تحقیق حاضر به بررسی اثربخشی فعالیت های آموزشی- ترویجی در ارتقا سطح دانش اعضای تعاونی تولیدی کشاورزی استان سمنان پرداخته است. این تحقیق از نوع کاربردی است که به روش علی، ارتباطی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 3357 نفر از اعضای تعاونی تولیدی کشاورزی که در دوره های آموزشی- ترویجی شرکت کرده اند، بود که بر اساس فرمول کوکران به تعداد 209 نمونه مراجعه گردید تا پرسشنامه ها را به طور صحیح تکمیل نمایند. شیوه اجرای تحقیق به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفت و روایی محتوایی پرسشنامه با کسب نظرات متخصصان و اساتید محترم انجام، و پس از اعمال اصلاحات لازم و آزمون مقدماتی، ضریب کرونباخ آلفا 91 درصد به دست آمد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS16 استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین متغیرهای شغل اصلی، مشاوره با کارشناسان ترویج، بازدید از تعاونی نمونه، فیلم آموزشی و ویدیویی، شرکت در کلاس های آموزشی- ترویجی، تماس با مروج، نمایش فیلم، گردش علمی، شرکت در کارگاه های آموزشی، مطالعه نشریات و مجلات ترویجی، شرکت در طرح های تحقیقی- ترویجی، محتوای آموزشی، قابلیت و توانایی آموزشگر، فناوری های آموزشی، توسعه منابع انسانی و مشارکت اعضا در طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه ها با اثربخشی فعالیت های آموزشی- ترویجی در ارتقا دانش اعضای تعاونی، رابطه معنی داری در سطح 99 درصد وجود دارد. نتایج حاصل از تاثیر جمعی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته اثربخشی دوره های آموزشی- ترویجی از طریق رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام حاکی از آن است که متغیرهای نقش های توسعه ای ترویج، منابع آموزشی، روش آموزشی و مراحل تولید محصول 53.8 درصد از تغییرات حاصل بر روی متغیر وابسته دانش را تبیین نمودند.