Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4 (22)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1541
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1541

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسداللهی خدابخش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1695
  • دانلود: 

    854
چکیده: 

روایت شناسی از دیدگاه ساختارگرایان به مطالعه طبیعت، شکل و نقش روایت می پردازد و می کوشد توانایی و فهم متن روایت را نشان دهد. در نزد ژنت روایت شناسی عبارت است از مطالعه های روایت ها به مثابه بازنمایی لفظی حوادث و موقعیت هایی که در زمان نظم یافته است. طبق این تعریف، روایت شناسی بر ارتباطات ممکن میان داستان و متن روایی، به ویژه زمان، وجه و آوا می پردازد. هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل شعر نشانی براساس مولفه های روایی ژنت است که براساس منابع کتابخانه ای و روش تحلیلی- توصیفی و پس از مباحث مقدماتی درمورد اهمیت سپهری، شعر نشانی، جایگاه ژنت در نزد ساختارگرایان و تعریف عناصر روایی ژنت، در قسمت اصلی مقاله، به آن پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که شعر نشانی، از طریق سفر به زمان گذشته و آوردن آن به زمان حال، علاوه بر زیبایی آفرینی و تاثیرگذاری، آدمی را به نامیرایی و تسلط بر زمان امیدوار می کند و با تطبیق بین زمان متن و حجم متن، با ضرب آهنگ و شتابی بالا موجب رسایی و تاثیر داستان در ذهن روایت نیوشان می شود. همچنین رابطه بین دفعه های تکرار یک حادثه در داستان و دفعه های روایت شده، به صورت بسامد مفرد بیان می شود. با وجود فاصله گیری سطوح داستان و گزارش و حضور اندک راوی، جزئیات و اطلاعات نسبتا بیش تری ارائه می شود و طرح اسطوره جستجو، بهانه ای می شود تا نظرگاه رهگذر، مبنی بر چگونگی راه بردن به خانه دوست، مجال بروز و ظهور پیدا کند. نهایت این که سپهری از بیرون ذهن شخصیت به حوادث داستانی می نگرد و خواننده بیش تر تک گویی همین رهگذر را خطاب به سوار می خواند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1695

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 854 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    23-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2056
  • دانلود: 

    687
چکیده: 

میخاییل باختین، صاحب نظریه منطق مکالمه بر ویژگی گفت و گویی متون مختلف تاکید دارد و آن را حاصل تعامل متقابل گوینده و شنونده می داند. از دیدگاه او گفت و گو در بستر اجتماعی شکل می گیرد و با گفتارهای گذشته و آینده در تعامل است. اگرچه از دیدگاه او از میان انواع ادبی تنها رمان واجد ویژگی های منطق گفت و گویی و چند صدایی بوده و شعر به دلیل گزینش های محدود و خالی بودن از حضور «دیگری» در خور توجه از دیدگاه مذکور نمی باشد، اما شعر فروغ فرخزاد به سبب گزینش های گسترده،آفرینش فضاها و موقعیت های حضور دیگران و کاربرد واژگان، مضامین و مفاهیم غیر مرسومی که شاعر آزادانه و به دور از هنجارهای رایج شعری، وارد زبان شعر می کند، دارای ویژگی های گفت و گویی است و عمده ترین شگردهایی که فروغ برای فضاسازی گفت و گو به کار می گیرد، عبارتند از: 1.کاربرد ضمایر من، تو و او؛ 2.گزاره های خطابی؛ 3.چند صدایی؛ 4.کارناوال. شعر فروغ هرچه از سه مجموعه آغازین به سوی دو مجموعه پایانی به پیش می رود، از تعلقات فردی فاصله گرفته، صبغه اجتماعی می پذیرد و از تک صدایی به چند صدایی می گراید. گزاره های پرسشی، امری و ندایی، مهم ترین گزاره هایی هستند که بر منطق گفتگویی فروغ دلالت دارند و بیان روایی برجسته ترین شگرد او برای آفرینش فضای چند صدایی است و انتقادهای صریح و تلخ او شعرهایش را به سخن کارناوالی نزدیک ساخته و بر خاصیت گفتگویی و تعاملی شعرش افزوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2056

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 687 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    47-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    930
  • دانلود: 

    158
چکیده: 

