Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

عاشوری لنگرودی حسن

نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    5-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1251
  • دانلود: 

    811
چکیده: 

از سویی حکما، قاعده «الواحد» (از یکی جز یکی صادر نگردد) را بدیهی می دانند و از سوی دیگر معتقداند خداوند یکتا، قادر مطلق است.لازمه قدرت مطلق خداوند، صدور کثیر از خدای یکتاست، آیا این، با قاعده الواحد متعارض است؟ چگونه می توان همزمان، قاعده الواحد و قدرت مطلق خداوند را پذیرفت؟در این مساله می گوییم:در پذیرش این قاعده، وفاق حکیمان، عارفان و متکلمان ادعا شده است که اساسی نداشته، پشتوانه قاعده الواحد، سنخیت علی و معلولی است. به مقتضای قاعده «سنخیت»، عقل نمی پذیرد از علت دارنده یک کمال، بیش از یک معلول پدید آید، اما اگر علتی، چند کمال داشته باشد، پیدایش چند معلول از آن محال نیست، ازاین رو، قاعده مزبور درباره خدا جاری نمی گردد، زیرا خداوند بسیط الوجود است و بسیط الوجود کل الاشیا، و صدور کثرات از او نافی قانون سنخیت نیست.بنابراین، قاعده مزبور، تضادی با قدرت مطلق خداوند ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1251

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 811 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یزدانی عباس

نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    27-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2029
  • دانلود: 

    862
چکیده: 

یکی از مباحث مهم فلسفه دین، بحث درباره تعریف واژه دین است. در طول تاریخ حضور دین در زندگی انسان، همواره اندیشمندان و دین پژوهان درصدد ارائه تعریف صحیح دین بوده اند. اما به رغم این تلاش ها، تا کنون تعریفی ارائه نشده است که همه دین پژوهان بر آن اتفاق نظر داشته باشند. دشواری تعریف دین علل خاصی دارد که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد. در این نوشتار ضمن بررسی مهم ترین رهیافت های ارائه شده ازسوی دین پژوهان در تعریف دین، ادعا می شود که ارائه تعریف واحدی که همه اندیشمندان دین پژوه در آن اجماع داشته باشند، امکان پذیر نیست. اما با وجود این، می توان از روش هایی در تعریف دین بهره برد که معقول تر به نظر می رسند. از مهم ترین این رهیافت ها می توان به روش ویلیام آلستون از طریق شناسایی مشخصه های دین ساز و رهیافت لودویک ویتگنشتاین مبتنی بر نظریه شباهت خانوادگی در تعریف دین اشاره نمود. هرچند این دو رهیافت نیز، خالی از اشکال نیستند، نسبت به رهیافت های دیگر اشکالات کمتری داشته، شیوه های بهتری برای دست یابی به فهم واژه دین خواهند بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2029

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 862 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    45-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1288
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

دفاع از دین یکی از نیازهای ضروری جامعه امروز است، امروزه یکی از شیوه های پذیرفته شده دفاع از دین، دفاع عمل گرایانه است، دفاعی که درصدد است، نشان دهد دین در زندگی مردم مشکل گشاست. مقاله حاضر با رویکردی عمل گرایانه درصدد بررسی کارکرد روان شناختی دین است، بدین منظور نخست به توضیح پنج نیاز مهم روان شناختی، یعنی نیاز به رفع احساس تنهایی، نیاز به غلبه بر ترس از مرگ، نیاز به معناجویی برای زندگی، نیاز به اجرای عدالت و نیاز به امیدی که بتوان درد و رنج حاصل از زندگی را تحمل کرد، می پردازد. سپس با رجوع به قرآن، به طرح و بررسی تفسیری آیاتی می پردازد که به این نیازها اشاره کرده اند. و در نهایت، به نحو پیشین، و با رویکردی عمل گرایانه بیانگر این مطلب است که بر اساس موضع قرآن درخصوص نیازهای روان شناختی انسان، می توان به این نتیجه رسید که دینداران به استناد آثار مثبت التزام به باورهای دینی، عقلا مجازاند آنها را بپذیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1288

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    65-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    721
  • دانلود: 

    683
چکیده: 

چنانچه فهم موثر و کارآمد درباره گذشته، فهمی که معطوف به زمان حال و برای شرایط موجود جامعه مفید باشد به دغدغه اصلی مورخین تبدیل شود، تاریخ را به علمی پویا تبدیل می کند که در بهتر شدن شرایط اجتماعی و معرفتی جامعه موثر است. علم تاریخ حاصل بینش و نگرش مورخین است و هرمنوتیک فلسفی با تاکید بر هستی شناسی فهم و مهم تر از آن مفسرمحوری در تحقق فهم، با برداشت های سوبجکتیویستی در تاریخ همخوانی زیادی دارد. در پرتو نظریه پردازی های خاص اندیشمندان این رهیافت هرمنوتیکی، می توان شئون معرفتی تاریخ را بالا برد و در تبیین هستی شناسی و روش شناسی تاریخی از آن بهره برد. ازاین روی، هرمنوتیک فلسفی می تواند به منزله دانش معین تاریخ، موجب غنی تر شدن جنبه های معرفتی تاریخ شود. مقاله حاضر با توجه به سیر تحول هرمنوتیک فلسفی می کوشد به بررسی تاثیر این رهیافت بر چگونگی تحقق معرفت تاریخی بپردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 683 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    93-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    21592
  • دانلود: 

