Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

آیتی حمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    7-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4325
  • دانلود: 

    1296
چکیده: 

«مالکیت معنوی» مجموعه ای از فعالیت های ذهنی انسان است که ارزش تجاری دارد. از آن جا که امروزه با گسترش ارتباطات، آفرینش یک اثر، نوعی حرفه و منبع کسب درآمد محسوب می شود، مجموعه قواعد و قوانینی بر روابط بین صاحب اثر و عرصه کننده آن و نیز حکومت، حاکم است. مالکیت معنوی در یک تقسیم بندی کلی به دو بخش «مالکیت های ادبی و هنری» و «مالکیت های صنعتی» تقسیم می شود. در بخش اول، به دلیل اختلاف دیدگاه هایی عمدتا اقتصادی، ایران هنوز به قراردادهای جهانی مربوطه نپیوسته، اما در بخش دوم، ایران به کنوانسیون پاریس ملحق گردیده است. هر پدیدآورنده، دارای دو حق است: حق مادی و حق معنوی. برای حراست از این حقوق و در جهت حفظ منافع پدیدآورندگان، شایسته است دولت اقداماتی را در سه بخش قضایی، اجرایی و تقنینی به عمل آورد. هدف از انتشار این مقاله، آگاهی و دست یابی پدید آورندگان اثر به این چشم انداز کلی است که پس از خلق یک اثر چه نوع حقوق مادی و معنوی برای آنان تحقق می یابد؟ اگرچه ممکن است در نگاه نخست، بنظر برسد آثار مربوط به هنرهای تجسمی از دامنه بیشتری برخوردار بوده و مخاطبان عمده این نشریه را تشکیل می دهند، لیکن به دلیل حاکم بودن اصول و مبانی واحد بر انواع آثار هنری و ادبی و ضرورت آگاهی رسانی جامع، آن را به گونه ای مستقل بررسی نکرده ایم چرا که وقوف بر این آگاهی ها، بدون شناخت مالکیت معنوی در تمامی ابعاد و اشکال آن، امکان پذیر نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4325

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1296 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

راهل لیلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    15-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1347
  • دانلود: 

    816
چکیده: 

زنان هنرمند گیلانی، بخش چشمگیری از درآمد خالص خانواده خود را تامین می کنند؛ به این صورت که با عرضه نیروی کار ارزان و رایگان خود، در عرصه هنرهای دستی، علاوه بر این که درآمد خانواده را افزایش می دهند، نقش موثری نیز در بقای هنر و فرهنگ این مرز و بوم دارند. مولف در این مقاله به تلاش و کوشش زنان گیلانی در زمینه رشد اقتصادی از جایگاه هنری پرداخته است. در پژوهش حاضر، ابتدا نقش زنان گیلانی در عرصه هنرهای محلی و سپس نقوش برخی از هنرهای دستی که زنان هنرمند گیلانی خلق کرده اند، مورد بررسی قرار گرفته است. در گیلان، زنان هنرمند روستایی با اختصاص دادن نیمی از جمعیت روستاها به خود، از عوامل غیر مشهود در اقتصاد روستایی به شمار می روند. آنان با آثار بدیع و ارزشمند خود فرهنگ و هنر محلی را ارتقا می بخشند که این مساله از مهم ترین یافته های پژوهش حاضر است. خوداشتغالی زنان و دختران گیلانی از طریق گسترش هنرهای دستی، نقش اقتصادی زنان روستایی را ارتقا بخشیده، شرایط مناسبی را از لحاظ اجتماعی برای آنان فراهم کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1347

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 816 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جراحی طلب آی تک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    25-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1333
  • دانلود: 

    723
چکیده: 

آثار رسام عرب زاده، بافته هایی متفاوت و در چشم ما نامانوسند. قالی هایی که ساختارشکنانه طراحی و آفریده شده اند. تفاوت و منحصر به فرد بودن این قالی ها، باعث نقد و بررسی هایی شده است. آثار منحصر به فرد و نقشه های متفاوت رسام عرب زاده، تاکنون بحث های بسیاری را برانگیخته و موزه ای نیز از آثار ایشان برپا شده است. در این مقاله، بررسی شش اثر مطرح از این مجموع آثار از راه نقد ساختارگرایانه مورد بررسی قرار گرفته است. نخست با نگاه صورتگرایانه فرمالیست های روسی به چگونگی بیان هنرمند و وجه ناآشنا و شعرگونه آن ها پرداخته شده و سپس با رویکرد ساختارگرایانه مکتب پراگ، رمزگان به کار رفته در این آثار، نظام و ساختار عملکردی عرب زاده بررسی شده است. در نهایت، آنچه به برجسته سازی آثار عرب زاده منجر می شود و جهت گیری این آثار را از نظر گذرانده ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 723 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خادمی شیرین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    41-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3423
  • دانلود: 

