Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (50)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    541
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 541

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    1-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    621
  • دانلود: 

    124
چکیده: 

مطالعه ی پیش رو به بررسی تأثیر بازخورد تصحیحی دستوری بر درستی دستوری نگارش زبان­ آموزان می­ پردازد. در این مطالعه انواع مختلف بازخورد تصحیحی با یکدیگر مقایسه شده اند تا به برتری احتمالی یکی از روش­ ها بر دیگری در زمینه ی ایجاد پیشرفت در درستی دستور زبان در نگارش زبان­ آموزان پی برده شود. به این منظور، 85 دانشجوی مقطع کارشناسی گرایش­ های مختلف زبان انگلیسی انتخاب و به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. نحوه ی ارائه ی بازخورد برای هر یک از گروه­ ها بدین صورت بود: گروه اول بازخورد مستقیم و گروه دوم بازخورد غیرمستقیم به صورت مشخص کردن خطی از متن که در آن اشتباه وجود داشت (بازخورد «تنها وجود اشتباه» ) دریافت کردند. نحوه ی بازخورد برای گروه سوم به صورت مشخص کردن مکان و کلمه ی دقیق اشتباه (بازخورد «وجود اشتباه و مکان اشتباه» ) بود. از گروه چهارم نیز به­ عنوان گروه کنترل استفاده شد. نتبجه ی به­ دست آمده حاکی از این بود که اگر چه تمامی سه شکل بازخورد فراهم­ شده در این تحقیق در بهبود درستی دستور زبانی نگارش زبان­ آموزان مؤثر بوده­ اند، اما تنها بازخورد مستقیم بود که از نظر آماری به پیشرفتی بارز در پس­ آزمون نگارش منجر شد و تفاوت مشهودی در میان سایر گروه­ ها دیده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 621

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 124 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

درخشان علی | شکی فرزانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    25-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    302
  • دانلود: 

    116
چکیده: 

مقوله ی هم­ آیی کلمات به­ عنوان یکی از دشوارترین جوانب یادگیری زبان تلقی می­ شود و توجه بسیاری را در حوزه ی آموزش و یادگیری زبان به خود جلب کرده­ است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تعمدی و آموزش تصادفی بر درک دانش هم­ آیی کلمات انگلیسی در میان زبان­ آموزان سطح پیشرفته است. از میان 65 دانشجوی ترم اول رشته­ های مهندسی، تعداد 40 دانشجوی مرد و زن از دانشگاه گلستان که در بازه ی سنی 18 تا 32 قرار داشتند، برمبنای آزمون تعیین سطح آکسفورد انتخاب شدند و سپس به سه گروه آموزش تعمدی (تعداد: 13)، آموزش تصادفی (تعداد: 14) و گروه شاهد (تعداد: 13) تقسیم شدند. زبان­ آموزان گروه آموزش تعمدی، مقوله ی هم­ آیی کلمات انگلیسی را به­ طور مستقیم و تشریحی آموزش دیدند؛ در حالی­ که گروه آموزش تصادفی ترکیبات هم­ آیی را به­ طور غیر مستقیم و تلویحی فرا گرفتند. پس از گذشت پنج جلسه از جلسات تدریس، زبان­ آموزان در پس­ آزمون شرکت­ کردند. به­ منظور بررسی میزان درک زبان­ آموزان از مقوله ی هم­ آیی کلمات انگلیسی، جلسات یادآوری نیز برگزار شد. پس از یک فاصله ی زمانی دو هفته­ ای، پس­ آزمون متأخر از زبان­ آموزان گرفته شد و جلسات یادآوری نیز برگزار شدند تا مجدداً، درک و آگاهی آن­ ها از مقوله ی تدریس­ شده ارزیابی شود. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین روش تدریس تعمدی و تصادفی در پس­ آزمون و پس­ آزمون متأخر وجود داشته و عملکرد گروه تدریس تعمدی بهتر از گروه تصادفی بوده است. همچنین، تفاوت معناداری بین عملکرد گروه آموزش تصادفی در پس­ آزمون و پس­ آزمون متأخر نسبت به شاهد وجود داشته ­ است. امید است که یافته­ های حاصل از این پژوهش بتواند برای دانشجویان، مدرسان و طراحان برنامه­ های تحصیلی زبان انگلیسی مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 302

