Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    5-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1749
  • دانلود: 

    891
چکیده: 

ظهور اسلام و اهمیتی که مسلمانان و به ویژه ایرانیان برای زیباسازی قرآن قایل بودند، سبب افزایش فعالیت هنرمندان در جهت زیباساختن نگارش آیات قرآنی شد. قاریان به منظور مکث و یا پایان تلاوت روزانه از علامت هایی بهره گرفتند و مذهبین به منظور زیباسازی آیات قرآنی این نشانه ها را تزیین نمودند. یکی از این نشانه ها، نشان پنج آیه است. از آنجا که شیوه های گوناگون به کار رفته در تذهیب قرآن بخشی بزرگی از هنر این سرزمین را رقم زده است، این پژوهش سعی برآن دارد تا به شناسایی ویژگی های تزیینی نشانه های پنج آیه به کار رفته در قرآن های سده های اول تا نهم هجری قمری بپردازد. این تحقیق به روش توصیفی - تحلیلی با بررسی اسناد کتابخانه ای، مشاهده و مطالعات میدانی به گردآوری داده ها پرداخته است. بنابر یافته های پژوهش در قرآن های سده های اول تا ششم هجری عناصر گیاهی برگرفته از نقوش پیش از اسلام ایران و از سده هفتم هجری نقش مایه های اسلیمی و ختایی متنوع در نقش اندازی نشانه های پنج آیه قابل شناسایی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1749

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 891 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یاسینی سیده راضیه

نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    21-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1222
  • دانلود: 

    924
چکیده: 

ابزار هنری، واسطه موثر در تحقق معنای اثر هنری است. نوع و شیوه تهیه این ابزار نیز متاثر از هستی شناسی هنرمندان است. در هنرهای اسلامی، ابزار هنری و آداب هنرمندی، از ممیزات تاثیرگذار، در نتیجه کار هنری هستند. چگونگی مواد انتخابی برای ساخت ابزار، همچنین التزام به آداب انجام کار، مقوم روح معنوی در هنر اسلامی است. این مقاله از طریق مطالعات کتابخانه ای و تحلیل تطبیقی نمونه هایی از آثار هنری تاریخ جهان و ابزار هنری به کار رفته در آنها، در مقایسه با آثاری از هنر اسلامی، می کوشد تا نشان دهد که هستی شناسی هنرمندان جهان به چه میزان در انتخاب نوع ابزار هنری موثر بوده و هست.نتایج این مقاله نشان می دهد که استفاده از ابزار هنری در هر دوره از تاریخ، رابطه مستقیمی با تفکر مسلط در آن دوره داشته است. همچنین، در قیاس با ابزار هنری در هنر غیر دینی، این ابزار در هنر اسلامی دو ساحت مادی و معنوی دارند که هنرمندان، بدانها توجه می کردند. علاوه بر این، رعایت آداب خاص فعل هنری نیز به مثابه تضمینی برای تحقق هدف غایی و اظهار عبودیت هنرمندان مسلمان از طریق هنر، به درگاه حق بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1222

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 924 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حقیقت جو لیلا

نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    35-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1368
  • دانلود: 

    815
چکیده: 

مرقع گلشن، موجود در کاخ گلستان در تهران، یکی از مهم ترین و کامل ترین مرقعات باقی مانده از نقاشخانه سلطنتی جهانگیرشاه بابری است، اما اوراق دیگری نیز از این مرقع در اقصی نقاط جهان پراکنده است. یکی از این اوراق تنها برگ مرقع گلشن مضبوط در کتابخانه چستربیتی دوبلین است و می تواند با این مرقع در ارتباط باشد. از آنجا که اوراق این مرقع به صورت جدا از هم نگهداری می شود، ترتیب قرارگیری آن ها حاثز اهمیت است. بدین منظور، برای شناخت و مطالعه بهتر این اثر می بایست اوراق پراکنده آن به همراه سایر اوراق مجددا به صورت ترتیبی نظم داده شود. لذا ارائه شناختی منطقی از صفحات مقابل در چیدمان ترتیبی مجدد اوراق این مرقع بسیار موثر خواهد بود. از آنجا که یکی از اوراق مرقع گلشن مضبوط در کاخ گلستان در منظر نخست شباهت زیادی به برگ مرقع چستربیتی دارد، این سوال مطرح می گردد که آیا این دو برگ را می توان به عنوان صفحات مقابل در نظر گرفت؟هدف از مقاله حاضر کمک به شناسایی بخشی از صفحات پراکنده مرقع گلشن و ترتیب قرارگیری آنها خواهد بود. از این رو به روش توصیفی - تحلیلی و تطبیقی با رجوع به اصل اثر این دو برگ معرفی شده و چه به لحاظ عناصر مشابه ظاهری از قبیل تزیینات به کار رفته و نقوش ترسیم شده و چه به لحاظ متن به کار رفته در آنها با یکدیگر مقایسه شده و نحوه ارتباط و مقابل بودن این دو تبیین شده است. در نهایت این نتیجه حاصل شده است که این دو صفحه با یکدیگر مرتبط بوده و می توانند به عنوان صفحات مقابل در نظر گرفته شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1368

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 815 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    47-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1506
  • دانلود: 

    828
چکیده: 

