پژوهش حاضر به بررسی تاثیر عمر دارایی و راهبردهای تجاری بر رابطه بین رشد دارایی ها و نرخ بازده خالص دارایی های عملیاتی شرکت ها می پردازد؛ برای این منظور، نمونه ای متشکل از 86 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1389-1385 مورد بررسی قرار گرفت. با انجام تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی، شرکت های مورد مطالعه از نظر نوع راهبرد تجاری به دو خوشه رهبر در هزینه و متمایز ساز در محصول تفکیک و برای تجزیه و تحلیل و ارائه الگو از رویکرد چینش داده های تابلویی استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که رابطه معنی داری بین عمر دارایی ها و عملکرد عملیاتی شرکت ها وجود دارد. ضمنا متغیر های عمر دارایی ها و راهبردهای تجاری، بر رابطه بین رشد دارایی ها و عملکرد شرکت ها موثر می باشند. همچنین تاثیر رشد دارایی در شرکت های دارای دارایی های قدیمی از شدت بیشتری برخوردار بود. تاثیر رشد دارایی در شرکت های پیرو راهبرد تمایز محصول منفی بود. از آنجا که کلید اصلی موفقیت در سرمایه گذاری ها تعیین مزیت رقابتی خاص هر شرکت و دوام آن مزیت می باشد، لذا نتایج تجربی این مفاهیم راهبردی می تواند راهکار مفیدی را برای کار آفرینان فراهم آورد تا بتوانند عملکرد آتی بهتری کسب نمایند.