نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1356
  • دانلود: 

    1533
چکیده: 

وجه به طورکلی مقوله ای معنایی است که دیدگاه گوینده را درباره گزاره ای نشان می دهد. عناصر وجهی مختلفی در زبان برای انتقال وجه وجود دارد؛ به عبارت دیگر، زبان ها ابزارهای مختلفی برای بیان مفاهیم وجهی در اختیار دارند؛ یکی از این ابزارها، وجه فعلی است. وجه فعلی ان جنبه از وجه است که در ساخت واژه فعل و از طریق صرف ان نمودار می شود و مقوله ای دستوری است. با بررسی تاریخ دستورنویسی فارسی، مشخص می شود که دستورنویسان درنهایت بر سر وجود سه وجه فعلی در فارسی به اجماع رسیده اند؛ این سه وجه فعلی عبارتاند از: اخباری، التزامی و امری. این نوشتار بر ان است تا نشان دهد تمایز وجه التزامی و امری که تنها بروز ساخت واژی ان در شناسه است، تمایزی وجهی نیست و نمی توان این دو گروه از افعال را از نظر وجه فعلی متمایز دانست؛ به عبارت دیگر، فارسی تنها دو وجه فعلی دارد: اخباری و غیراخباری. همچنین این نوشتار تلاش می کند تا تبیینی برای صفربودن شناسه دوم شخص مفرد امر ارائه دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1356

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1533 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    17-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1381
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

اسطوره ها نیرومند و پایدار هستند، می توانند با تغییر شکل در سخت ترین شرایط نیز به حیات خود ادامه دهند و در قالبی دیگر زنده و فعال بر جای بمانند. بسیاری از مسائل تصوف نظیر اداب و رسوم، قصه ها و داستان های متون ادبی عرفانی، از اسطوره گرفته شده اند یا اسطوره در انها به گونه ای تاثیر نهاده است. وجود اساطیر کهن در برخی اداب صوفیه، نشانه سازواری و انسجام این اندیشه ها با تعالیم صوفیه است. به منظور تبیین سازواری اسطوره با مباحث عرفانی، کارکرد و شیوه های تداوم ان را در متون عرفانی زبان فارسی تا پایان قرن هشتم بررسی کرده ایم. نتیجه این پژوهش نشان می دهد اندیشه های اسطوره ای؛ نظیر نجات بخشی، اشه و تقدس عناصر اب و اتش، متناسب با چارچوب اندیشه های عرفانی، در قالب کرامات صوفیان به حیات خود ادامه داده اند. ساختار کتب مقامات عرفا نیز مبتنی بر اسطوره نجات بخشی است. ایین های اشناسازی نیز به صورت گذر ازمونی صوفیان از اب یا اتش و در قالب کرامت جابه جا شده است. اهمیت پیر، قطب و ابدال نیز شکلی از جابه جایی اسطوره در قالب کرامات است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1381

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 18
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    37-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1132
  • دانلود: 

    664
چکیده: 

«تقابل های هم جوار» (همنشینی دو رکن متقابل)، اصطلاحی است در پیوند با علم معانی نحو. این اصطلاح، هنرسازه‏ای پنهان در مثنوی است که در این نوشتار براساس نظریه نظم (ساخت) و علم معانی نحو، ساخت‏های گوناگون و الگوهای متنوع ان تبیین و تحلیل شده است؛ ازجمله این الگوهای تقابلی عبارت اند از: تقابل های هم جوار در یک جمله با هویت دستوری یکسان (تقابل های معطوف، تقابل های هم جوار مضاف و مضاف الیهی و موصوف و صفتی)، تقابل های هم جوار در یک جمله با هویت دستوری ناهمسان و تقابل های هم جوار در دو جمله شامل تقابل های عطفی و غیرعطفی. همراهی این الگوها با دیگر عناصر زیبایی شناسی چون انواع ارایه های بلاغی و موسیقی کلام، بر ظرفیت معنایی و حسن بلاغی انها می افزاید. این گونه گونی موجب پویایی زبانی، بلاغی و معنایی هر چه بیشتر شعر مولانا شده است. بسامد فراوان این هنرسازه، ویژگی‏ای سبکی در شعر مولانا افریده است و گذشته از تاثیر بلاغی و زیباشناسانه در القای زمینه معنایی سخن، به ویژه در اندیشه های بنیادین ذهن مولانا موثر است. در این نوشتار، تقابل های هم جوار معرفی و ساختار نحوی ابیاتی که شامل این هنرسازه اند، تحلیل زیباشناسی شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 664 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    57-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1650
  • دانلود: 

    637
چکیده: 

