Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    3 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    7-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    626
  • دانلود: 

    788
چکیده: 

امروزه، بیگانگی، به عنوان یکی از دغدغه های اصلی جامعه شناسان مطرح است. بیگانگی به معنی دور شدن از ارزش ها و فضایل اخلاقی و انسانی و غفلت از خود اصیل و واقعی و گم کردن مسیر درست هدایت است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین رسانه های جمعی و بیگانگی اجتماعی در میان دانشجویان می باشد که با روش پیمایشی و با استفاده از تکنیک پرسشنامه هدایت شده انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش، 380 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز هستند که، در سال 92-1391 و به طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. برای تحلیل آماری داده های این پژوهش از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون t و نیز ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که بین سن و بیگانگی اجتماعی دانشجویان رابطة معکوس و معنی داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد، اما در میانگین بیگانگی اجتماعی دانشجویان به تفکیک جنس و وضعیت تاهل تفاوت معنی داری مشاهده نگردید، هم چنین بین میانگین سطح استفاده از تلویزیون، ماهواره، اینترنت، کتاب و بیگانگی اجتماعی دانشجویان تفاوت معنی داری به دست آمده است؛ لیکن، بین میانگین سطح استفاده از رادیو، مجلات و بیگانگی اجتماعی دانشجویان تفاوت معنی داری وجود نداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 626

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 788 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    3 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    21-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    782
  • دانلود: 

    655
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی و شناخت رابطه بین حضور و تعامل در فیس بوک و هویت دینی می پردازد. این پژوهش، به روش پیمایشی و از طریق نمونه گیری طبقه بندی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 1394-1393 تشکیل داده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر برآورد شده است. روایی و اعتبار به کمک آلفای کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید و هم چنین برای آزمون اعتبار مدل پژوهش از نرم افزار آموس استفاده به عمل آمد. تحلیل یافته ها نشان می دهد که بین هویت مذهبی در همه ابعاد آن یعنی بعد تجربی، بعد اعتقادی، بعد مناسکی، بعد شناختی و بعد پیامدی با، عضویت در فیس بوک و میزان استفاده از فیس بوک رابطه معنادار منفی وجود دارد. در تحلیل مدل معادلات ساختاری که با استفاده از آموس انجام شد متغیر میزان استفاده از فیس بوک تأثیر معنادار منفی بر هویت مذهبی داشت، ولی متغیر عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی تأثیر معناداری بر هویت مذهبی نداشت. هم چنین متغیر مشاهده پذیر میزان استفاده از فیس بوک دارای ضریب تأثیر منفی به مقدار 135/0-بر هویت مذهبی بود. به طورکلی با توجه به یافته های تحقیق حاضر می توان این گونه نتیجه گیری کرد که شبکه های اجتماعی مجازی باعث تضعیف هویت دینی در همه ابعاد می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 782

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 655 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    3 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    35-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    849
  • دانلود: 

    643
چکیده: 

سازمان ها به منظور رقابت نیازمند نیروی انسانی متخصص، مصمم و تصمیم گیر هستند. از این رو، در دو دهه اخیر، توانمندسازی نیروی انسانی به یکی از مباحث کلیدی برای سازمان های پیشتاز تبدیل شده است. یکی از عوامل کلیدی در توانمندسازی نگرش شغلی است. نگرش شغلی سه نوع نگرش را شامل می شود: رضایت شغلی، تعهد سازمانی و وابستگی شغلی. این سه نوع نگرش در میان روزنامه نگاران که ارزشیابی نسبت به جنبه های مختلف حرفه شان را در بر می گیرند، بر عملکرد حرفه ای تاثیر می گذارند. بر این اساس هدف این تحقیق، بررسی رابطه این نگرش با توانمندسازی است. در این تحقیق از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شده است. به این ترتیب که 14 روزنامه از 58 روزنامه سراسری چاپ تهران انتخاب شدند و بین خبرنگاران شان پرسشنامه توزیع شد که در نهایت 256 پرسشنامه تکمیل شد و مبنای تحقیق قرار گرفت. از نرم افزار SPSS برای تحلیل داده ها استفاده شد. در این تحقیق مشخص شد بین نگرش شغلی و توانمندسازی رابطه معنی داری وجود دارد و متغیرهای سبک رهبری و تاثیرگذاری بر جامعه قوی ترین رابطه را با توانمندی روزنامه نگاران دارند. همچنین یافته های توصیفی نشان داد از میان متغیرهای رضایت شغلی، وضعیت حقوق و دستمزد در بدترین حالت قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 849

