در این تحقیق به بررسی تاثیر سازوکارهای نظام راهبری شرکت بر هزینه های نمایندگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. رابطه نمایندگی نوعی قرارداد است که طبق آن مالک، نماینده ای را جهت انجام عملیاتی مامور و در این راستا اختیاراتی در باب اتخاذ تصمیم به وی تفویض می کند. با شکل گیری رابطه نمایندگی، هزینه های نمایندگی ناشی از تضاد منافع بین طرفین، ایجاد می شود. هزینه های نمایندگی اثر معکوسی بر ارزش شرکت دارند. از این روش شرکت ها به دنبال کنترل و کاهش چنین هزینه هایی می باشند.در تحقیق حاضر هزینه های نمایندگی تابعی از تعامل بین فرصت های رشد شرکت و جریان های نقد آزاد تعریف شده و از شاخص Q توبین به عنوان معیاری برای اندازه گیری فرصت های رشد استفاده شده است. از بین سازوکارهای کنترل هزینه نمایندگی، مالکیت سرمایه گذاران نهادی، درصد اعضای غیر موظف هیات مدیره و نسبت بدهی به عنوان متغیرهای مستقل بررسی شده است. همچنین برای آزمون فرضیه های تحقیق از رگرسیون مقطعی ترکیبی استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از وجود رابطه منفی و معنادار بین درصد اعضای غیرموظف هیات مدیره همچنین درصد مالکیت سرمایه گذاران نهادی با هزینه های نمایندگی می باشد. از طرفی نتایج تحقیق با فرض ارتباط بین نسبت بدهی شرکت ها با هزینه نمایندگی، مطابقت ندارد.