Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    1-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1756
  • دانلود: 

    935
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: رکن اساسی توسعه پایدار شهری مدیریت بهینه شهر است .با توجه به رشد فزاینده جمعیت شهری و به منظور کنترل منابع و سرمایه های مادی و معنوی و عملکرد بهینه شهرداری مشارکت همه شهروندان به ویژه نخبگان ضروری است. تجربه جوامع تمرکزگرا نشان داده است که نگاه یکسو نگر و برنامه ریزی از بالا به پایین در شهر مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد. مشارکت نخبگان و نظارت مردم سطح کارایی مدیران را بالا می برد. هدف این تحقیق، دستیابی به حکمروایی خوب شهری و ارائه شاخص هایی برای حکمروایی خوب شهری در ،شهر یاسوج است.روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و پیمایشی، و گردآوری مطالب، مبتنی بر پرسشنامه است. فرضیات تحقیق مبتنی بر این است که به نظر می رسد سه مولفه مشارکت، پاسخ گویی و کارایی در شهر یاسوج در سطح مناسبی نیست و بین نظرات افراد تحصیل کرده و سایر شهروندان خصوصا در رابطه با مشارکت تفاوت معنی داری وجود داشته باشد. برای بررسی فرضیات بالا از آزمون های سطح معنی داری و همچنین روش آمار استنباطی رای سنجش تفاوت معناداری گروه های مختلف اجتماعی تبیین شده است. در نهایت نتایج با استفاده از نرم افزارARC/GIS  نمایش داده شده است.یافته ها: بر اساس یافته های حاصل از پژوهش مشخص می گردد که میزان مشارکت مردم در مدیریت شهر یاسوج در سطحی پایین تر از میانگین مفروض پژوهش و معادل -0.023 است. مولفه پاسخگویی با میانگین 0.0257 در سطحی بالاتر از متوسط قرار دارد. مولفه کارایی با میانگین -0.003 از سطح متوسط پژوهش کمتر است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن دارد که مدیران و مسوولین حوزه برنامه ریزی شهر یاسوج بدون توجه به نظرات مردمی و تنها با توجه به اطلاعات درون سازمانی نسبت به برنامه ریزی در شهر اقدام کرده اند. در میان مولفه های حکمروایی شهری در شهر یاسوج، میزان مشارکت و کارایی در سطحی پایین تر از میانگین مفروض پژوهش و میزان پاسخگویی در سطحی بالاتر قرار دارد. از این رو فرضیه اول و سوم پژوهش تایید و فرضیه دوم مورد تایید قرار نگرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1756

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 935 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 15
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    21-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    797
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این تحقیق، بررسی میزان آمادگی عوامل درون سازمانی شهرداری شیراز جهت پذیرش برخی تصدی های دولتی می باشد که به صورت مطالعه موردی در شهرداری شیراز انجام گرفته است. میزان آمادگی از طریق چهار شاخص، «امور مرتبط با مسکن و شهرسازی»، «امور مرتبط با بهداشت و محیط زیست»، «امور فرهنگی، هنری و اجتماعی» و «امور آب، برق، گاز و مخابرات» عملیاتی شده است.روش پژوهش: جهت جمع آوری اطلاعات و اندازه گیری متغیرهای سنجشگر میزان آمادگی، در این پژوهش که به روش توصیفی انجام شده از ابزار پرسشنامه با تایید روایی و پایایی آن استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، مدیران و سرپرستان شهرداری شیراز بودند و کل جامعه مورد آزمون قرار گرفت.یافته ها: یافته های این تحقیق فرضیه های تعریف شده را تایید کرد و نشان داد که بین ویژگی های ابعاد ساختار سازمانی، آمادگی مدیران و تناسب فرهنگ سازمانی برای تغییر از یک طرف و آمادگی سازمانی شهرداری شیراز جهت پذیرش وظایف جدید از دولت از طرف دیگر در سطح معناداری a=0.01 رابطه وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که در مورد آمادگی کلی شهرداری شیراز برای پذیرش وظایف جدید، بیشترین آمادگی جهت پذیرش وظایف مربوط به «امور مرتبط با مسکن و شهرسازی» و کمترین میزان آمادگی مربوط به پذیرش وظایف مربوط به «امور آب، برق، گاز و مخابرات» می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 797

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    35-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1040
  • دانلود: 

