Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

مفتونی نادیا

نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    5-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1951
  • دانلود: 

    836
چکیده: 

حکمای مسلمان در علم شناسی فلسفی ـ منطقی موضوع علم را عبارت از چیزی می دانند که در آن علم، پیرامون عوارض ذاتی آن بحث می شود. دغدغه حکما از ارایه این تعریف انسجام بخشی به مسایل یک علم، تمایز علوم از یکدیگر و ارایه ملاکی برای طبقه بندی علوم بوده است. موضوع علم معیار تقدم و تاخر بالذات و پیشی و پسی از حیث شرافت و استحکام نیز تلقی شده است. بحث تعریف موضوع علم و نقش آن ریشه در آثار ارسطو دارد و نزد فارابی به مرتبه ای از کمال می رسد. اما اوج توسعه و انسجام آن در فلسفه ابن سینا حاصل شده است. ابن رشد بی توجهی عامدانه و موکدی به دستاوردهای شیخ الرئیس نشان می دهد؛ ولی این الگوی علم شناسی سینوی بود که تاثیر خود را بر بسیاری از دانشمندان مسلمان با دو روی آورد فلسفی ـ منطقی و رئوس ثمانیه به جا گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1951

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 836 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

پلنگی منیره

نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    29-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1091
  • دانلود: 

    1361
چکیده: 

در این مقاله مقایسه ای میان نگرش کلی ارسطو ـ البته مطابق با یکی از تفاسیر معتبر از اندیشه او ـ و نگرش کلی ابن سینا به دانش برین یا فلسفه اولی و موضوع محوری آن صورت می گیرد. که بر اساس برخی آموزه های مسلم و معروف ارسطویی، به  ویژه نظریه او درباره هم نام های منسوب به امری واحد، موضوع حقیقی و محوری این علم از نظر او، موجودات مفارق ازلی و در نهایت محرک اول است. بر این اساس بحث از سایر موجودات در فلسفه اولی بحثی ثانوی، و به لحاظ آن انتسابی خواهد بود که آنها در نامیده شدن به نام «موجود» وامدار آن هستند. روشن است که این نگرش برخلاف سنت رایج فیلسوفان مسلمان در مواجهه با فلسفه اولی و موضوع آن است؛ زیرا ایشان، و نیز مدرسیان متاثر از ابن سینا موضوع این دانش را با دایره ای وسیع تر در نظر می گیرند و اثبات واجب الوجود را در زمره مسایل این دانش به حساب می آورند. از این رو تفکیک این دانش به دو بخش الهیات بالمعنی الاعم (امور عامه) و الهیات بالمعنی الاخص (ربوبیات) صورت بندی می شود، تفکیکی که در ارسطو یافت نمی شود، بلکه فلسفه اولی برای او در کل یک خداشناسی تمام عیار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1091

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1361 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

توازیانی زهره

نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    52-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    878
  • دانلود: 

    587
چکیده: 

بحث انتساب صفات به خدا و چگونگی و چرایی آن از دغدغه های جدی دو حوزه کلام و فلسفه است. این مساله در بخش الهیات به معنای اخص، شکل جدی تری به خود می گیرد؛ زیرا این بحث از یک سو به موضوع مدل های آفرینش ارتباط پیدا می کند و از سوی دیگر ایده خدا را در نزد معتقدان واضح می سازد. ابن سینا فیلسوف مسلمان با هر دو دغدغه به این بحث پرداخته و از این حیث شبیه افلوطین فیلسوف تاثیرگذار مغرب زمین عمل نموده است. تا آنجا که وقتی سخن از مدل های آفرینش نظریه صدور به میان می آید، افلوطین از غرب و ابن سینا از شرق در اذهان تداعی می شود. این مقاله در پی آن است تا نشان دهد که در تبیین نظریه صدور ابن سینا کدامیک از صفات خدا به کار می آیند و در نمونه افلوطینی آن از چه صفاتی تحذیر می شود و ابن سینا در این مساله و انتساب بعضی از صفات به خدا تا چه اندازه متاثر از مدل افلوطینی است. با بررسی پاره ای از باورها و اعتقادات فارابی، فارابی به عنوان واسطه انتقال برخی از مفاهیم افلوطینی به ابن سینا معلوم می شود که با وجود شباهت های کلی میان افلوطین و ابن سینا در مورد بعضی صفات علت اولی و مدل صدور موجودات از او، تفاوت های اساسی میان این دو فیلسوف وجود دارد که نمونه آن توجیه ابن سینا از صدور بر اساس انتساب صفات عقل، وجود و حیات به خدا است که افلوطین در نظریه خود از آنها تحذیر می کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 878

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلیمانی فاطمه

نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    75-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3780
  • دانلود: 

    2854
چکیده: 

