Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

بلند حسن

نشریه: 

راهبرد فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    7-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    721
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

رواج تعاریف ساده انگارانه از علم در میان بسیاری از پیشگامان علوم اجتماعی مانند فروید سبب شد تا انبوهی از معتقدات ملحدانه و فلسفی با برچسب علم بودگی، جواز ورود به مطالعه علمی دین را بیابند و به عنوان شناخت های معتبر و بی طرفانه معرفی شوند. اگر بتوان به گونه ای حقیقتاً بی طرفانه، درباره دین به تولید دانش تجربی پرداخت، آنگاه سخن از ورود اهل ایمان به دایره مطالعه علمی دین بی وجه نخواهد بود. اگر «انسان مؤمن مدرن» از ورود به دایره مطالعه علمی دین ناگزیر باشد، باید مبانی، تلویحات و پیامد های چنین ورودی را نقادانه بررسی کند. در این نگاشته تلاش می شود تا با معرفی و تبیین شرط «بی طرفی پیشینی نسبت به حقیقت دین» نشان داده شود که از چهار وجه حقیقت، منشأ، معنا و کارکرد دین، تحقیق علمی تنها می تواند به پژوهیدن کارکرد دین بپردازد. اما حتی حصر فعالیت علمی به کارکردپژوهی نیز از دیدگاهی مؤمنانه، تهی از برخی آسیب ها نیست. در نهایت شاید بهترین گزینه مؤمنان در این عرصه همان دشوارترین گزینه باشد یعنی درانداختن طرحی نو از علم دین؛ علمی به راستی بی طرف که هم در اعتبار چیزی کم از علوم طبیعی نداشته باشد و هم در شناخت دین و معنویت از روایی بیشتری برخوردار باشد. اگر پدیدایی چنین علمی امکان پذیر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مختاریان پور مجید

نشریه: 

راهبرد فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    33-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    515
  • دانلود: 

    771
چکیده: 

اجراپژوهی تلاشی است در جهت کشف عوامل موفقیت و شکست سیاست ها و متعاقب آن، ارائه راهکارهایی جهت تقویت عوامل تسهیل کننده و برطرف کردن عوامل بازدارنده اجرا تا بتوان خط مشی های آینده را با موفقیت بیشتری اجرا نمود. در اجراپژوهی حاضر تلاش شده است با توجه به تجربه اجرای برنامه های توسعه اول تا چهارم، عوامل تسهیل کننده اجرای موفق سیاست های فرهنگی کشور که توجه به آنها می تواند منجر به اجرای کامل تر سیاست های فرهنگی در برنامه های بعدی شود شناسایی و تبیین شود. بدین منظور 40 مصاحبه کیفی نیمه ساخت یافته با خبرگان و مجریان سیاست های فرهنگی کشور که در طی برنامه های اول تا چهارم توسعه در سطوح مختلف با پیاده سازی برنامه های توسعه در بخش فرهنگ درگیر بوده اند، ترتیب داده شده و با استفاده از روش تحلیل مضمونی و به کمک نرم افزار MAXQDA، در سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و یکپارچه سازی از طریق مضامین فراگیر تحلیل شده اند. در مجموع 698 کد، 380 مضمون توصیفی، 15 مضمون تفسیری و 4 مضمون فراگیر که عوامل تسهیل کننده اجرای سیاست های فرهنگی کشور را تبیین می کردند، تولید شدند. عوامل تسهیل کننده حاصل این تحقیق شامل چهار دسته عوامل زمینه ای، ساختاری، کارکردی و نهایتاً عامل رفتاری جامعه می شوند که در تعامل ارگانیک با یکدیگر قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 515

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 771 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهمنی محمدرضا

نشریه: 

راهبرد فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    63-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    324
  • دانلود: 

    496
چکیده: 