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 116 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهرامی کاوه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    53-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    350
  • دانلود: 

    125
چکیده: 

زبان آلمانی در جمله­ های پایه رده ی فعل مفعول و در جمله­ های پیرو رده ی مفعول فعل دارد. علاوه بر این ویژگی، در زبان آلمانی ترتیب آزاد واژگانی را مشاهده می­ کنیم. نقش­ های دستوری نظیر فاعل، مفعول و قید جایگاه معینی در جمله­ ندارند؛ بلکه می­ توانند پیش از فعل صرف­ شده، در جایگاه میان فعل صرف­ شده و مصدر و همچنین پس از مصدر قرار گیرند. موضوع مقاله ی پیش رو، نحوه ی چینش سازه­ ها در جایگاه میانی جمله، بر اساس قواعد ساخت اطلاع و دیگر فاکتورهای دخیل در این ارتباط نظیر معرفگی، جان­ داری و ضمیرگذاری است. اهمیت پرداختن به این موضوع از این روست که در جایگاه میانی جمله محدودیتی برای تعداد سازه­ ها وجود ندارد. در این مقاله با استناد به قواعد ساخت اطلاع و معرفی دیگر فاکتورهای دخیل در چینش سازه­ ها در جایگاه میانی جمله، نشان می­ دهیم که علاوه بر آزادی نسبی در ترتیب قرارگرفتن اجزای نقش­ دار جمله، فاکتور­ های معناشناختی و کاربردشناختی نیز در ترتیب واژگان جمله مؤثر هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 125 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    73-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    557
  • دانلود: 

    118
چکیده: 

قبایل عرب در سرتاسر شبه­ جزیره عربی می­ زیسته­ و در یک نقطه جمع نبوده­ اند. برخی در حضر و برخی در بادیه در پی آب و توشه به سر می­ برده­ اند. بی گمان قبیله هایی که در بادیه می­ زیسته­ اند، روش های خاص خود را در ادای واژگانی داشته­ اند و این روش ها با قبایل حضری متفاوت بوده و اثر بیشتری در تعدد لهجه های عربی و ویژگی های هر لهجه داشته است. برخی تلفظ ها در شمار عناصر زبان قوم و در قلمرو واژگانی قرآن کریم قرار گرفت و در منطقه­ ای، ادای کلمه ای با حرفی غیر از حرف به­ کار رفته در منطقه ی دیگر بود. هدف از این پژوهش، بررسی تحولات آوایی زبان عربی در قلمرو قرآن کریم از طریق رهگیری فرایند واجی ابدال درچارچوب زبان­ شناسی تاریخی به­ منظور تعیین نقش فرهنگ و اقلیم بر آواهای زبان عربی است. روش این تحقیق، کتابخانه ای است ونخست به انگیزه های عرب، در تلفظ به حرفی متفاوت پی می بریم وسپس با کنکاش درجغرافیای زیستی و تجوید زبانی عرب، سعی می کنیم به خاستگاه پدیده ی ابدال برسیم و آنگاه نظام آوایی زبان عربی را در واکه هایی که مخارج یا صفات مشترک دارند، بررسی می کنیم. آنگاه پدیده ی ابدال را در نسبت میان حرف قدیم و حرف جدید واکاوی می­ کنیم و با طرح نمونه هایی از آن، به نقش و سهم قبایل در این گونه از فرایندها پی می بریم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 557

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 118 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سبزواری مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    99-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    454
  • دانلود: 

    142
چکیده: 