هنر هر قوم و منطقه ای تبلور آئین، آداب و رسوم، اعتقادات مذهبی و دارای ریشه های کهنی است که آن جامعه می تواند با تکیه بر این ارزش ها برای توجیه افکار و عقاید خود از آن استفاده کند. منطقه چالش تر یکی از مناطق ویژه در حوزه هنرهای سنتی، صنایع دستی و به خصوص قالی دستباف است. قالی این منطقه، به دلیل داشتن شاخصه هایی نظیر طرح، نقش و رنگ مختص خود، دارای جایگاهی ویژه در دنیای فرش است. نقش مایه های موجود در یکی از معروف ترین قالی های منطقه قالی های خشتی دارای بیان تصویری جهان شمولی هستند که بیشتر جهت ارائه پیام یا تزئینات استفاده شده اند. این مقاله سعی در پاسخ دادن به این مساله دارد که مهم ترین عوامل تاثیرگذار در پیدایش نقوش قالی های خشتی چالش تر کدام ند. لذا ابتدا طبق تحقیقات میدانی از منازل منطقه چالش تر و مجموعه داران، نمونه هایی از اصیل ترین قالی های خشتی منطقه بر اساس قدمت و کیفیت بصری انتخاب، تک تک نقوش داخل خشت ها شناسایی و گروه بندی و سپس به ریشه یابی نقوش داخل خشت ها پرداخته شد. به نظر می رسد که برخی از نقوش ریشه کهن دارند و از عواملی همچون: طبیعت، اعتقادات، تاثیرات فرهنگی و سبک بومی منطقه سرچشمه گرفته اند. مقاله حاضر به روش توصیفی در پی دستیابی به مهم ترین عوامل تاثیرگذار در به وجود آمدن برخی از نقش مایه های قالی های خشتی چالش تر است. یافته جدید این تحقیق نشان می دهد که عامل طبیعت و تاثیرات فرهنگی بیشترین تاثیرگذاری بر پیدایش نقوش قالی های خشتی چالش تر را داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1506

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 828 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    61-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2154
  • دانلود: 

    1178
چکیده: 

نامه خسروان، اثر جلال الدین میرزا، فرزند فتحعلی شاه قاجار است که در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار تالیف شده است. نسخه خطی و مصور نامه خسروان با توجه به نحوه تفکر این دوره، دارای ویژگی هایی همچون نحوه نگارش به فارسی با حذف لغات و واژگان عربی و تصویرسازی از پادشاهان ایران باستان با توجه به داستان های شاهنامه است. این نسخه در چند دهه پس از تالیف از نمونه هایی است که سیاست های باستانگرایی در دوره قاجار را نشان می دهد. از این جهت، این مقاله ضمن بررسی نسخه و تصاویر آن، به بازتاب تصاویر آن، در هنرهای تصویری دوره قاجار پرداخته است. سوالاتی که این مقاله در صدد پاسخ به آنهاست به این شرح است:ویژگی های نسخه خطی و مصور نامه خسروان چیست؟تصاویر نسخه مذکور در کدام یک از هنرهای تصویری دوره قاجار بازتاب یافته است؟روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی - تحلیلی همراه با تفسیر داده ها (تصاویر) و تطبیق آنهاست. شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی، همچنین ابزار گردآوری داده ها شامل منابع اسنادی، تهیه برگه شناسه (فیش) و تصاویر گزینش شده است. نتایج نشان می دهد که نمونه های تصویری ساخته شده در نسخه مذکور به عنوان الگو به وفور در آثار هنری این دوره همچون تزیینات وابسته به معماری، نقاشی و حجاری تاثیرگذار بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1178 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    79-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    986
  • دانلود: 

    770
چکیده: 

شباهت های ساختاری در بیانگری تصویری دو شیوه هنری نقاشی خیالی نگاری و هنر صنعت داستان های مصور دنباله دار به عنوان شاخه ای جدید و نوپا در جهان معاصر بسیار حائز اهمیت و قابل توجه می نماید. ارائه شیوه های روایی در قالب داستان های متنوع و به جهت نمایش و ارائه موضوع در هر دو حوزه یکی می نماید، اما کارکردهای ساختاری و محتوایی دو گونه روایی، به دلیل ویژگی های فرهنگی متفاوت، دارای بیان و تاثیرات کاملا متفاوتی است.در داستان های مصور دنباله دار، ارزش مبادلات فکری و تنوع بخشی بدان به جهت جریان دهی فرهنگی و سیاسی به جوامع از اهم موضوعات و اشکال شناخته می شود، در حالی که این امر در میان نقاشی های خیالی نگاری بدون دخل و تصرف در افکار و اعتقادات و تنها در یاری رساندن به مخاطب برای فهم و درک موضوع و نیز تجسم واقعه و داستان کاربرد یافته است. نتیجه حاصل از این تحقیق نشان می دهد که تفاوت ها و اشتراکات ساختاری هر کدام از حوزه ها وابسته به جهان بینی و فرهنگ هنرمندان هر حوزه است. در حوزه نقاشی خیالی نگاری اعتقادات و مرزهای شمایل نگاری و مذهبی و باورها و سنت شاکله اصلی سازنده تصاویرند و در دیگر سو داستان مصور که با موضوعات این جهانی از حیث عدم تفکر معنوی و تنها با کارکردهای بروز و مادی گرایانه در قالب داستان های «پندار واقع گرایی» تولید شده اند. از این رو مقایسه کارکردهای دو حوزه در شناخت رابطه دیداری آنها در مواجهه با مخاطب و جامعه با ذکر موارد به صورت مجزا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. این مقاله به روش توصیفی تحلیلی و با جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای به انجام رسیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 986

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 770 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button