فرضیه اصلی این جستار، اثبات تمایز و تفاوت موجود میان گونه عشق حماسی و غنایی بوده، موضوعی که تا کنون نه در ایران پژوهشی پیرامون آن انجام یافته و نه حتی پژوهندگان چنین تمایزی را در تحقیقات خود مد نظر داشته اند. اکثر قریب به اتفاق تحقیقات هم، پیوسته با دریافتی که از گونه عشق مطرح در متون غنایی داشته، بنمایه عشق و پیوند را در متون حماسی بررسیده اند. به دلیل فقر پژوهشی موجود در همین بستر، گاه حتی با تکیه بر همین نگرش ها، نوع ادبی یک یا چند متن حماسی نیز به نادرستی معرفی شده است. این پژوهش کوشیده با تشریح ابعادی ناگفته از ژرف ساخت گزاره عشق و پیوند در متون حماسی، ضمن نمایاندن ویژگی های خاص گونه عشق مطرح در متون حماسی، دریافت های نادرست از نوع ادبی برخی از همین متون را هم اصلاح کند؛ از این رو در روش پژوهش، پس از در نظر داشتن تعریفی که از نوع حماسی به دست داده شده، بیست روایت منظوم و منظوم و منثور حماسی بازخوانی و برآیندهای آن به شکل توصیفی و تحلیلی در چهار بخش ارتباط مستقیم عشق با نام و ننگ و نقش این تعامل در آفرینش حماسه، دگردیسی قهرمان حماسه در چهره عاشق، پیوند با شاه دخت بیگانه و روایت شناسی گونه عشق حماسی ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 158 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رستمی زهرا | فلاح مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    81-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1469
  • دانلود: 

    215
چکیده: 

در تاریخ ایران بعد از اسلام، از زمان های گذشته تاکنون، انجمن های ادبی در شکل گیری و روند تکاملی شعر فارسی نقش درخوری داشته اند. انجمن های ادبی از آغاز حکومت طاهریان تا زمان مشروطه مهم ترین انجمن های ادبی به شمار می آیند. با آغاز نهضت مشروطیت ایران انجمن های ادبی نقش پررنگ تری در روند دگرگونی شعر معاصر عهده دار شدند. بسیاری از تغییرات و دگرگونی ها در شعر مشروطه از درون این انجمن ها شکل گرفت و اساسا شعر را چه از نظر شکل و چه از نظر محتوی و مضمون به کلی دگرگون ساخت و شعر نو فارسی از درون آن بیرون آمد؛ اما در عصر رضاشاه، به دلیل اختناق شدید فرهنگی، نقش انجمن های ادبی کمرنگ شد؛ با این وجود انجمن هایی شکل گرفتند که بیشتر دنباله روی از آثار گذشتگان را سرمشق کار خود قرار دادند. مضامین گوناگون مورد درخواست و رضایت حاکمیت را در قالب های گوناگون می سرودند و بدون داشتن هیچ گونه گرایش سیاسی در همان مضامین و مفاهیم کهن طبع آزمایی می کردند. «انجمن ادبی ایران» و «انجمن ادبی حکیم نظامی» به مدیریت وحید دستگردی از جمله این انجمن ها بودند که علاوه بر استقبال اشعار پیشینیان به تصحیح متون کلاسیک شعر فارسی نیز توجه ویژه ای داشتند و متن دیوان حکیم نظامی گنجوی و جمال الدین و کمال الدین اصفهانی را تصحیح و منتشر کردند. در این مقاله به معرفی این دو انجمن می پردازیم و نقش آن ها را در پیشرفت یا رکود شعر فارسی بررسی می کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1469

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 215 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    107-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1565
  • دانلود: 

    500
چکیده: 

برداشت هانا آرنت (Hannah Arendt)، در قرن بیستم از مقوله قدرت، با تعابیر متعددی که از این مفهوم شده، کاملا متفاوت است؛ آرنت نیز همچنان که بعدها میشل فوکو به چنین برداشتی از قدرت دست می یابد، دیدگاهی مثبت نسبت به این مقوله در جامعه دارد. او از جمله فیلسوفانی است که بین قدرت و زور تمایز قایلند. به باور وی، دادن بار منفی به این مقوله، آن را به حیطه کاملا متمایز زور وارد می کند. در این مقا له با تکیه بر نظرات هانا آرنت در زمینه قدرت، سعی برآن است تا ماهیت شاهنامه از دیدگاه سیاسی- اجتماعی و عناوینی که از این روی به آن داده شده، نشان داده شود و تصویری نو از آراء و اندیشه های فردوسی در خصوص نوع روابط شاهان و پهلوانان (تا پایان بخش پهلوانی) و جایگاه سزاوار هر یک از اینان ارائه گردد و در نهایت به این برداشت دست یافته شود که بالاخره شاهنامه چیست «نامه شاهان»، «حماسه زور»، «حماسه داد»، «تراژدی قدرت» و یا اقتدار به معنای دقیق کلمه؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1565

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 500 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    127-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1713
  • دانلود: 

    232
چکیده: 