هرچه صورت یک نشانه پیچیده­ تر یا نشان­ دارتر باشد درنتیجه معنی هم پیچیده­ تر خواهد بود. نشان­ داری می­ تواند شکل یک رابطه ی دوتایی را به خود بگیرد یا به صورت طیفی باشد که از بی­ نشانی آغاز می­ شود و به نشان­ دارترین صورت ختم می­ شود. در مورد نشان­ دار بودن و پیچیده بودن آنچه در بدو امر مطرح می­ شود این نکته وجود دارد که صورت پیچیده یا نشان­ دار، تکواژهای بیشتری نسبت به صورت بی­ نشان دارد و بسامد وقوع آن­ ها نیز کمتر از صورت­ های بی­ نشان است. بنابراین، بین نشان­ دار بودن یک مقوله و تنوع معنایی و پیچیده بودن آن رابطه ی مستقیم وجود دارد. فرایندهای نحوی که ترتیب کلمات جمله را تغییر می­ دهند فرایندهای مؤکدسازی ازجمله مبتداسازی، اسنادی­ سازی، سازه­ آمیزی، مجهول­ سازی و فراگذری هستند که باعث نشان­ دار شدن جمله می­ شوند. ساخت نحوی ویژه ی دیگر، ساخت افعال متوالی است که ساختی نشان­ دار است و در این مقاله به آن اشاره خواهد شد. فرضیه ی اصلی مقاله ی حاضر عبارت است از اینکه تغییر ترتیب متعارف کلمات در جملات فارسی که منتج از فرایندهای نحوی است با نشان­ داری مرتبط است. هر کدام از موارد ترتیب کلمات و نشان­ داری به تنهایی تاکنون در پژوهش­ های مختلفی بررسی شده­ اند؛ اما در این مقاله ارتباط چگونگی و چرایی تغییر آرایش و ترتیب کلمات در جملات نمونه ی فارسی معیار با موضوع و مفهوم نشان­ داری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای نخستین بار نوعی متفاوت از انواع نشان­ داری با عنوان نشان­ داری حرکتی در این مقاله مطرح خواهد شد که از نوآوری پژوهش حاضر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 454

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 142 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    123-145
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    530
  • دانلود: 

    90
چکیده: 

زبان مجموعه­ ای منسجم و نظام­ یافته از علائم است که برای انتقال افکار و احساسات انسان­ ها استفاده می­ شود. متن ادبی از بهترین بسترها برای انتقال هیجانات نویسندگان است. داستان هورلا، اثر گی دو موپاسان، که برگرفته از تجربه ی زیسته ی او نسبت به بحران هویت خویش است، بهترین مصداق این موضوع است. در این اثر، نویسنده با استفاده ی چندباره ی واژگان «هورلا» و «نتوانستن»، هیجان خواننده را نسبت به این واژگان و بحران ازخودبیگانگی راوی برمی­ انگیزد. از دیدگاه روان­ شناسان زبان، این هیجان خواننده، از کنش و واکنش ذهن و زبان او ناشی می­ شود. در این پژوهش سعی شده است تا از منظر روان­ شناسی زبان در پرتوی الگوی هَیَجامَد و با درنظر گرفتن مؤلفه­ های سه گانه ی هَیَجامَد (بسامد، حس و هیجان) به مفهوم ازخودبیگانگی در این داستان از طریق هَیَجامَدافزایی واژگان «هورلا» و «نتوانستن» پرداخته شود. این هَیَجامَدافزایی با افزایش بسامد واژگان یادشده که به نوعی نمایانگر عدم آزادی اگزیستانسیال و ازخودبیگانگی راوی است و همچنین با درگیر کردن بیشتر حواس خواننده از طریق توصیف تجربیات حسی راوی از هورلا (به­ منزله ی دیگری)، باعث هیجان ترس در خواننده می­ شود و هَیَجامَد درونی نویسنده نسبت به مفهوم ازخودبیگانگی به خواننده القا می­ شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 530

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 90 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    147-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    339
  • دانلود: 

    117
چکیده: 