    1405
چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر اندیشه حکمای اسلامی بر مبنای نور در نگارگری دوران اسلامی ایران است.نگارگران مسلمان چونان سایر هنروران و پیشه وران دوران گذشته، پیرو آداب و آیین اسلامی بودند که برگرفته از آموزه های عرفانی و حکمی اندیشمندان مسلمان است. نظریه ها و آموزه های اندیشمندان مسلمان و تبیین مباحث معرفت شناسی ایشان با تمثیل مراتب نور، تاثیر زیادی بر باور و عملکرد نگارگران مسلمان داشته، چنان که این تاثیر به خوبی در صورت آثار نگارگران اسلامی آشکار است. این پژوهش به بررسی جایگاه نور در آثار نگارگری می پردازد که از جهت ساختار کلی و همچنین از جهت حضور نور در آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. حکمت نوری ایرانی - اسلامی که مبتنی بر وحی الهی است همان است که «سهروردی»، حکیم اشراقی ایران از آن به «حکمت خالده» تعبیر می کند. عصاره این حکمت از طریق آموزه های اسلامی در جنبه های گوناگون فرهنگ ایرانی نفوذ یافته که هنر نگارگری ایران یکی از جلوه های بارز آن به شمار می آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3423

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1405 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    47-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1824
  • دانلود: 

    1345
چکیده: 

در این مقاله به بررسی نقوش و طرح های تزیینی آثار روشنایی موجود در موزه آستان قدس رضوی مشهد پرداخته شده است. به دلیل این که موضوع این مقاله بررسی آثار متعلق به قرون 8 تا 11 ه.ق. است، تنها آثار به جای مانده از دوران «تیموری» و «صفوی» بررسی شده است. در ابتدا خلاصه ای از زمینه های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و هنری ادوار مذکور ارایه شده و سپس با توجه به این که این آثار فلزی است، به اختصار هنر فلزکاری دوران فوق را بررسی کرده و به آرایه های این اشیا اشاره شده است. از آن جا که این آثار شامل چراغ، قندیل و شمعدان است، تعریف مختصری از این آثار نیز ارایه شد و پس از آن بررسی محتوایی آثار صورت گرفته و در انتها به عنوان نتیجه بیان شده که نقوش این اشیا بر خلاف سایر اشیا و لوازم روشنایی، شامل نقوش گیاهی، هندسی و کتیبه ای است و از نقوش انسانی و حیوانی در آن خبری نیست. در این بررسی به اهمیت و نوع نگارش خطوط کتیبه ها و محتوای این خط نگاره ها نیز اشاره شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1824

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1345 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

طبسی محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    63-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1084
  • دانلود: 

    1251
چکیده: 

«گسست نسل ها» یکی از مباحث مهم جامعه امروز ما است. مشکلات و آسیب های اجتماعی ناشی از این پدیده آنقدر واضح است که در ضرورت پرداختن به آن هیچ تردید وجود ندارد. یکی از جنبه های مختلف قابل بررسی در پدیده گسست نسل ها، هنر است. هنر چه نقشی در فرایند گسست نسل ها داشته است؟ آیا اساسا هنر می تواند در کاهش شکاف موجود میان نسل ها نقشی بر عهده گیرد یا خیر؟ و اگر می تواند، چگونه؟ اگر بپذیریم که «سنت» یکی از ارکان مناسبات نسلی است، به طریق اولی، هنر سنتی نیز می تواند یکی از عوامل ارتباط میان نسل ها تلقی گردد. اگرچه محققان بسیاری در باب سنت و هنر سنتی مطالبی نوشته اند، اما تقریبا هیچ کدام از آن ها به هنر سنتی، به عنوان یک عامل ارتباط میان نسل های امروز و دیروز، اشارتی نداشته اند. مقاله حاضر، ضمن مرور مفاهیم هنر، سنت، و هنر سنتی، و یادآوری لزوم بازنگری و اصلاح تعاریف، به چگونگی تاثیر هنر سنتی (به شرط اصلاح تعریف) در کاستن از شکاف میان نسل ها، و ای بسا پیشگیری از آن پرداخته و برای این منظور راهکارهایی نیز ارایه داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1084

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1251 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

فهیمی فر اصغر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    73-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8428
  • دانلود: 

    4269
چکیده: 

حجم مباحث فلسفی مربوط در هنر و زیبایی شناسی در میراث فکری و فلسفی اسلامی اندک است. هنگام ترجمه فلسفه یونانی در قلمرو حکومت اسلامی، حکمای اسلامی، به بُعد هنری این فلسفه توجه شایانی نکردند و بسیاری از حکمای اسلامی از حد فن شعر ارسطو و جمهور افلاطون فراتر نرفتند. علل این مساله گرچه تا حدودی ذکر شده، اما نیازمند تحقیقی جداگانه است. هنر اسلامی نتیجه گسترش اسلام و تاسیس تمدن بزرگ اسلامی است. زیبایی شناسی هنر اسلامی از یک طرف محصول غور و تفحص علما و فلاسفه اسلامی، مانند غزالی، فارابی، ابن سینا و دیگران در آیات و احادیث است و از سوی دیگر نتیجه نوعی درک شهودی و عمل هنرمندانی است که مغروق در فضای ایمان و اندیشه اسلامی می زیستند. هنر اسلامی دستاورد مشترک تمام ملل اسلامی است که سهم مشارکت بعضی مانند ایرانیان بسیار شگرف بوده است. هنر این ملل نتیجه حضور سنن و دلبستگی های قومی و همچنین روح تعالیم اسلامی است. در این مقاله، نسبت بین فلسفه و هنر و نیز حکمت و زیبایی شناسی هنر اسلامی بررسی می شود و بنیان های نظری آن از دیدگاه حکیمان ایرانی تبیین می گردد و در نهایت، تفاوت های هنر الهی و غیرالهی مورد بحث قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8428

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4269 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button