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 643 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    3 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    47-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1158
  • دانلود: 

    1012
چکیده: 

پست مدرنیسم دستیابی به حقیقت و شناخت علمی از جهان را غیر ممکن می داند. این گفتمان به هنر و سینما راه یافته و منجر به خلق فیلم های پست مدرن شده است. پژوهش حاضر با هدف شناخت عناصر سینمای پست مدرن در فیلم «باز هم سیب داری؟ » به کارگردانی بایرام فضلی انجام شده است. در قسمت های نظری این مقاله مفاهیم پست مدرنیسم و سینمای پست مدرن بررسی شده اند. به منظور دست یابی به هدف پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. واحد تحلیل این تحقیق صحنه است و جامعه ی آماری این پژوهش را 90 صحنه ی فیلم «باز هم سیب داری؟ » تشکیل می دهند که کل شماری شده اند. داده های حاصل از این تحقیق وارد نرم افزار Spss شده اند و نتایج آنها در قالب جداول توصیفی و با استفاده از نظریه ی «بینامتنیت» و «افول فراروایت ها» تحلیل شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد «باز هم سیب داری؟ » فیلمی پست مدرن است که قهرمان به معنای کلاسیک در آن وجود ندارد. این فیلم مخاطب را در موقعیت کوچ روی قرار می دهد و او را در داستان گویی سهیم می کند، فیلم فضایی شبه سوررئال دارد و از واقع گرایی فاصله می گیرد. «باز هم سیب داری؟ » با صحنه های هجوآمیز بیانگر فروپاشی ارزش هاست و سوژه ی کنش گر و آگاه و امکان آزادی و رهایی انسان را نفی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1012 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    3 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    63-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    575
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

سرمایه اجتماعی یکی از مهم ترین شاخص های رشد و توسعه در هرجامعه ای به حساب می آید. به نظر می رسد یکی از عواملی که می تواند در افزایش یا کاهش سرمایه اجتماعی نقش داشته باشد، رسانه های جمعی می باشند. تحقیق حاضر در همین راستا و به بررسی رابطه بین تماشای تلویزیون و سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و تعلق اجتماعی) پرداخته است. هدف اصلی تحقیق بررسی رابطه بین تماشای تلویزیون و میزان سرمایه اجتماعی می باشد و به تبع آن فرضیه اصلی تحقیق عبارت است از این که بین میزان تماشای تلویزیون و سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. تحقیق به روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق افراد بالای 15 سال شهر زرآباد بوده اند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 358 نفر انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای فضایی اطلاعات جمع آوری شده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که متغیرهای زمینه ای؛ مانند سن، جنس و تحصیلات رابطه معناداری با سرمایه اجتماعی و ابعاد سرمایه اجتماعی دارند هم چنین یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که متغیرهای میزان تماشای برنامه های تلویزیون داخلی، میزان تماشای برنامه های تلویزیون خارجی، میزان رضایت از برنامه های تلویزیونی داخلی، میزان رضایت از برنامه های تلویزیونی خارجی رابطه معناداری با سرمایه اجتماعی و ابعاد آن دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 575

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فرخی پور سجاد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    3 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    79-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    447
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