این مقاله به بررسی پدیده ی حرکت سازه­ ها در زبان­ های فارسی باستان و فارسی میانه بر اساس مبانی نظری برنامه ی کمینه­ گرا اختصاص دارد. در مطالعه ی فرایند حرکت سازه­ ها، این موضوع بررسی می­ شود که چرا کپی واحدهای زبانی جابه­ جاشده در زنجیره ی متشکل از واحد زبانی جابه­ جاشده و کپی آن، نمی­ توانند تظاهر آوایی داشته باشند. حذف تمامی عناصر درونی یک زنجیره به غیر از عامل اصلی زنجیره بر طبق «عملیات کاهش زنجیره»، شرایط لازم را برای تحقق اصل خطی­ شدگی فراهم می­ سازد. انتخاب عناصر یک زنجیره برای حذف توسط اصل اقتصادی تعیین می­ شود. با توجه به این موضوع که عامل اصلی زنجیره دارای مشخصه­ های رسمی کمتری نسبت به سایر عوامل آن زنجیره است، حذف کپی عنصر جابه­ جاشده نسبت به حذف عامل اصلی زنجیره، اقتصادی­ تر می­ نماید. هدف از انجام این پژوهش بررسی امکان کاربست اصول برنامه ی کمینه­ گرا به نام نظریه ی کپی حرکت و اصل خطی­ شدگی عناصر واژگانی در زبان­ های فارسی باستان و فارسی میانه است. بررسی متون فارسی باستان و میانه نشان­ دهنده ی وجود پدیده ی نحوی حرکت سازه­ ها در این زبان­ هاست. بر اساس این پژوهش «نظریه ی کپی حرکت» و «اصل خطی­ شدگی» عناصر واژگانی جمله و همچنین« اصل کاهش زنجیره ی» مطرح­ شده توسط نونز (1995) برای تبیین حرکت سازه­ های جمله در زبان­ های فارسی باستان و فارسی میانه دارای کفایت هستند و با استفاده از آن­ ها می­ توان ترتیب خطی اجزای جمله و همچنین تظاهر آوایی اجزای جمله را شرح داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 117 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    171-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    476
  • دانلود: 

    133
چکیده: 

یاددهی/ یادگیری مهارت بینافرهنگی امروزه بخش مهمی از آموزش فرانسه به عنوان زبان خارجی است. مهارت بینافرهنگی به عنوان یک مهارت زیستی، توانایی اندیشیدن به فرهنگ خارجی و فرهنگ خودی با یک نگاه تازه و برخورد گشوده با موقعیت های تفاوت فرهنگی را شامل می شود. تدریس این مهارت به­ سبب ماهیت ذهنی اش با انتقال دانش از مدرس به زبان آموز امکان پذیر نیست و لازم است که زبان آموز خود در موقعیت تبادل فرهنگی قرار بگیرد تا بتواند این مهارت را درونی­ سازی کند. در مورد زبان آموزان ایرانی که فرانسه را در کشوری غیر فرانسه­ زبان می آموزند، فراهم کردن این موقعیت ها در کلاس درس یکی از مهم ترین چالش های مدرسان است. با توجه به این مسئله که نگارش، به ویژه انواع خلاق و ذهنی آن، به رشد شخصیتی کمک می کند، در این مقاله ما سعی کردیم با طراحی یک سناریوی آموزشی بر اساس رویکرد بینافرهنگی کولتا، در قالب یک کارگاه نگارش خلاق، موقعیت مناسبی برای شکل گیری هویت بینافرهنگی دانشجویان فرانسه فراهم کنیم. نوشته های دانشجویان ازنظر کارکردهای شناختی، عاطفی و تخیلی نمره گزاری شدند. مقایسه ی به عمل آمده به کمک آزمون T مستقل بین گروه آزمایش و گروه کنترل نشان داد که اگرچه هر دو گروه موفق به ایفای نقش واسطه ی بینافرهنگی در سطح مطلوبی شده بودند، اما اعضای گروه آزمایشی، متن های نسبتاً طولانی تر و خلاقانه تری نوشته بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 133 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    201-223
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    524
  • دانلود: 