ارتباطات و همکاری های علمی و فرهنگی حوزه های علمیه به عنوان میراث ماندگار تشیع، با عالمان و مراکز علمی سایر مذاهب و ادیان جهان، پیشینه درخشان و پرفروغی در گذشته علمی کشور دارد. مراودات علمی و فکری درون دینی و میان دینی بین حوزه های علمیه عراق، ایران و لبنان و تراث گران سنگ حاصل از این ارتباطات، گواه خوبی بر این مدعاست. اما هنگامی که چنین پیشینه ای در کنار وضعیت حضور بین المللی امروزِ مراکز دین پژوهی از یک سو و نیازها، مطالبات و سؤالات و شبهات مراکز علمی و فرهنگی خارج از کشور از سوی دیگر قرار گرفته و مقایسه شود، نقش کم رنگ و غیرمؤثر این مراکز در عرصه بین الملل نمایان می گردد و یک سؤال جدی به این مضمون پیش روی سیاست گذاران و مدیران نهادها و مراکز دین پژوهی قرار می گیرد که؛ «چگونه می توان حضور و همکاری بین المللی مراکز دین پژوهی کشور را پررنگ و مؤثرتر کرد؟ » در این مقاله تلاش شده است با شناسایی و صورت بندی عوامل مؤثر بر همکاری های علمی، مدل سیاست گذاری جامع الاطرافی پیشنهاد شود. این مدل، برای گسترش و غنی سازی دین پژوهی در عرصه بین الملل، مؤلفه هایی مانند الگوی ارتباطی همکاری مشترک، ویژگی های طرف همکاری، شرایط محیطی فضای همکاری و رویکردهای دین پژوهی را مورد توجه قرار داده و آنها را در قالب 17 مؤلفه خرد، بسط و شرح داده است. این مؤلفه ها در نهایت به عنوان ملاک های راهنمای مسئله شناسی و راه حل جویی جهت توسعه و بهبود همکاری های مراکز دین پژوهی معرفی شده و برای عملیاتی ساختن این چارچوب مفهومی نیز، یک فرآیند مدیریتی پیشنهاد شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 324

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 496 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهجت پور عبدالکریم

نشریه: 

راهبرد فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    91-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    439
  • دانلود: 

    683
چکیده: 

مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی، طراحی و اجرای هوشمندانه و مؤثر نقشه راه تحول فرهنگی است. هرگونه توزیع وظائف میان گروه های مرجع و دستگا ه های مربوط، توزین عناصر فرهنگی، تعیین اولویت ها و اقدامات آموزشی، تربیتی، اجرایی و یا تنظیم قوانین مفید، نیاز به مهندسی دارد. درست ترین راه و مفیدترین روش دستیابی به این نقشه، استفاده از تجارب مفید و موفق گذشته در این باب است. این مقاله الگوی مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی برگرفته از قرآن و سنت را پیشنهاد می کند. به منظور کشف مدل اسامی مذکور، نگارنده با توجه به سهم کتاب و سنت در منابع اسلامی، به نزول تدریجی قرآن و ترتیب نزول سوره ها توجه می دهد و با رعایت اولویت این منبع، سنت را در راستای تکمیل، تتمیم و تفصیل مجملات مهندسی قرآن تلقی می کند. در نهایت، برای اجرایی شدن این مدل در سایر جوامع و جمعیت های پس از عصر نزول قرآن، قاعده «جَرْ ی و تطبیق» را که از قواعد تصریح شده ائمه اطهار(ع) است، پیشنهاد می کند. بدین ترتیب مقاله پیش رو، ابتدا کیفیت و مراحل دستیابی به روش مهندسی فرهنگی در منابع اسلامی را تبیین می کند. سپس بنابر الزامات قاعده «جَرْ ی و تطبیق»، انطباق مهندسی فرهنگی قرآن بر جامعه ایرانی را با همکاری رشته های گوناگون دانش های انسانی و اجتماعی در دو مرحله پیشنهاد می کند. الف. تعمیم و انطباق دستاورد های منابع اسلامی بر مردم ایران؛ ب. ارائه روش های خاص اجرای این دستاوردها بر گروه های مختلف فرهنگی جامعه ایران.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 439

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 683 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

راهبرد فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    119-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    692
  • دانلود: 

    653
چکیده: 

