در این مقاله انرژی ضربه چارپی فولادهای مرتبه ای در حالت توقفگر ترک، بررسی شده است. فولادهای مرتبه ای که دارای لایه های فریتی، آستنیتی، بینیتی و / یا مارتنزیتی اند را می توان توسط فرایند ذوب سرباره الکتریکی به دست آورد. نتایج آزمایش ضربه نشان دادند که موقعیت نوک شیار و فاصله آن از تک فازهای بینیت و مارتنزیت عوامل اصلی تعیین کننده انرژی ضربه نمونه هایند. اندازه منطقه مومسان جلوی نوک شیار در یک ماده مرتبه ای بسته به شیب انرژی ضربه کم و یا زیاد می شود. هرچه نوک شیار به فاز ترد نزدیکتر باشد، انرژی ضربه کمتر می شود و بالعکس. تاثیر اندازه منطقه مومسان بر انرژی ضربه چارپی نیز به طور نظری بررسی شده است.