    229
چکیده: 

در این پژوهش قصد داریم با استفاده از نظریه ی طرح واره های تصوری جانسون (1987) به این موضوع بپردازیم که آیا شعر کلاسیک و شعر نو فارسی تنها در قالب تفاوت دارند و یا اینکه به لحاظ مشخصه های زبانی نیز میان آن­ ها تفاوت وجود دارد. در این مقاله به بررسی طرح واره های تصوری در شعر حافظ به­ عنوان نمونه ای از شعر کلاسیک فارسی و شعر سهراب سپهری به­ عنوان نمونه ای از شعر نو فارسی می پردازیم و این موضوع را بررسی می کنیم که علاوه بر قالب شعری، چه تفاوت یا شباهتی در نوع مفهوم سازی از نظر طرح واره های تصوری در شعر کلاسیک و نو فارسی وجود دارد. برای این کار 13 مورد از اشعار حافظ و 8 مورد از اشعار سهراب سپهری به ترتیب از دیوان حافظ و هشت کتاب سهراب سپهری را در چارچوب نظری طرح واره های تصوری بررسی کرده ایم. روش انجام این تحقیق کتابخانه ای پژوهشی است. نتیجه ی مقاله این بوده است که هر دو شاعر بیشتر از طرح واره های حجمی و حرکتی استفاده کرده اند، با این تفاوت که در نمونه ی کلاسیک حافظ تعداد طرح واره های حرکتی و حجمی با اختلاف اندکی نزدیک بوده است؛ اما در نمونه ی شعر نو سهراب سپهری، طرح واره های حجمی با اختلاف زیادی بیشتر از طرح واره های دیگر ازجمله طرح واره حرکتی به کار رفته است. این موضوع بیانگر آن است که شعر این دو علاوه بر قالب، در استفاده از طرح واره های تصوری تفاوت دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 524

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 229 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    225-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    469
  • دانلود: 

    124
چکیده: 

اسپونریزم نوع خاصی از لغزش های سهوی زبان است. هدف از پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل ساختار اسپونریزم های تولیدشده توسط کودکان جهت تعیین نقش نظم حاکم بر این لغزش زبانی در پیش بینی عملکرد نظام ذهنی کودکان در فرایند تولید آن­ هاست. پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است. نمونه های تحقیق شامل 33 مورد اسپونریزم است که از روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس از گفتار عادی کودکان 4 تا 6 ساله ی فارسی زبانِ 4 مهدکودک شهر تهران گردآوری شده است. گفتنی است وضعیت زبانی تمام کودکان که اسپونریزم ها را تولید کرده بودند به کمک آزمون رشد زبان نیوشا ارزیابی شد و فقط اسپونریزم هایی مورد بررسی قرار گرفتند که کودک روند رشد کلامی طبیعی داشت، درنتیجه از 40 مورد اسپونریزم جمع آوری­ شده 33 مورد در پژوهش بررسی شد. به منظور بررسی داده ها از آزمون دو جمله ای استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهند که آغازه ی هجا در کلام کودکان فارسی زبان آسیب پذیرتر است. همچنین، درصد خطا در برنامه ریزی صدا در مغز کودکان فارسی زبان بیشتر از درصد خطا در برنامه ریزی لغات است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 469

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 124 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تاج آبادی فرزانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    251-269
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    537
  • دانلود: 

    160
چکیده: 