عبهرالعاشقین سرشار از صور خیال است. ذهن پویای روزبهان موجب شده است گاه سلسله ای از تشبیهات به هم-پیوسته در این اثر مشاهده شود که در این مقاله با الهام از نظریه «استعاره مفهومی» در قالب طرحی با عنوان «تشبیه حوزه ای» بررسی می شوند. در تشبیه حوزه ای، عناصر و لوازم یک مجموعه در تطابق با عناصر و لوازم مجموعه ای دیگر قرارمی گیرد؛ یعنی یک تشبیه به عنوان تشبیه اصلی در راس است و تشبیهات دیگر که همان اجزاء، لوازم یا ویژگی های هر دو مجموعه است، با عنوان تشبیهات فرعی موردتطابق و تشابه قرارمی گیرد. پس از استخراج و تحلیل جملات تشبیهی که درباره عشق در عبهرالعاشقین امده است، چنین دریافت می شود که در کل اثر بسیاری از تشبیهات با یکدیگر در ارتباط اند؛ به همین سبب، ساختار تشبیه حوزه ای بستری مناسب برای تحلیل و بررسی تشبیهات این اثر عرفانی است. طی این پژوهش 44 تشبیه حوزه ای درباره عشق از عبهرالعاشقین استخراج و تحلیل شد. همچنین عوامل شکل گیری تشبیهات حوزه ای در چهار گروه بدین شرح تقسیم بندی شدند: 1- تناسبات و ملازمات، 2- اجزا و اعضای مشبه به، 3- نتایج حاصل از مشبه به و 4- ویژگی و صفات مشبه به.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1650

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 637 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    77-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3980
  • دانلود: 

    2798
چکیده: 

عنوان اثر، نامی است که از سوی پدید اورنده یا ناقد اثر بدان داده می شود. اهمیت عنوان، تنها از ان روی نیست که اثر را شناسنامه دار و از سایر عنوان ها متمایز می کند، بلکه می تواند دال بر کیفیت و اهمیت اثر از نظر بافت و ساخت نیز باشد. عنوان، نخستین نشانه ای است که خواننده با ان مواجه می شود و از انجا که بین عنوان و متن، ارتباط معناداری (بین ساختار و مفهوم) وجود دارد، خواننده از ان می تواند به محتوا و دیگر امکانات رسانه ای متن احاطه یابد. بررسی عنوان سروده های اخوان ثالث، خواه نام کلی اثر و خواه نام گذاری سروده ها، یکی دیگر از ابزارهایی است که می توان برای فهم و خوانش سروده های وی به کاربرد. بدین روی، باتوجه به عنوان هم می توان به محتوای سروده ها پی برد و هم سیر فکری و روحی شاعر را تا اندازه ای بررسی کرد. برای این کار از شیوه تحلیل محتوا استفاده شد که یکی از روش تحقیق های مطرح در حوزه علوم انسانی است. همچنین از امارگیری به منظور تدارک سند برای ایجاد طبقه بندی ها بهره گرفته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3980

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2798 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    93-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3860
  • دانلود: 

    807
چکیده: 

زبان، نظامی از روابط متداخل است؛ به گونه ای که مفهوم یک جزء، جز در سایه ارتباط با اجزاء و عناصر دیگر دریافت نمی شود. ارتباط بین ساخت ها و سازه های زبانی بر دو گونه است: رابطه لفظی و رابطه معنایی که هر دو پیوندی عمیق و ناگسستنی با یکدیگر دارند؛ چراکه لفظ در خدمت معنی و وسیله ای برای بیان ان است. باتوجه به اهمیت رابطه معنایی در جمله های مرکب، به ویژه جمله های شرطی، پژوهش حاضر بر ان است تا با مداقه در ساخت زبانی جمله های شرطی زبان فارسی و با تکیه بر روش وصفی ـ تحلیلی، ساخت معنایی این جملات و عوامل موثر در افاده معنی شرط را تحلیل و با تامل در نمونه های برگرفته از متون ادب فارسی، نوع ارتباط معنایی دو جمله واره پایه و پیرو شرطی را که موردکم توجهی دستورپژوهان زبان فارسی قرارگرفته است، بررسی کند. مهم ترین دستاوردهای این نوشتار بیانگر ان است که در جملات شرطی رابطه تلازمی، اساس ارتباط معنایی دو جمله واره پایه و پیرو به شمارمی رود و این رابطه معنوی، خود به دو گونه تلازمی سببی و تلازمی غیرسببی تقسیم می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3860

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 807 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    113-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1313
  • دانلود: 

    816
چکیده: 

