: 

مضامین سوگواری همواره از موضوعاتی هستند که هنرمندان برای به تصویر کشیدن آن همت گمارده اند. با مطالعه و بررسی تصاویر مرتبط با سوگواری از دوره های اوج نگارگری ایران و تجزیه و تحلیل ساختاری و شکلی این آثار می توان به شیوه های خاص برای بیان موضوع سوگواری و ارتباط متن و تصویر پی برد. و شیوه های تصویری برای مصور کردن سوگ در دوره های معاصر پیشنهاد داد. مقاله پیش رو به تحلیل ساختار بصری آثاری با موضوع سوگواری در دوره های ایلخانی، تیموری و اوایل صفوی پرداخته است. در این پژوهش ارتباط موضوع سوگواری با ساختار بصری تصویرسازی های دوران شکوفایی نقاشی ایرانی مورد تحلیل قرار گرفته است. این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی تهیه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1742

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1719 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    83-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1978
  • دانلود: 

    2158
چکیده: 

موضوع این مقاله بررسی ویژگی های تصویری چهار نگاره با موضوع «گوی و چوگان» مربوط به یکی از نسخه های مصور مثنوی «گوی و چوگان» سروده عارفی هروی، شاعر دوره تیموری است. مضمون این منظومه، شرح عشق و دلدادگی درویشی ساده دل به شاهزاده ای می باشد که به هنرهای بسیار از جمله سوارکاری و چوگان بازی علاقه مند است و در آن صحنه های زیبایی از بازی شاهزاده تصویر شده است. به دلیل اهمیت و جذابیت بازی چوگان، نگارگران ایرانی از دیرباز همواره به آن توجه داشته اند و بسیاری از متون ادبی فارسی را که به این بازی پرداخته اند، تصویرسازی کرده اند. از مثنوی گوی و چوگان یا حالنامه نسخه های متعددی در کتابخانه های ایران و سایر کشورها وجود دارد. نگاره هایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته مربوط به یکی از نسخه های موجود در موزه آرمیتاژ روسیه به تاریخ 929 هجری قمری است و در مکتب تبریز صفوی تصویرسازی شده اند. آخرین تصویری که در این زمینه به دست آمد مربوط به نسخه ای است که در کتابخانه کاخ گلستان وجود دارد و متاسفانه تنها همین نسخه مصور از مثنوی گوی و چوگان در ایران نگه داری می شود که در مکتب تبریز صفوی تصویرسازی شده است. از این مثنوی تعداد زیادی نسخه خطی در ایران و خارج از کشور وجود دارد که به جز یک نسخه بقیه فاقد تصویر هستند. بررسی نگاره ها از لحاظ ساختار و ترکیب بندی و سایر ویژگی های فنی دیگر به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. نگاره ها در مستطیل های عمودی با ترکیب بندی های درونی و نمابندی های ساده، تضادهای رنگی زیبا و خاکستری های فام دار و کتیبه نگاری های متفاوت در این آثار دیده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1978

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0