    535
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: امروزه بیشتر سرمایه گذاری ها، مخصوصا در بعد اقتصادی، در کلان شهرها صورت می گیرد از آن جهت که عقیده عمومی بر آن است که سرمایه گذاری در کلان شهرها مقرون به صرفه است. این امر باعث توسعه تک بعدی در منطقه و فقط در یک شهر خاص می گردد که نتیجه آن افزایش نابرابری منطقه ای است و دیگر شهرهای منطقه از توسعه باز می مانند درحالی که شهرهای دیگر ممکن است دارای توان ها و پتانسیل های خوبی جهت توسعه اقتصادی باشند.یکی از مهم ترین اهداف در برنامه ریزی منطقه ای، کاهش نابرابری ها و توسعه منطقه با استفاده از توان های هر منطقه است. لازمه رسیدن به این امر توجه به شهرهای کوچک به عنوان راهبردی که باعث توسعه اقتصادی این شهرها و منطقه می گردد حائز اهمیت است.این تحقیق با هدف مطالعه نقش شهرهای کوچک در توازن و توسعه منطقه ای، به مطالعه شهرهای کوچک استان فارس که بین 25-50 هزار نفر جمعیت دارند، می پردازدروش پژوهش: روش پژوهش «توصیفی-تحلیلی» است که بر مبنای مولفه جمعیتی و به کارگیری مدل های کمی انجام شده است در پژوهش حاضر جهت بررسی نقشی که شهر های کوچک در توسعه اقتصادی منطقه می توانند ایفا کنند از دو روش اقتصادی، ضریب مکانی و تغییر سهمی بهره گرفته شده است.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که شهرهای کوچک استان فارس با توجه به پتانسیل ها و روش های انجام شده می توانند با ارائه کارکردهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی در بهبود شرایط اقتصادی خود و کل منطقه تاثیر گذار باشند. بر طبق هر دو روش این شهرها در بخش های مختلف توسعه دارای ضرایب رشد مثبتی در مقایسه با استان بوده اند. لازمه وارد شدن این شهرها در توسعه اقتصادی منطقه، دادن نقش اقتصادی به هر یک از این شهرها متناسب با پتانسیل های آن هاست؛ که این امر نیز به نوبه خود راهبردهای ویژه ای را می طلبد که باید با برنامه ریزی منظم و دقیق و با حمایت دولت در این شهرها صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1040

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 535 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1735
  • دانلود: 

    818
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: امروزه مدیریت شهری نیازمند یک نظام پایدار درآمدی است تا از طریق آن بتواند به وظایف ذاتی خود عمل کند. اداره ی مطلوب شهر و ارائه خدمات مناسب به شهروندان و هدایت پروژه های عمرانی مستلزم دستیابی به درآمدی پایدار است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر دستیابی حکومت های محلی و شهرداری شهرهای کوچک به منابع درآمدی پایدار انجام شده است.روش پژوهش: بدین منظور صورت های مالی شهرداری فیروزکوه از سال 1381-1390 که بر اساس الگوی هفت طبقه ای مبتنی بر ماده 29 آیین نامه مالی شهرداری ها تنظیم شده است و ضمن انجام مصاحبه با اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد درآمدهای شهرداری فیروزکوه در این دوره ده ساله عمدتا مبتنی بر درآمدهای ناپایدار ناشی از عوارض ساختمانی (بین 20 تا 40 درصد) بوده و این درآمدها اساسا متاثر از سیاست های دولت در حوزه مسکن و رکود و رونق بازار مسکن بوده و شورای اسلامی شهر در این حوزه با بررسی و تغییر تعرفه های عوارض ساخت و ساز و ماده 100 بر این درآمدها تاثیر داشته است.نتیجه گیری: شهرداری فیروزکوه در پایدارسازی منابع درآمدی خود چندان موفق نبوده و می تواند با همکاری شورای اسلامی شهر سیاست هایی را در راستای دستیابی به منابع درآمدی پایدارتر مانند جذب سرمایه گذاری و تامین مالی، توسعه صنایع خصوصا صنعت گردشگری و سایر فعالیت های خدماتی تدوین و اجرا نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1735

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 818 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    57-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1404
  • دانلود: 

    681
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: در مدیریت امور شهری، مشارکت شهروندان به عنوان عنصر کلیدی در راستای دستیابی به اهداف پیش بینی شده، از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا مشارکت دادن شهروندان موجب خواهد شد تا آنان در انجام امور شهری مسوولیت و تعهد را بپذیرند. در این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر مشارکت شهروندان در مدیریت امور شهری، میزان مشارکت شهروندان ارومیه و عوامل موثر بر آن، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته است.روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات از میان 384 سرپرست خانوار نمونه در مناطق چهارگانه شهر ارومیه به روش نمونه گیری خوشه ای (چند مرحله ای) استفاده شده است.یافته ها و نتیجه گیری: حاکی از آن است که بیشترین و کمترین میزان مشارکت در مناطق 1 و 2 به ترتیب با میانگین 62% و 51% در 8 مولفه بوده است. به طور کلی در شهر ارومیه از میان مولفه های مورد بررسی، بیشترین میزان مشارکت شهروندان در مولفه پاکسازی محیط شهری، با %71.5 بوده و کمترین میزان مشارکت شهروندان در مولفه درختکاری در محله و شهر، با %31.5 بوده است. همچنین، میانگین مشارکت شهروندان در مناطق چهارگانه ارومیه حدود %55.5 درصد بوده که نشان از مشارکت متوسط در اداره امور شهر دارد و عوامل موثر بر آن عبارتند از سن، تحصیلات، بعد خانوار، سابقه سکونت در محل، وضع فعالیت، نوع شغل و نوع مسکن بوده است. متغیرهای میزان درآمد و میزان هزینه خانوار هیچ گونه رابطه معناداری با میانگین مشارکت شهروندان نشان نداده اند. در تحلیل مدل رگرسیونی چند متغیره نیز مشخص شد که متغیرهای وارده بر مدل، 52 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین می کنند. در این میان سهم متغیرهای مستقل بعد خانوار، سابقه سکونت در محل و نوع شغل از همه بیشتر بوده است. متغیر تحصیلات کمترین سهم در تبیین متغیر وابسته را ایفاد می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1404