هرچه در تاریخ معماری به عقب می رویم، مستندات کالبدی کمتر می شوند؛ سقف ها فرو می ریزند، دیوارها محو و شالوده ها طعمه گذشت روزگار می شوند. هرچند از موجودیت مادی بعضی از بناها اثری به جانمی ماند، این بناها به کلی نابود نمی شوند و در مستندات مکتوب پایدار می مانند. از دوره های تاریخ معماری ایران که امروز اثار بسیارکمی از ان باقی مانده است، دوره غزنویان است؛ باوجوداین، مستندات مکتوب بسیاری از این دوره به دست ما رسیده است که می تواند تا حدی کمبود داده های فیزیکی را جبران کند؛ مانند دیوان شاعران، سفرنامه ها و تاریخ نگاری ها. دراین میان، تاریخ بیهقی نوشته ابوالفضل بیهقی به دلیل شیوه منحصربه فرد تاریخ نگاری ان و همچنین ویژگی های ادبی ارزشمند، اهمیت ویژه ای دارد. پرسش مهمی که درباره معماری عصر غزنوی مطرح می شود این است که چرا از دوره های قبل و بعد از غزنویان اثار معماری زیادی باقی مانده است، اما اثار این دوره مهم تاریخی از صفحه روزگار محو شده اند؟ مقاله پیش رو با بررسی نکته های زبانی و ادبی در تاریخ بیهقی و مقایسه انها با کاربردهای مشابه در فارسی معاصر، به دنبال پاسخ این پرسش است که ایا می توان در متن تاریخ بیهقی شواهدی یافت که پایدارنماندن این بناها را توجیه کند؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1313

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 816 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    133-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    935
  • دانلود: 

    727
چکیده: 

اسطوره هبوط با تمام پیچیدگی های خود در سطحی وسیع ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. به زوایای گوناگون این مسئله در کتب دینی مختلف اعم از قران، انجیل و تورات هم اشاره شده است. با بررسی شعر معاصر درمی یابیم که شاعران معاصر در بیان دیدگاه های خود، هم تحت تاثیر قران بوده و هم از اموزه های تورات و انجیل استفاده کرده اند. در شعر فارسی معاصر، هبوط و جزئیات ان به شیوه های گوناگون نمود یافته است؛ افرینش، نخستین گناه، میوه ممنوعه، اغواکننده، برهنگی ادم و حوا پس از خوردن میوهممنوعه، توبه، فرود و هبوط و درنهایت داستان هابیل و قابیل که برای بیان موضوعات اجتماعی خاص، بسیار دقیق و با نازک اندیشی خاصی به انها توجه شده است. چگونگی بهره مندی شاعران معاصر از این اسطوره، پرسش اصلی این پژوهش است که به شیوه توصیفی– تحلیلی انجام شده است. نتایج نشان می دهد شاعران فارسی زبان معاصر، تقریبا تمام مواردی را که در جزئیات هبوط مورداختلاف ادیان و مفسران مختلف است، پذیرفته و در هر جایی به موردی اشاره کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 935

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 727 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سیدان الهام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    153-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1264
  • دانلود: 

    720
چکیده: 

عطار از نخستین شاعرانی است که به صورت جدی در غزل روایت پردازی کرده است. طرح روایت در این دسته از غزلیات تنها وجه یا قالب ادبی نیست، بلکه ساختاری معرفت شناختی دارد. عطار در طرح این روایت ها و پیشبرد فرایند معناسازی در ان، به نحو موثری از فضای دلالی حاکم بر اشعار بهره می برد. در این غزلیات فضا عنصر پس زمینه ای ساده محسوب نمی شود؛ بلکه بر کل روایت سایه افکنده است. بررسی غزل روایت های عطار نشان می دهد فضای حاکم بر انها ارتباط مستقیمی با ادارک و احساس شخصیت ها دارد و براین اساس شکل گیری فضا مراحلی را طی می کند. تمرکز بر دگرگونی، بارزترین ویژگی فضا در این نوع غزل هاست که به بسط فضا می انجامد. علاوه-براین، فضا در این اشعار ابعاد مختلفی دارد که در این پژوهش با ارائه طرحی به سه جنبه تقسیم می شود: 1ـ اجتماعی، 2ـ فردی، 3ـ نمادین. هرکدام از این فضاها در تعامل با فضای دیگر قراردارد و به این ترتیب در فضایی واحد و منسجم با هم متحد می شوند. نظر به گوناگونی ابعاد فضا در غزل های روایی عطار و نبود الگویی کارامد برای بررسی روایت های مشابه، مقاله حاضر بر ان است که ضمن بررسی و تحلیل فضای اشعار، بنیان های معرفت شناختی ان را واکاوی و الگویی برای تحلیل فضا در این دسته از اشعار ارائه کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1264

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 720 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

قنبری عبدالملکی رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    173-192
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    768
  • دانلود: 

