Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    7-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    754
  • دانلود: 

    602
چکیده: 

در این مقاله کوشیده ایم گفتمانی تحلیلی از منظر هرمنوتیک مدرن و بعد زیبایی شناختی، در چهار جستار آگاهی، آزادی، مسوولیت - التزام، و زمان – تاویل در جهان متن سارتر و لوکاچ - مصداق کلیت های آگاه و زمان مند جهانی - و تاثیر آن را در جهان تصویری مسلمیان - یکی از مصداق های کلیت تصویری جامعه هنری ایران - گسترش دهیم. در این تحلیل، مفاهیم بنیادین از پیکر سنتی و ذات باورانه شان دور شده، و در چارچوب افق دلالت های معنایی امروزی شان در جهان متن تاویل شدند. هم چنین نحوه شناخت مبانی فکری، استوار ماندن بر مبانی اندیشه انتقادی و منطق مکالمه، پایان حاکمیت ایقان مفاهیم بنیادین و محدوده تنگ اطمینان، و نیز این واقعیت که تاویل ها یا حقایق هر کلیت زمان مند نتیجه روی آورندگی شان به جهان بوده، و فقط یکی از تاویل ها یا حقیقت ها، و متفاوت از تاویل ها یا حقایق دیگر است و نهایی نیست روشن شد.روش تحقیق روی آورندگی، تحلیل گفتمان، و آغاز از ادراک معاصر است. نتایج هم نشان می دهد، هدف نهایی، فهم جهان متن کلیت های آگاه و زمان مند از بعد زیبایی شناختی هستی شناسانه در هر مرحله از فرآیند کلیت سازی، و ساخت حقیقت های کثرت گرا به منظور تحقق فاعل پراکسیس در خویشتن و در دیگران، و پذیرش مسوولیت ناشی از تفکر زیبایی شناختی خودمان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 754

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 602 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    19-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1426
  • دانلود: 

    835
چکیده: 

چهره شهرهای امروزی به واسطه پیشرفت های فناوری و تسلط اندیشه مصرف گرایی سرشار از بناهای سرد، بیروح و بلندی شده است که به مانند دیوارهای رفیع بر فضاهای شهری به صلیب کشیده شده توسط خیابانها سایه انداخته اند. چنین روندی موجب فاصله روزافزون شهروندان از طبیعت شده و بحران های روحی- روانی عدیده ای را برای ایشان به ارمغان آورده است.هنر شهری با ایجاد فضاهای شاد و صمیمی توانسته است بطور قابل ملاحظه ای از این فشار بکاهد و به عنوان پناهگاهی برای گریز از روزمرگی حاکم بر زندگی مدرن موثر واقع شود. شهر تهران به عنوان نماد اقتدار سیاسی و فرهنگی کشور، بی شک مورد توجه نگاه هر ایرانی و گردشگر خارجی است لذا این نگارش بر آن است تا با تحلیل گزیده ای از آثار حجمی شهر تهران، به قابلیت ها و کاستی های این شاخه از هنر شهری در پایتخت بپردازد. روش پژوهش توصیفی و تحلیلی است و جامعه آماری مورد پژوهش، پیکره های مستقر در میدانهای شهر تهران می باشند که در طول دهه هشتاد هجری خورشیدی در میادین نصب گردیده اند. از این رو در پژوهش حاضر تلاش شده است که با زبده گزینی از این فضاهای شهری، ضمن بررسی و ارزیابی وضعیت مجسمه سازی شهری دهه اخیر در شهر تهران، به اهمیت عنصر میدان در تعریف فضاهای شهری و ارتباط متقابل میدان و مجسمه تاکید شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 835 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    33-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3311
  • دانلود: 

    2061
چکیده: 

درک حکمت هنر اسلامی، بدون توجه به قرآن و تعالیم نبوی میسر نیست. این دو سرچشمه هنر اسلامی به خوبی در صورت و محتوای معماری اسلامی به ویژه در مساجد آن جلوه گر شده است. مسجد شیخ لطف اله به عنوان یکی از نمودهای بارز این امر، موضوع تحقیق و پژوهش های متعددی قرار گرفته اما همچنان اسرار و رموز زیادی در آن نامکشوف باقی مانده است. در مسجد شیخ لطف اله نظمی دقیق و حساب شده وجود دارد و هندسه و ریاضیات در ساختار و کالبد این مسجد جزئی لاینفک محسوب می شود. از این رو، هدف مطالعه حاضر جستجوی ابعاد جدیدی در این شاهکار هنر اسلامی با تکیه بر حکمت اعداد است. در این روند، بررسی اعداد به کار رفته در ساختار و تزئینات مسجد شیخ لطف اله و ارتباط آنها با مفاهیم قرآن کریم و همچنین تعالیم نبوی بر اساس محاسبات حروف ابجد مورد نظر قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته نشان می دهد که عدد 9 را می توان عدد طلایی مسجد شیخ لطف الله قلمداد نمود. این عدد در ساختار و تزئینات این مسجد تکرار شده است. همچنین چنانچه برخی از مفاهیم مرتبط با ساختار و تزئینات مسجد همچون سوره سجده یا نام مقدس حضرت فاطمه بر اساس حروف ابجد محاسبه شوند عدد 9 یا یکی از مضرب های آن بدست می آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3311

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2061 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شاهسوارانی فریده

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    39-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4432
  • دانلود: 

    1313
چکیده: 

محمود صبا (محمود خان ملک الشعرا صبای کاشانی) را می توان یکی از شاخص ترین نمونه ها و نمادهای تجدد در نقاشی دوره قاجار به حساب آورد که نه اصل و ریشه را گم کرد و نه در اصول هنر مدرن غرب غرق شد. بلکه عمده نظرش ابتکار و خلق وجوه تازه از ترکیب سنت های هنری ایران با اصول و قواعد نقاشی اروپائی بود. در نقاشی های دقیق و مستند گونه از بناها و فضاهای تهران عصر ناصری، او به خوبی مهارت بالای خود را در ژرف نمائی و بازنمائی کیفیت های نوری نشان می دهد. آثار او ساده و بی هیچ ادعایی، مظهر تحولی جهانی و بازتاب عصر و دوران اوست. ازاین رو، آثار وی هم ارزش هنری دارند و هم ارزش تاریخی. روش تحقیق در این پژوهش تاویلی- تحلیلی بر اساس فلسفه پدیدارشناسی «ادموند هوسرل» بوده و بر مبنای جمع آوری اطلاعات اسنادی و استفاده از منابع مکتوب، آثار هنری و تابلوهای نقاشی صورت گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4432

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1313 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    51-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1610
  • دانلود: 

    1057
چکیده: 

نور مصنوعی یکی از ابزارهای خلق زیبایی و ایجاد آثار هنری به شمار می رود اما استفاده نا به جا و غیر اصولی آن باعث ایجاد آلودگی نوری می شود که برای انسان پدیده ای آزار دهنده و گاهی زیان بخش است. به نظر می رسد هرگاه در یک فضا، اصول طراحی و ارگونومی نادیده گرفته شود، آلودگی نوری رخ می دهد.در این پژوهش با نمونه برداری عوامل آلودگی نوری در واحدهای تجاری و تحلیل آماری آن نشان داده ایم که رابطه مستقیمی بین عدم وجود طراحی اصولی نورپردازی واحدهای تجاری و ایجاد آلودگی نوری توسط آن ها وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1610

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1057 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آذری زهرا

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    57-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3017
  • دانلود: 

    1648
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3017

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1648 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1