بهره­ گیری از حافظه ی دیداری به منظور حفظ آیات قرآن، به­ عنوان برترین روش حفظ این کلام الهی پذیرفته شده است. از آنجا که بخشی از مدل حافظه ی فعال به اطلاعات دیداری اختصاص دارد، لذا در پژوهش حاضر سعی شده است تا متن قرآن با تکیه بر مفاهیم مطرح در این مدل ازجمله اثر طول کلمه و اثر طول فهرست، مورد بررسی قرار گیرد تا بدین ترتیب به پاسخی برای این پرسش­ ­ دست یابد که آیا نظم خاصی از نظر ساختار ظاهری متن قرآن (طول سوره، طول آیات، طول کلمات) وجود دارد، به گونه­ ای که با درنظر گرفتن دو عامل تأثیرگذار بر عملکرد حافظه یعنی اثر طول کلمه و اثر طول فهرست به حفظ سریع­ تر و سهل­ تر آن­ ها به روش دیداری منجر شود. داده­ های تحقیق حاضر از پیکره ی عربی قرآنی دانشگاه لیدز و با استفاده از نرم­ افزار PHP و بهره­ گیری از روش strlen که یکی از روش­ های مطرح در داده­ کاوی متن است استخراج شد و در ادامه با استفاده از نرم­ افزار اکسل محاسبات موردنظر انجام شد. در ادامه نتایج هر بخش با معیارهای مطرح در اثر طول کلمه و اثر طول فهرست تطبیق داده شد و درنهایت با استفاده از فرمول سنجش دشواری متن فلش (1948)، میزان دشواری متن قرآن تعیین شد. یافته­ های تحقیق حاکی از آن است که ساختار ظاهری ازجمله طول کلمات و طول آیات این کتاب الهی به شکلی است که تا حد بسیار زیادی با مفاهیم اثر طول کلمه و اثر طول فهرست سازگاری دارد و از منظر میزان دشواری متن در سطح ساده­ ای قرار می­ گیرد که همین امر کار حافظه ی فعال را راحت و حفظ دیداری آن را تسهیل می­ کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 537

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهار فاطمه | شکری یداله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 50)
  • صفحات: 

    271-294
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    328
  • دانلود: 

    152
چکیده: 

در میان انواع بلاغی کاربردی در شاهنامه، استعاره یکی از تأثیرگذارترین نمونه­ های بلاغی است که فردوسی با استفاده از آن توانسته در آنِ واحد به تخیل­ سازی، اغراق، حرکت و تصویرسازی بپردازد و از آن به­ عنوان ابزاری جهت ایجاد فضای گفتمانی بهره ببرد و با کاربرد آن، فضایی گفت­ وگومحور به­ وجود آورد. از آنجایی ­ که در رجزهای شاهنامه با متن گفتمانی روبه­ رو هستیم، درمی­ یابیم که هر کلمه نقبی است به ادراک کلمه ی پیشین و راهی است به سوی ادراک کلمه ی آتی. هر واژه یا با واژه ی دیگر و بیگانه برخورد می­ کند یا اینکه نظام اعتقادی و ذهنی مخاطب را هدف می­ گیرد. در رجز هر دو حالت وجود دارد. پس رجز نظامی گفت­ وگومدار است و گفت­ وگوهای آن به سوی استعاره­ سازی حرکتمی­ کند؛ یعنی بخشی از استعاره­ سازی­ ­ های رجزهای شاهنامه به ایجاد نوعی فضای گفت­ وگومدار منجر شده­ اند. با توجه به نظریه ی باختین، میان گفت­ وگومندی و چندصدایی رابطه­ ای تنگاتنگ وجود دارد و زبان نیز در سرشت خود «گفت­ وگو» است، صرف­ نظر از اینکه چه پاسخی به­ صورت بالفعل ارائه خواهد شد. چندصدایی نیز ویژگی گفت­ وگومندی است و شاهنامه نیز متن گفت­ وگومدارِ چندصداست. هدف از تحقیق پیش رو این است که با تکیه بر نظریه ی گفت­ وگومداری باختین و ارتباط آن با استعاره­ سازی، به بررسی ارتباط رجزهای شاهنامه با روایت­ سازی بپردازد و نشان دهد که این ویژگی چگونه در بازپردازی وجوه کنش، تعلیق و تعویق آن­ ها دخالت دارد و می­ تواند سبب بروز فضای گفت­ وگومدار و گسترش آن برای انتقال کنش­ ­ ها شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 328

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 152 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button