امروزه شبکه های اجتماعی بر پایه اینترنت از قبیل فیس بوک، مای اسپیس و اینستاگرام در بین جوانان و نوجوانان محبوبیت به سزایی کسب کرده اند. اعتیادآور بودن، ایجاد حسادت، افسردگی و استرس شدید، به وجود آمدن مشکلاتی در تعاملات اجتماعی در دنیای واقعی، احساس تنهایی و نارضایتی از زندگی از جمله آثار منفی استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی به خصوص در نوجوانان محسوب می شوند. در همین راستا در این پژوهش به بررسی اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده و میزان رضایت از زندگی در نوجوانان با توجه به میزان استفاده آنها از شبکه های اجتماعی پرداخته شد. بدین منظور 20 نوجوان 14-17 ساله ای که با شکایت خود یا والدین شان در مورد استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی فیس بوک یا اینستاگرام به سه مرکز مشاوره شهر تهران مراجعه کرده بودند؛ به صورت نمونه گیری در دسترس و هدفمند در گروه نمونه قرار گرفتند. گروه کنترل و نمونه دو پرسشنامه خودسنجی آشنباخ جهت سنجش میزان اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده و پرسشنامه رضایت از زندگی دینر را تکمیل کردند. یافته ها نشان داد نوجوانان گروه نمونه در مقایسه با گروه کنترل، به طور معناداری نشانه های اختلالات درونی سازی شده را بیشتر از گروه کنترل نشان دادند. اما در مقیاس های برونی سازی شده تفاوتی بین گروه کنترل و آزمایش دیده نشد. به علاوه گروهی که از شبکه های اجتماعی استفاده بیشتری داشتند در مقایسه با گروه کنترل، میزان رضایت از زندگی کمتری را گزارش کردند. استلزام های بالینی و پیشگیرانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 692

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 653 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

راهبرد فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    139-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    523
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

هدف اولیه رهبران خدمت گزار رشد پیروان شان می باشد و اهداف سازمان برای آنان در درجه دوم اهمیت قرار دارد. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت این سبک رهبری در میان مدیران مدارس است. جامعه آماری تحقیق تمامی دبیران دبیرستان های شهر سنندج بود که تعداد 173 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه مرتبط با سبک رهبری خدمت گزار شامل خرده مقیاس های خدمت، فروتنی، مهرورزی، نوع دوستی، چشم انداز و اعتماد، جمع آوری شد. یافته های تحقیق نشان داد که اکثر دبیران میزان خدمت گزار بودن مدیران را بالا می دانند. همچنین، مؤلفه های بیرونی و درونی در میزان خدمت گزار بودن مدیران به یک اندازه مؤثرند. با مقایسه ابعاد رهبری خدمت گزار از دید محققان غربی و اسامی مشخص گردید رهبری مورد نظر اندیشمندان غربی فاقد ویژگی های رهبری خدمت مدار اسلامی است. در اسلام رهبران همیشه کامل ترین افراد در جمع اطرافیان خود بوده و در کارایی، تخصص، ایمان، تعهد و خصائل انسانی سرآمد بودند. در رهبری اسلامی حساسیت فوق العاده ای نسبت به عدالت، اقامه حق، مهربانی نسبت به مردم و محترم شمردن شخصیت و حقوق آنها مشاهده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 523

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

راهبرد فرهنگ

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    161-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1215
  • دانلود: 

    1037
چکیده: 

مسئله اصلی این مقاله بررسی تقلب در امتحان، با تأکید بر فهم مسئله است. این نوشتار در پی ریشه یابی دلایل تقلب، از نظریه تکنیک های خنثی سازی سایکز و ماتزا استفاده کرده است. نظریه تکنیک های خنثی سازی به دنبال آن است که متخلفان چگونه رفتار خود را در قالبی همسو با ارزش ها و هنجار های مرسوم جامعه توجیه می کنند تا از فشار ناشی از سرپیچی از هنجارها بر خود بکاهند. این تکنیک ها شامل انکار مسئولیت، انکار زیان، سرزنش سرزنش کنندگان، انکار آسیب دیده و نیز ادعای وفاداری به دیگران است. رویکرد پژوهش، کیفی و تکنیک مورد استفاده مصاحبه بوده است که طبق آن با 20 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان، مصاحبه عمیق صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهد که دانشجویان از هر پنج تکنیک خنثی سازی سایکز و ماتزا برای توجیه تقلب خود در امتحان استفاده می کنند. نگاهی به یافته ها حاکی از آن است که امتحانات در سیستم آموزشی کشورمان از یک مسئله سنجشی به یک مسئله ارزشی تبدیل شده است و این تبدیل نابجا، عاملی در افزایش میزان تقلب در بین دانشجویان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1215

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1037 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button