تحقیق حاضر با روش پیمایش با نمونه آماری 300 نفر از جوانان 29-19 سال شهر تهران که بصورت دائم از برنامه های ماهواره استفاده می کنند انجام پذیرفته است برای تبییین متغیرها از تئوری های اندیشمندان حوزه رسانه و جامعه شناسان از جمله کلاپر، نئومن، رابرستون، هاروی و گیدنز بهره گرفته شده است. نتایج بیانگر این است که هر چه تماشای ماهواره بیشتر می شود هویت دینی کاهش می یابد، بنابراین شبکه های ماهواره می توانند با ارائه برنامه های متنوع در زمینه های مصرف گرایی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن هویت ملی، دینی و حتی بومی کشورهای مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهد که در صورت عدم شناخت از پیامدهای حاصل و عدم برنامه ریزی های اصولی و حسابگرانه در جهت مواجه شدن با آن پیش زمینه های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی را با چالش مواجه خواهد ساخت.