    1979
چکیده: 

رجعت یکی از پیشگویی های مهم آخرالزمان است که افزون بر اسلام، در آیین مسیح و یهود نیز، به آن اشاره شده است و بر اساس پیشگویی هرسه آیین، در زمان ظهور موعود آخرالزمان روی خواهد داد. تحقیق حاضر به بررسی پیشگویی های موجود در تورات و سایر کتاب های عهد عتیق و نیز، انجیل های چهارگانه و سایر کتاب های عهد جدید و پیشگویی های قرآن درباره رجعت و بازگشت دسته ای از مردگان به دنیا، تفسیر آن و بیان اختلاف ها دراین باره، پرداخته است.این تحقیق مشخص خواهد کرد، اعتقاد به رجعت در آخرالزمان اختصاص به اسلام، به خصوص مذهب شیعه نداشته، در منابع مقدس آیین یهود و مسیح نیز، آمده است، بنابراین، رجعت یکی از اعتقادات مهم ادیان آسمانی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 21592

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1979 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    131-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1280
  • دانلود: 

    878
چکیده: 

در این جستار کوشش شده است با رجوع به نمونه های برجسته از ادبیات کودک، به بررسی تطبیقی مفهوم خدا در ادبیات کودک ایران و آمریکا در ابعاد دینی، روان شناختی و فلسفی پرداخته شود. ازآنجاکه کودک قادر به درک مفاهیم انتزاعی نیست، در هر دو ادبیات سعی شده خدا به صورت عینی تداعی شود، از این رو، از پدیده های عینی مانند طبیعت استفاده شده است. در هر دو ادبیات، خدا با صفات جمال و جلال معرفی می شود و در مواردی خدا با پاسخ پرسش ها و تصور خود کودک ارائه می شود، هرچند، در ادبیات کودک ایران بر جنبه های تنزیهی خداوند نیز، تاکید شده است. البته این پاسخ ها حاصل رشد فکری دوره بزرگسالی و درک مفاهیم انتزاعی است که به کودک القا می شود. این مقاله در پی پاسخ به سه پرسش بنیادی است که عبارت اند از: 1. از دیدگاه کودک خدا کجاست؟ 2. ماهیت خدا از دیدگاه کودک چگونه است؟ 3. کودک خدا را با چه صفاتی می شناسد؟کودک خدا را در آسمان و در ذات هستی و همه پدیده ها می بیند و ماهیت او را با عشق و مهربانی درمی یابد. او خدا را با صفات جمال و جلالش می شناسد، اما هم سو با نیازهای عاطفی کودک، صفات جمال در ذهن او سهم بیشتری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 878 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شامحمدی رستم

نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    159-181
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    965
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

نوشتار حاضر در جهت تحلیل جمع حلول و تعالی در فلسفه پویشی وایتهد، می کوشد در گام نخست نشان دهد که درهم تنیدگی و پیوند اندام وار هستی ها در این نظام پویشی، آن هم در چارچوب مقولاتی عام و فراگیر، ایجاب می کند تا جهان به شبکه ای تبدیل شود که همه هستی های بالفعل در کنش و واکنش دائمی باشند. این کنش و واکنش پیوسته و دائمی ایجاب می نماید که رابطه خدا و جهان از حالت یک سویه (تاثیر خدا بر جهان) خارج شده، به تعامل دوجانبه (تاثیر متقابل خدا و جهان بر یکدیگر) تبدیل شود.در گام دوم با توجه به تعامل دو جانبه خدا و جهان، مبانی مابعدالطبیعی سازگاری میان حلول و تعالی در فلسفه پویشی استخراج می گردد.در گام سوم به چگونگی جمع میان حلول و تعالی در خدا و جهان می پردازم، به این معنا که چگونه خدا و جهان از یک سو موجب تعالی یکدیگر شده و از دیگر سو در یکدیگر حلول می نمایند. سپس به تاثیر این نگرش بر تحول در مسیح شناسی پرداخته، در پایان بیان می کنیم که چنین نگرشی به برداشتن مرز بین طبیعت و ماورای طبیعت، عرضی دیدن رابطه خدا و جهان و تنزل خدا تا مرتبه بشری منجر خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 965

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0