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    69-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1100
  • دانلود: 

    633
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: هدف کلی این نوشتار بررسی رابطه نگرش به مشارکت اجتماعی و رعایت انضباط ترافیکی است. تعیین رابطه نگرش به مشارکت در بعد عاطفی و احساسی و تمایل به رعایت انضباط ترافیکی، تعیین رابطه نگرش به مشارکت در بعد شناختی و تمایل به رعایت انضباط ترافیکی و تعیین رابطه نگرش به مشارکت در بعد انگیزشی و تمایل به رعایت انضباط ترافیکی و در بین رانندگان، از اهداف جزئی تحقیق هستند.روش پژوهش: جامعه آماری تحقیق را رانندگان تحت پوشش سازمان تاکسیرانی شهران که برای دریافت دوره های عمومی آموزش های امداد و نجات در مراکز تحت پوشش اداره کل سلامت شهرداری تهران، مراجعه کرده اند. بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه، 340 نفر انتخاب شدند.تکنیک جمع آوری اطلاعات بر اساس پرسشنامه محقق ساخته با مراجعه پرسشگران به جامعه آماری تحقیق در سطح شهر تهران انجام شد. علاوه بر استفاده از پرسشنامه، از روش های اسنادی و کتابخانه ای، مصاحبه با برخی کارشناسان و همچنین جستجوهای اینترنتی به عنوان مکمل روش فوق استفاده شده است. برای سنجش دقت ابزار از آزمون دقیق فیشر در سطح احتمال خطای α=%5 استفاده خواهد شد. برای سنجش روایی آماری سوالات پرسشنامه از آزمون خی دوی کارل پیرسون استفاده شد که با قرار گرفتن تابع نمونه ای آزمون در ناحیه بحرانی و رد فرضیه H0، فرضیه تحقیق تایید می شود. نتیجه می گیریم که مقیاس طراحی شده دارای روایی است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش با استفاده از آزمون خی دو کارل پیرسون در سطح اطمینان 95 درصد و درجات آزادی مربوط به هر فرضیه، نشان داد: با تغییر میزان نگرش به مشارکت اجتماعی رانندگان در ابعاد رفتاری، انگیزشی، احساسی و شناختی، شاهد تغییر در میزان رعایت انضباط ترافیکی آنان هستیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1100

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    81-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2876
  • دانلود: 

    1097
چکیده: 

مقدمه و هدف پژوهش: امروزه عملکرد مالی یکی از مهم ترین حوزه های عملکردی سازمان ها محسوب می شود، زیرا اطلاعات مالی زیربنای بسیاری از تصمیم گیری ها، خط مشی های استراتژیک مدیریت و تدوین برنامه ها و سیاست های نظام های بودجه ای در سازمان ها به حساب می آید. سازمان ها در راستای ارزیابی عملکرد مالی و تدوین بودجه، از تکنیک های متداول تجزیه و تحلیل شاخص ها، پارامترهای کمی و سلیقه ای استفاده می کنند، اگرچه این نوع تکنیک ها، اطلاعات مفیدی را فراهم می آورد، اما به دلیل در نظر نگرفتن کلیه شاخص ها و معیارها، تصویر جامعی از عملکرد و برنامه ها را به دست نخواهد داد و نتایج بدست آمده از اعتبار قطعی برخوردار نمی باشد. با توجه به این که شاخص های مالی و بودجه، حوزه های عملکردی متفاوتی را پوشش می دهند که هر سازمان می تواند در برخی از این حوزه ها دارای قوت و در برخی دارای ضعف باشد، لذا استفاده از مدل های علمی به منظور ارزیابی عملکرد مالی و بودجه ریزی عملیاتی به لحاظ در نظر گرفتن هم زمان شاخص های گوناگون در حوزه های مختلف، تاثیر زیادی بر نتایج ارزیابی، هدف گذاری سیاست ها و تصمیم گیری ها خواهد داشت.روش پژوهش: در این مطالعه، از روش تحقیق توسعه ای و توصیفی استفاده شده است. عملکرد مالی شرکت های آب و فاضلاب در ایران در این پژوهش، بر اساس شاخص های مالی، بهره وری، کارکنان، مشترکین، تخصیص منابع و فرآیندهای مدیریتی پس از تعیین وزن آن ها، با ترکیب مدل های TOPSIS ,ELECTRE TAXONOMY-NC ,TAXONOMY-CL  ارزیابی شده و نهایتا بکارگیری مدل های فوق در مراحل مختلف بودجه ریزی عملیاتی در سازمان ها پیشنهاد شده است.نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد، مدل های تصمیم گیری چند معیاره یک ابزار کارآمد برای شناسایی عملکرد مالی، تعیین شاخص های اثربخش، تدوین ضوابط بودجه، تفویض اختیار، بهبود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1097 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button