یکی از مهمترین دغدغه های بشری مساله ترس از مرگ است. برای درمان این ترس متفکران از حوزه های مختلف به نظریه پردازی پرداختند. بر پایه تفکر فلسفی، ترس از مرگ ریشه در نوع نگاه انسان ها نسبت به حقیقت مرگ دارد. به همین جهت برای از بین بردن این ترس باید به تصحیح نگرش خود نسبت به مرگ پرداخت.مرگ به عنوان واقعیتی ضروری و غیرقابل انکار موضوع مطالعه و تحلیل مکاتب مختلف فلسفی قرار گرفته است و هر یک از این مکاتب بر اساس درک و شناختی که از حقیقت انسان دارند، نسبت به این مقوله ضروری قضاوت می کنند. تفکر مادی، تمام هستی انسان را محدود به جسم می داند و مرگ را نابودی و پایان زندگی می شمارد. از این رو در این مکتب ترس از مرگ مساوی ترس از نابودی و فناست. اما در تفکر الهی واقعیت انسان، حقیقتی متعالی و روحانی غیر از جسم اوست و جسم به منزله ابزاری برای اوست. در نظر این گروه، مرگ قطع ارتباط روح از بدن است، در نتیجه وقوع ترس از مرگ حاصل جهل نسبت به این حقیقت است. ابن سینا و ملاصدرا بر مبنای تفکر فلسفی خود نظریه دوم را تایید می نمایند، هر چند هر کدام در راستای مبانی فلسفی خود عوامل متعددی را برای این ترس مطرح می نمایند ولی هر دو در نهایت، علت اصلی این ترس را جهل انسان ها نسبت به واقعیت مرگ و حوادث پس از آن اعلام می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2854 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    102-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1091
  • دانلود: 

    611
چکیده: 

ابن سینا در بیشتر آثار منطقی خود، قید «باقی ماندن کذب» را بر تعریف عکس مستوی افزوده است که این قید در آثار منطقدانانی چون فخررازی، ابهری تکرار شده است؛ اما اکثر منطقدانان با این مطلب به مخالفت برخاسته اند. به عنوان مثال، خواجه نصیرطوسی معتقد است که قید مذکور در اثر اشتباه کاتبان پدید آمده است، در این مقاله ابتدا با تاکید بر وجود قید مذکور در شش اثر منطقی ابن سینا نشان داده می شود که نمی توان این قید را ناشی از سهو کاتبان دانست. با طرح و ارزیابی دلایل موافقان و مخالفان این قید، مشخص می شود که پذیرش قید مذکور باعث ایجاد ناسازگاری در نظام منطقی ابن سینا می گردد. در متن مقاله دو راه حل جهت حل این مشکل ارایه شده است. راه حل نخست که بر اساس حذف قید مذکور شکل گرفته است، توسط خواجه نصیر و سایر منطقدانان متاخر ارایه شده است و راه دیگر که به تغییر روابط عکس مستوی می پردازد، توسط مولفان مقاله ارایه گردیده است. همچنین نشان داده شده است که هر یک از این دو راه حل، دارای چه امتیازات و چه معایبی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1091

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 611 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

خوشدل روحانی مریم

نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    125-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1397
  • دانلود: 

    721
چکیده: 

ابن سینا در بحث از مناط نیازمندی اشیا به علت، برخلاف متکلمان، معتقد است که این نیاز به امکان اشیا برمی گردد نه به حدوث زمانی آنها. او با توجه به تفاوت بین حدوث و امکان متعلق فعل فاعل را وجود شی ممکن می داند. از این رو ابن سینا به حدوث ذاتی عالم قایل است. اما حکیم سبزواری با رویکردی کاملا عرفانی نظریه حدوث اسمی را مطرح کرده است. از نظر او وجود ممکنات، ناشی از صقع ربوبی بوده و لذا مسبوق به عدم نمی باشند و هیچ حدوثی در آنها راه ندارد. از سوی دیگر وجود منبسط به عنوان فعل حق در عالم دارای مراتبی چون مرتبه عقل و سپس مرتبه نفس، مثل معلقه، صور نوعی و جسمیه و هیولا می باشند. این مراتب مسبوق به عدم و متاخر از مرتبه احدیت و حادث هستند. این اسما و رسوم به دلیل اینکه حادث اند، در نهایت زایل می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1397

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 721 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

حکمت سینوی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    145-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    719
  • دانلود: 

    602
چکیده: 

از شیخ الرئیس ابوعلی سینا رسایلی در منطق به ثبت رسیده که تاکنون به صورت نسخ خطی باقی مانده است و بعضا انتساب آنها به وی نیز محل تردید است. بررسی و تحلیل این آثار و مقایسه آن با آثار محرز الانتساب ابن سینا در مشخص کردن میزان احتمال انتساب این آثار و همچنین استقصای حداکثری نظرات وی در این زمینه ضروری است. پژوهش در این راستا علاوه بر ضرورتهای ذکر شده موجب تصحیح فهرستهای مربوط به آثار شیخ و گاه یافتن نسخی ثبت نشده می شود. یکی از این رسایل «الاشاره الی علم المنطق» است که در این مجال مورد تصحیح و تحلیل قرار گرفت. این رساله چنان چه از نامش پیداست به برخی از مسایل منطقی اشاره مختصر و گذرا دارد.مسایل مطرح شده در این تعالیق کوتاه، شامل چیستی منطق و فایده آن، مقولات عشر، اقسام قیاس، حد جنس، حد نطق، مقول در جواب «ای»، قیاس مختلطه، انواع محمول و محمول براهین است که بوعلی نظرات انتقادی خود را در مورد آنچه پیشتر درباره برخی از این موارد آمده بیان می دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 719

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 602 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button