در پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر ویژگیهای خانوادگی، اجتماعی و شخصی - شناختی در بزهکاری پرداخته ایم. برای این منظور 180 نوجوان (90 نفر بزهکار و 90 نفر عادی) به صورت خوشه ای انتخاب و به وسیله پرسشنامه محقق ساخته و آزمون هوشی ریون مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج، نشان می دهد که نوجوانان عادی و بزهکار به غیر از ترتیب تولد و فصل تولد، توانایی برقراری ارتباطات اجتماعی و میزان تحصیلات مادر در سایر ویژگیهای مرتبط با ابعاد خانوادگی، اجتماعی و شخصی شناختی تفاوت معناداری با یکدیگر نشان می دهند.