«دوره» در مطالعات تاریخی، مفهومی نظام بخش است و مورخان علوم و هنرها را در طبقه بندی اطلاعات تاریخی یاری می کند. در اغلب کتاب های تاریخ ادبیات «دوره بندی»، اساسی ترین پایه بخش بندی و فصل بندی است. دوره بندی در علوم ادبی مانند بلاغت نیز روایی و کاربرد یافته است؛ ازجمله شوقی ضیف تاریخ بلاغت عربی- اسلامی را به ادواری تقسیم کرده است.در این مقاله طرحی برای دوره بندی تاریخ بلاغت فارسی پیشنهاد شده است. نظام بلاغت نظری فارسی دراصل از زبان عربی گرفته شده؛ اما کیفیت و کمیت اقتباس در ادوار زمانی مختلف یکسان نبوده است. گاهی بلاغی های فارسی نویس خود نیز نوآوری هایی داشته و گاه از نظام بلاغت نظری سایر تمدن های مجاور ازجمله بلاغت هندی در بررسی زیبایی های سخن فارسی بهره گرفته اند. برمبنای عصر زندگی نویسندگان کتاب های بلاغت فارسی و شباهت و یکسانی رویکردهایی که در نگارش کتاب ها و رساله های بلاغی در پیش گرفته اند، در این نوشته چهار دوره متفاوت را بازشناخته ایم:1. دوره بومی سازی (از قرن پنجم تا هفتم هجری) که دوره آغازین بلاغت فارسی است و سه کتاب مهم ترجمان البلاغه، حدائق السحر فی دقایق الشعر و المعجم فی معاییر اشعار العجم را دربرمی گیرد.2. دوره شرح و تقلید (از قرن هشتم تا پیش از دوره معاصر) که عصر شرح نویسی بر کتاب های دوره بومی سازی است.3. دوره هندی گرایی (مقارن با رواج سبک هندی) که در آن فارسی نویسان هند و سبک هندی می کوشند سخن فارسی را به میزان نظام بلاغی برگرفته از هندی برسنجند.4. دوره بلاغت مدرسی (دوره معاصر) که دوره متاخرتر است و کتاب های درسی بلاغت فارسی را شامل می شود.