در این مقاله، به کمک تخمین حالت در سیستم های استاتیکی و روش های بهینه سازی ابتکاری، حالت های مشاهده ناپذیر در فرایند کالیبراسیون و توجیه اولیه سیستم ناوبری اینرسی با صفحه پایدار استخراج شده است. حالت های مشاهده ناپذیر در فرایند توجیه شامل بایاس شتاب سنج های افقی و ژیروسکوپ آزیموت هستند، به منظور به کارگیری روش های تخمین در سیستم های استاتیک، از مشاهدات سیستم در یک بازه زمانی مشخص به منظور تبدیل سیستم دینامیک به سیستم استاتیک استفاده شده است. نتایج شبیه سازی بیانگر دقت مناسب روش ارائه شده است. هر چند که مورد خاص مطالعه شده برای سیستم ناوبری اینرسی با صفحه پایدار از نوع نیمه تحلیلی بوده است، لیکن روش پیشنهادی و فرمولاسیون کلی مساله می تواند در مورد انواع دیگر سیستم های ناوبری اینرسی حتی سیستم های بدون سکو نیز مورد استفاده قرار گیرد. در این تحقیق از روش بهینه فراابتکاری تکاملی (ژنتیکی) استفاده شده است.