یکی از مولفه های مهم شکلی و ساختاری در نظام زبان های مختلف دنیا الگوهای بلاغی و مشخصه های ژانری هستند که کلان ساختار های گفتمان های مختلف را تشکیل می دهند و نقش مهمی در ایجاد معنا و انتقال پیام ارتباطی بر عهده دارند. عدم آشنایی مترجمان متون تخصصی با این ویژگی های ژانری و الگوهای بلاغی، باعث زوال ساختار کلان متن ها و الگوهای بلاغی متون و در نتیجه نقص در ترجمه می شود. یکی از بخش های مهمی که بروز این نقص آسیب های فراوانی را به دنبال دارد، ترجمه متون مطبوعاتی و رسانه ای است. به همین دلیل، تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل ژانر و با بهره گیری از چارچوب نظری سویلز (1990) و جارجوب نظری سه بعدی هالیدی (1997)، تعداد20 نمونه از اخبار سیاسی و اقتصادی ترجمه شده در خبرگزاری مهر ایران، که به روش نمونه برداری تصادفی انتخاب شده بودند، را مورد تحلیل ژانر قرار داد و زوال کلان ساختارها و الگوهای بلاغی در ترجمه فارسی این نمونه ها مورد برسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بخش های مهمی از الگوهای بلاغی و ساختارهای کلان تاثیرگذار معنایی در هنگام ترجمه از انگلیسی به فارسی از بین می روند و موجب نقص در ترجمه می شوند. این نقص به دلیل عدم آشنایی مترجمان ایرانی با الگوهای بلاغی متون اصلی تخصصی است. از اینرو در این تحقیق با در نظرگرفتن مبانی نظری و عملی ترجمه و آموزه های تدریس زبان دوم، راهبردهایی برای برون رفت از این مشکل پیشنهاد شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 447

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    3 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    89-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    512
  • دانلود: 

    616
چکیده: 

هدف این تحقیق تعیین موانع فرهنگی توسعه علم در دانشگاه ها از دیدگاه هیات علمی در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به تعداد 536 نفر بودند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 240 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت 5 درجه ای که دارای 54 گویه بود که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران، صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسش نامه با روش آلفای کرونباخ 838/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر از آزمونt تک نمونه ای انجام گرفت یافته های تحقیق نشان داد که از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ضعف های فرهنگی توسعه علم در دانشگاه در همه ابعاد پنج گانه موانع فرهنگی یعنی بعد ارزش ها، هنجارها، باورها، هنجارهای سازمانی و نظام اطلاع رسانی و در زیر مقایس های این ابعاد در سطح (0001/0>p) و به میزان بالاتر از سطح موثر معرفی شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 512

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 616 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    3 (پیاپی 42)
  • صفحات: 

    109-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    896
  • دانلود: 

    875
چکیده: 

این تحقیق با هدف شناخت الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومی های دانشگاه های دولتی انجام شده است. تحقیق حاضر به روش پیمایش انجام شده و نمونه گیری صورت نگرفت و کلیه مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به شیوه کل شماری مورد سنجش قرار گرفتند و پرسشنامه محقق ساخته در اختیار پاسخگویان قرار داده شد. بعد از جمع آوری پرسشنامه داده ها با نرم افزار spss و با استفاده از آزمون درصد فراوانی و آزمون معنی داری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند و نتایج زیر به دست آمد. پس از بررسی مشخصات پاسخگویان به بررسی یافته های مرتبط با ارزیابی ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی پرداخته شد. در این بررسی بیشترین ساختار تشکیلاتی را "اداره" و کمترین ساختار تشکیلاتی را "اداره کل" و "مدیریت" تشکیل می دهد. درصد قابل توجهی از مسئولان روابط عمومی ها زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه فعالیت می کنند که این موضوع بر استقلال روابط عمومی تاثیر بسیار مهمی دارد. لازم به ذکر است عنوان پست در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تابعی از ساختار تشکیلاتی است و شرکت در شوراهای مختلف دانشگاه ها نشان از نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در اجرای مسئولیت در روابط عمومی دانشگاه ها است. با توجه به این که سخنگویی مؤسسه مسئولیت بسیار سنگینی قلمداد می شود ولی بیش از نیمی از مسئولان روابط عمومی دانشگاه ها این مهم را به عهده دارند. نتایج به دست آمده نشان می دهد بین حوزه نظارت و ساختار تشکیلاتی، مدرک تحصیلی و عنوان پست و هم چنین بین سخنگو بودن و عنوان پست مسئولان روابط عمومی دانشگاه ها تفاوت معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 875 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button