    996
چکیده: 

وقوع جنگ ایران و روس، شعر عصر قاجار را به تجربه ای جدید در ورود به مسائل اجتماعی- سیاسی و واکنش به حوادث مهم عصر واداشت. این جنگ های خونین و طولانی که در نیمه اول قرن سیزدهم هجری روی داد، برخی از شاعران این دوره را که در چارچوب مکتب «بازگشت ادبی» فعالیت می کردند، به واکنش واداشت. بررسی این واکنش ها، به دسته بندی دو گروه از شاعران بزرگ این عهد انجامید: 1. شاعران «جامعه گرا»، همچون میرزا ابوالقاسم قائم مقام و نشاط اصفهانی که علاوه بر شاعری، از سیاستمداران بزرگ ایران نیز بوده و با نگاه تحلیلی به پدیده جنگ نگریسته اند؛ همچنین شاعرانی چون صبای کاشانی، مجمر اصفهانی، خاوری شیرازی و عبدالرزاق بیک دنبلی که گرچه قصاید زیادی در مدح شاه و شاهزادگان قاجار سروده اند، به وقایع جنگ و مسائل جاری کشور نیز بی توجه نبوده اند؛ 2. شاعران «غیرجامعه گرا» همچون سحاب اصفهانی و وصال شیرازی که در فضای ملتهب کشور، صرفا کارشان ترتیب چند لفظ و به هم بافتن چند مصراع در مدح کسان بود. نگارنده در این جستار می کوشد تا با مطالعه اثار و دیوان های شعرای مکتب بازگشت، واکنش انها را به جنگ ایران و روس بکاود و بازتاب این واقعه بزرگ را در اشعارشان بررسی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 768

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 996 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    193-211
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1553
  • دانلود: 

    1547
چکیده: 

از گسترده ترین بخش های ادبیات هر ملتی، ادبیات مربوط به کودکان و نوجوانان است که نقش مهمی در اماده سازی انان برای ورود به عرصه های اجتماعی ایفا می کند. در این بین نهادهای دینی- فرهنگی ازجمله نهادهای بنیادین (به ویژه در جوامع اسلامی) هستند که در ادبیات داستانی کودک و نوجوان موردتوجه خاص قرارگرفته اند؛ لذا در این تحقیق که با هدف شناخت هر چه بهتر چگونگی معرفی و انعکاس نظام اعتقادی در اثار کودکان و نوجوانان صورت پذیرفته، تلاش شده است تا به شیوه توصیفی و تحلیلی و باتوجه به نظریه ساختارگرایی تالکوت پارسونز، این مسئله در اثار منتخب هوشنگ مرادی کرمانی، از برجسته ترین نویسندگان اثار داستانی کودک و نوجوان کشورمان بررسی شود. در این پژوهش نظام اعتقادی اثار داستانی موردمطالعه، در دو قالب کلی نهادهای دینی و باورهای عامیانه بررسی و برای تبیین بهتر مطالب، جداول و نمودارهای لازم ارائه شده است. نتیجه این پژوهش نشان از ان دارد که نهادهای دینی به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای بنیادین جامعه، در این اثار انعکاس یافته است و باتوجه به فرهنگ اسلامی جامعه ایرانی، مسائل مذهبی در راس توجه نویسنده قراردارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1553

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1547 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلمانی حمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 17)
  • صفحات: 

    213-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    778
  • دانلود: 

    635
چکیده: 

در یکی از حکایات اسرارالتوحید، جمله ای از زبان قصابی خطاب به ابوسعید دیده می شود که متضمن ترکیب «افسوس-خواره» است. شفیعی کدکنی در تعلیقات کتاب مذکور، این ترکیب را از «افسوس» به معنای «مسخره» دانسته و شرحی بران نوشته است؛ اما با استناد به شواهد متنی از منابع دیگر و نیز باتوجه به ساختار معنایی جمله موردبحث در متن اسرارالتوحید، می توان دانست که این ترکیب احتمالا از افسوس به معنای ستم ساخته شده و مقصود قصاب بیان مفت-خوری و بیکارگی صوفیان است. در این جستار، علاوه بر اقامه شواهد تاییدکننده این معنا از متون دیگر، بحثی نیز درباره ارتزاق صوفیان از راه فتوحات مطرح و نشان داده شده است که هرچه از دوران نخستین تصوف فاصله می-گیریم، فتوحات جایگاه مهم تری در نظام خانقاه ها پیدا می کند و پرداختن به مشاغل یدی در میان صوفیه از رونق می-افتد. ضمن اینکه دراین میان، به برخورد مردم عامی با صوفیان و نیز اجبار در دادن فتوحات هم اشاره ای شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 778

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 635 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0