در طراحی و بهینه سازی یک سازه کامپوزیتی، پارامترهایی همچون تعداد لایه ها، زوایای لایه ها، چیدمانی، نوع مواد و غیره مطرح می شود. در این تحقیق هدف طراحی صفحه کامپوزیتی تحت بار پین و پس از آن بهینه سازی وزن این سازه است. با توجه به وجود سوراخ در صفحه کامپوزیتی و تمرکز تنش ناشی از آن، طراحی و بهینه سازی به صورت همزمان بر روی دو ناحیه، شامل ناحیه اطراف سوراخ و ناحیه دور از منطقه سوراخ انجام می شود. به منظوردستیابی به ترکیبی با تعداد لایه های عملی در فرآیند بهینه سازی و با توجه به استفاده از نرم افزار ANSYS برای برنامه نویسی، مناسب ترین روش انتخابی، روش بهینه سازی شاخه و مرز (Branch & Bound) می باشد. مطالعه بر روی چندلایی های شبه ایزوتروپیک (quasi isotropic)، صلیبی (cross ply) و صلیبی مورب (angleply) انجام می شود. نتایج به دست آمده حاکی از قویتر بودن چندلایی شبه ایزوتروپیک نسبت به چندلایی صلیبی و آن نیز نسبت به چندلایی صلیبی مورب است. این برتری استحکام در یک بار خاص و کمتر از آن عوض می شود یعنی می توان از چندلایی صلیبی به جای چندلایی شبه ایزوتروپیک استفاده کرد. در ایم مقاله تاثیر پارامترهای هندسی چندلایی بر استحکام آن نیز بررسی شده است.