قاچاق پدیده ای چند وجهی است که عوامل متعددی در آن دخیلند. این عوامل طیف وسیعی را در بر می گیرد که عمدتا به ساختارهای اقتصاد ملی و شرایط اجتماعی و سیاسی و جغرافیایی مربوط می شود؛ هر چند پاره ای از عوامل خارجی را نیز نباید نادیده گرفت.به رغم سهم اندک چای در بودجه خانوار، این محصول از جمله مواد غذایی کشور است که مصرف آن طی چند دهه گذشته روند فزاینده ای داشته و بخش در خور توجهی از آن از طریق واردات تامین شده است؛ آن هم نه واردات رسمی بلکه واردات غیر رسمی و به عبارتی قاچاق. به عنوان مثال 44 درصد از مصرف داخلی در سال 1376 از طریق قاچاق تامین شد که این مقدار با 22.7 درصد افزایش به 66.7 درصد در سال 1381 رسید. از سوی دیگر سیاست افزایش معادل تعرفه ای واردات چای از 3.24 درصد در سال 1368 به 84.46 درصد در سال 1380 با هدف حمایت از چای داخلی نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه واردات چای قاچاق را در سال 1381 به مرز 89 هزار تن رساند. افزایش سهم چای وارداتی در مصرف داخلی در سالهای اخیر ضمن وارد آوردن خسارتهای قابل ملاحظه به چایکاران، مشکلات متعدد دیگری را در ابعاد فرهنگی، انتظامی و تجاری کشور ایجاد کرده است که رفع آنها مستلزم صرف بودجه و زمان و اتخاذ سیاستهای مناسب است.برای مقابله با ورود چای به صورت قاچاق ساز و کارهای متعددی وجود دارد که اعمال تعرفه های منطقی از مهمترین آنها محسوب می شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که تعرفه گمرکی بالاتر از 25 درصد سبب تشویق واردات غیر رسمی چای به کشور می شود. از این رو برای جلوگیری از بروز این پدیده، تعدیل نرخ تعرفه گمرکی ضروری است. در عین حال، از آن جا که تعدیل چنین نرخی به کاهش قیمت واردات چای منتهی می شود، لذا توجه کافی به قیمت تولید داخلی و تفاوت کیفی آن نیز الزامی است. این مقاله با استفاده از آمارهای داخلی و بین المللی (ITC) به بررسی و براورد میزان واردات غیر رسمی (قاچاق) چای به کشور طی سالهای 1376-81، به خصوص در سالهای برنامه سوم توسعه، می پردازد. یافته های این بررسی و پیشنهادهای ارایه شده در پایان مقاله می تواند در سیاست گذاری ها و ساماندهی مساله چای کشور مفید واقع شود.