نگهداری و تعمیرات در سیستم های چندوضعیته به دنبال لزوم اجرای مأموریت های متوالی با مدت زمان توقف محدود میان هر دو مأموریت متوالی، اهمیت ویژه ای دارد. همچنین حضور دو ذی نفع در مسائل نگهداری و تعمیرات منتخب، بر لزوم دستیابی به پاسخی بهینه برای این مسائل می افزاید. در مقالة حاضر برای نخستین بار از رویکرد تئوری بازی ها در مسئلة نگهداری و تعمیرات منتخب برای سیستم های چندوضعیته که متأثر از وابستگی تصادفی نیز هستند، استفاده شده است. با توجه به اولویت نظر مشتری در دنیای امروزی، تعامل میان مشتری و تعمیرگاه براساس مدل مشتری-استکلبرگ ارائه شده است. در این مدل مشتری به عنوان رهبر، ابتدا مؤلفه های قرارداد و سطح قابلیت اطمینان سیستم را با هدف دستیابی به حداکثر مطلوبیت خود انتخاب می کند. سپس هزینة نیروی انسانی در تعمیرگاه به عنوان پیرو محاسبه می شود. بررسی کارایی روش پیشنهادی در قالب مثال های عددی صورت گرفت. همچنین به منظور بررسی تعمیم پذیری، تحلیل حساسیت نتایج نیز دربارة تغییر مقادیر پارامترهای کلیدی مدل ارائه شده است.