مولانا جلال الدین محمد بلخی، در دیوان کبیر و یا کلیات شمس به بیان حالات شخصی خود پرداخته است. در این اشعار مولانا سخنانی را به زبان آورده است که در حوزه شناخت ما قرار نمی گیرند و برای درک آنها، به تاویل و تفسیر نیاز داریم، زیرا مولانا کلام خود را به گونه ای بیان نموده، که از آن می توان معانی متعددی را برداشت کرد. بر این اساس، در پژوهش حاضر سعی شده، ابتدا به بررسی چند معنایی پرداخته می شود، سپس دلایل استفاده کردن از شگردهای چند معنایی، توسط عرفا و به خصوص مولانا بیان می گردد. بعد از آن، مهمترین عوامل ایجاد معانی گوناگون در غزلیات شمس بیان می شود. عوامل چند معنایی در غزلیات مولوی بسیار گسترده هستند در این مقاله تنها به دلایل اصلی این چند معنایی و زمینه های آن در غزلیات مولوی پرداخته می شود که عبارتند از: استعاره، نماد، اسطوره، کنایه، ایهام. این گونه بررسی شعر مولانا باعث پی بردن به توان های زبانی شعر او می گردد و نوعی حیات و پویایی برای شعر او به ارمفان می آورد و نشان می دهند که شعر مولانا، محدود به عصر خود او نمی شود و در همه دوره ها کارکردهای معنایی زیادی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1713

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 232 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عدالت پور هادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    153-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3734
  • دانلود: 

    746
چکیده: 

یکی از ویژگی های معشوق این است که به جلوه های گوناگون خود را بر عاشق عرضه می دارد و سعی می کند دل او را برباید. این جلوه گری ها بیانگر ناز معشوق هستند. حاصل این پژوهش این است که گاه عشق الهی به صورت عشق انسانی تجلی می کند؛ بنا براین می توان گفت که ناز برخاسته از زیبایی انسان نیز تجلی ناز الهی است و بین جلوه های ناز خداوند و معشوق انسانی رابطه وجود دارد. و صفات لطف معشوق انسانی تجلی صفات جمال خداوند و صفات قهر معشوق انسانی تجلی صفات جلال خداوند است. در شعر حافظ، معشوق گاه زمینی است؛ در این صورت با اوصاف و جلوه های معشوق زمینی ناز می کند و گاه آسمانی و معنوی است که در این صورت، جلوه های ناز او با مفاهیم معنوی خاص خود بیان می شوند و گاه، هم زمینی است و هم آسمانی که در این صورت ناز او نازی است با رمز و رازهای معنوی که در صورت و قالب جلوه و ناز معشوق زمینی بیان می شود. در این پژوهش ضمن بیان مفاهیم ناز در ادبیات عاشقانه و عارفانه و ارتباط بین معشوق زمینی و خداوند، جلوه های ناز معشوق حافظ را تحت دو عنوان کلی جلوه های جلی و خفی بررسی و تحلیل می کنیم و در کنار انواع جلوه های ناز معشوق زمینی، مفاهیم و علت های آنها از دید عرفا بیان می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 746 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    171-192
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4069
  • دانلود: 

    3377
چکیده: 

جنگ و عوامل موثر بر آن از موضوعات اصلی یک اثر حماسی است و به تبع، این موضوع بخش اعظم حماسه حکیم فرزانه توس را نیز به خود اختصاص داده است. از آن جایی که نیروی انسانی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر جریان جنگ است، شیوه رفتار فرمانده هان و سربازان اساسی ترین نقش را در تعیین جریان جنگ بر عهده دارد و شناسایی و پیش بینی رفتار این افراد مهم ترین عامل در هدایت جریان جنگ است. شناخت روحیات انسان ها، تحلیل رفتار و پیش بینی رفتار بعدی آن ها که از موضوعات علم روانشناسی است و با آگاهی از این علم می توان رفتار افراد را برای رسیدن به هدفی خاص زیر نظر درآورد یکی از موضوعات قابل بررسی و پژوهش در شاهنامه است؛ به عبارت دیگر بررسی و تحلیل روان شناسی افراد نظامی در شاهنامه ما را به دانش روان شناختی این فرزانه سترگ رهنمون می شود. نشان این ادعا شخصیت های واقعی یا پرورده ذهن و اندیشه حکیم توس است که می تواند با به کارگیری اصول و تکنیک های روان شناختی، به شیوه ای هوشمندانه و مدبرانه، هم رفتار نیروهای خودی را تحت کنترل در آورند و هو با تخریب روحیه افراد دشمن، مقدمات شکست آن ها را فراهم سازند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل این تکنیک ها و نحوه به کارگیری آنه به وسیله نیروهای جنگی در شاهنامه فردوسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4069

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3377 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0